Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av HeadWar »

BSK hade faktiskt 20 som lägsta tillåtna, men ingen övre gräns.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Skulle man tillämpa samma system med subjektiv komp så skulle man ju vara tvungna att banna alla listor som kompar för lågt (under 25) och alla som kompar för högt (över 75), iom att man inte kan veta sin komp i en subjektiv bedömning, så skulle man inte alltid se om ens lista överhuvudtaget få vara med på turneringen. Det om något borde väll folk bli sura över?

Det systemet funkar ju när man använder mallkomp, men det är nog bäst att man håller det borta från subjektiv komp. (en av fördelarna med mallkomp).
Alexander Merinen

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

HeadWar skrev:BSK hade faktiskt 20 som lägsta tillåtna, men ingen övre gräns.
Anledningen till det var för att undvika att ett lag gör en eller två riktigt hemska listor och sedan två fixar upp sin medel-komp i laget med två snällare.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Du är snäll!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

speedfreek skrev:Du är snäll!
Det är han, på ytan ...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

@ Daniel (Pappa)

Jo jag tänkte att man skulle göra något i stil med din beskrivning på 4-5 listor per codex. Det tar lite tid men det kanske det kan vara värt.

@Olof

Vafan. Du älskar mig ändå ;)

@Skulliz

Jag missförstod dig. Att tvinga spelare att ligga inom spannet 5-15 är helt möjligt men då vi förordar variation mm i listorna så känns det kontraproduktivt att stoppa folk att spela extremlistor. Jag anser dock att spelarna BORDE lägga sig inom ett sådant spann eftersom det gynnar alla. Tyvärr har ju vissa trott att de skulle hamna runt 5-7 men hamnat lägre.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Hylander skrev:Att tvinga spelare att ligga inom spannet 5-15 är helt möjligt men då vi förordar variation mm i listorna så känns det kontraproduktivt att stoppa folk att spela extremlistor.
Och på den här punkten håller jag faktiskt med Hylander (även om jag är inbiten kompmotståndare i grunden). Mallen tar ingen som helst hänsyn till listor vars delar är hårdare än helheten. Det tydligaste exemplet på det var väl mina Space Wolves som kom sist på DefCon. Samma problem uppstår när jag räknar på min Death Guard armé. Då samtliga Plague Marines går till fots och jag har Dreads och annat mindre prisvärt med i listan så är armén långt ifrån så otäck som mallen får den att framstå. I en turnering med subjektiv kompbedömning skulle det tas större hänsyn till hur de olika delarna i armén fungerar tillsammans tror jag. Det är den stora missen, som är svår att komma åt med en mall, enligt mig.

Jag har samtidigt stor förståelse för er mer tävlingsinriktade spelare som i förväg vill kunna räkna på och speltesta arméer innan turneringar. De som snickrar på mallen gör ett hästjobb och det måste vara enormt svårt.

Själv lever jag kvar i föhoppningen om att vi får fler och fler kompfria turneringar. Ser fram emot Ryd. Det var den trevligaste turneringen jag varit på utan tvekan.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Rydcon blir najs :twisted:

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Jag tycker i grunden inte om komp men nu är det det vi kör med i Sverige så dan kan man göra det bästa av situationen. Anledningen till att jag är emot komp till 40k är att det är svårt att få en rättvis bedömning. Till fantasy är det lättare då spelet är mer statiskt och man lättare kan avgöra hur väl den presterar. Själv är jag missnöjd med min komp på GC även om jag tyckter att det var rätt att jag fick låg komp så tycker jag att jag borde fått lite högre komp dock inte mycket typ två. Men det tråkigaste var inte att jag fick dålig komp det tråkiga var att jag hade kompromissat med listan för att göra den sämre för att då få högre komp. Men jag hade lika gärna kunnat göra den hårdaste listan som förtjänar fyra eller fem mindre i komp än min egna lista och bara fått ett komppoäng mindre än vad jag fick.

Men nog klagat jag tycker att om man ska köra med subjektiv komp så kan man göra som på fanrasy turneringen förra GC. Då fick man lämna in sin lista enligt kompmallen och sedan jämförde de listorna som hade kompat lika föra att sedan justera kompen med plus ett eller minus ett. Med detta system så vet man typ vilken komp man kommer att få plus minus ett eller två i komp minus tre om man har riktigt otur. En tanke på förbättring på detta systemet vore att man kunde maila de som får sin lista justerad tre eller mer steg nedåt så att man inte blir lika förvånad när man kommer till turneringen.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Några tankar kring kompsystemet:

- Förhandsbedömning: I teorin är det jättebra, men tyvärr klarar folk inte av att hantera det i verkligheten. Det här är inte riktat mot någon person utan mot den kollektiva massan "folk". Jag har varit med och förhandsbedömt listor på åtminstone fyra GothCon, men antagligen fler. Det tar _sjukt_ mycket tid. I princip är det en-två veckor av ens liv där all fritid går åt till att sitta och bedöma listor eller göra annat som hänger ihop med arrangemanget. Man diskuterar med andra, försöker komma fram till en vettig komp och postar den med en stor disclaimer om att det bara är en preliminär komp och att den kan ändras på turneringen när arrangörerna har fått se alla listor. Det spelar dock ingen roll eftersom många kommer att tolka det som att de är garanterade minst den kompen men antagligen får högre. Så när turneringen är slut och man kommer hem helt slutkörd efter att ha packat ihop all terräng och burit tillbaka alla bräden till föreningen möts man av massa meddelanden på forumet i stil med "Jag fick 9 på förhandsbedömningen men på turneringen fick jag bara 8. Arrangörerna är så jävla dumma i huvudet!! Jag hade aldrig spelat den listan om jag visste att den skulle få 8. Det här var det sämsta GothCon någonsin!!1!" (Ja, det är lite överdrivet, men tyvärr inte speciellt långt från verkligheten.) Så kort sagt, det är en hysteriskt massa jobb, folk blir irriterade och man får mest skit för det. Inte värt det.

Mallkomp som modifieras: Det kanske kan fungera i framtiden, när mallen bättre speglar hur hård en armé är. Just nu är mallen inte tillräckligt utvecklad enligt min mening. Problemet är dock att folk riskerar att bli besvikna. På samma sätt som med förhandsbedömning så kommer det att finnas ett gäng människor som förväntar sig att få samma komp som de får enligt mallen och blir irriterade över att kompen sänks för att kompensera för malloptning. Till och med i år, när vi klart skrev att kompen inte hade något att göra med RT-mallen blev folk besvikna över att deras komp skiljde sig från mallen. Jag tror inte att den besvikelsen blir mindre om kompen faktiskt baserar sig på mallen.

Skriv svar