Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av PeterWelzien »

Sedan finns de också de som tycker om det taktiska momentet i att ta fram en så effektiva lista som möjligt och inte nödvändigtvis bara är ute efter att krossa sina motståndare så stort som möjligt.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Zurken »

Jag tror även de som är ute efter att bygga de bästa möjliga listor i längden vill ha komp. Är inte själva anledningen att man startade med komp för att alla spelade samma listor och att det är tråkigt att spela då?

Jag tycker det viktigaste med kompen är att skapa variation, därför är det kul att spela okompat ibland också.
Alexander Merinen

hansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 20 nov 2009, 13:07

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av hansson »

@HeadWar Ett exempel jag kan komma på så här på rak arm är en kille här uppe som har en Space Wolves armé. Han kör 3 av special karaktärerna, en wolf lord (om jag inte minns fel), två enheter wolf guards, en lone wolf och en raider. Han har nånting i stil med 11 modeller (4 karaktärer, 6 wolf guards och en lone wolf) där de första 10 sitter i raidern. Den armén går inte att få in i komp mallen och den är helt sämst. Han gjorde den för han tyckte den var häftig, och vet naturligtvis om att den inte är så bra. Jag håller med om att de flesta arméer som inte passar in i mallen troligtvis är helt over the top, men så är inte alltid fallet.

Vidare kan jag hålla med om att det säkerligen finns många intressanta saker med mallen gällande listbygge, och att det blir lurigare att trolla fram en armé som kör över alla andra. Det finns tydligt väldigt mycket utrymme för en mall i 40k Sverige, och initiativtagarna och de som bygger vidare på mallen gör uppenbarligen ett bra jobb - creds till dessa. Jag håller inte med om att man kan dela in 40k spelare i två grupper där enbart taktiker och grisar passar in.

Patrizzo
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 feb 2010, 09:35

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Patrizzo »

hansson skrev:Jag håller inte med om att man kan dela in 40k spelare i två grupper där enbart taktiker och grisar passar in.
Dito!
Amat, ergo sum

För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Zurken »

Just kompmallen "utgår" ifrån att man försöker opta sin lista så mycket som möjligt eftersom det annars enklare går att få igenom för hårda grejer. Skulle din kompis spela i subjektiv komp skulle det inte vara något problem att spela med en sådan wacko lista.

Sen tycker jag inte heller att man ska kategorisera spelare, jag tror inte det finns många "onda-grisiga-förstör-allt-det-roliga-spelare". Jag har i alla fall aldrig mött någon sån person (visst jag är inte så erfaren, men efter 10 turneringar får man sig en hyfsad uppfattning tror jag).
Alexander Merinen

Falkman
Inlägg: 219
Blev medlem: 30 okt 2009, 16:30

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Falkman »

Zurken skrev:Just kompmallen "utgår" ifrån att man försöker opta sin lista så mycket som möjligt eftersom det annars enklare går att få igenom för hårda grejer.
Precis. Som med alla kompmallar så kan man göra "idiotlistor" som lyckas bryta kompen fast dom ändå inte är bra, men då får man liksom skylla sig själv lite. Komp kan inte täcka alla eventualiteter, men det kan hjälpa stort genom att plugga igen de flesta hål som finns.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Zurken »

Det är det som är nackdelen med all typ av mallkomp. "Idiot"-listor kan vara riktigt festliga att spela och det går ju inte riktigt i mallkomp, men man kan ju inte ha allt här i livet.
Alexander Merinen

sourpus
Inlägg: 244
Blev medlem: 07 jul 2009, 10:04

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av sourpus »

ok, ok.. jag valde aktivt i min kategorisering av spelare att bortse från grupperna "casual gamers" och "fluffspelare". mest för att dessa antingen 1: sällan dyker upp på turneringar eller 2: inte är nämnvärt högljudda i diskussionerna om listbyggande och/eller komp.

PeterWelzien skrev:Sedan finns de också de som tycker om det taktiska momentet i att ta fram en så effektiva lista som möjligt och inte nödvändigtvis bara är ute efter att krossa sina motståndare så stort som möjligt.
jag förstår vad du är ute efter här Peter (och till viss del även du herr Hansson), men jag anser att då varenda osnuten 8-åring med tillgång till internet kan läsa sig till att en 9-2-lista eller en dubbel-mongo-counsil, är bland det hårdaste man kan ta med till ett spelbord, är momentet att sitta med sin codex och klura på "vad som är bäst", knappast ett moment som avgör kvalitén på en spelare.
nu resonerar jag givetvis bara utifrån ett okompat klimat.

återigen (för att slippa 100+ kommentarer i stil med [fjortisröst]"men jag är ju inte sån"[/fjortisröst]) så GENERALISERAR jag. det finns säkert många undantag till allt jag skriver, men då mitt intresse är att utläsa och beskriva tendenser förutsätter detta vissa generaliseringar.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av HeadWar »

Mwahahah!!!

Jag har väckt komp-björnen på BoLS.

http://www.belloflostsouls.net/2010/03/ ... gamer.html

Skrev en kort förklaring av hur saker ofta spelas i Sverige, och givetvis kommer det ögonblickligen någon idiot och förklarar hur mycket han hatar komp, och att han aldrig spelar på turneringar bara på grund av det.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Silversixx »

Fast han är svensk.
Och var med på en turnering som bannade en nioåring.
Så det så.

Skriv svar