Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
sourpus

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av sourpus »

ärligt talat förstår jag inte hur det kan bli ett sådant ramaskri och att folk kan bli så förvånade över sin komp.. [fjortisröst]"vadå? var min lista SÅ hård?"[/fjortisröst]

om man vad mattias kallar "extremlistor med lottokomp" (årets uttryck BTW *tumme-upp-smilie*) och känner sig lite osäker på hur den kommer bedömmas (ett eller två M?) på en kommande turnering med subjektiv komp, och om man som Papa D skriver "sitter i orsa utan spelkompisar" är det väl inte så svårt att lägga upp den på random forum och fråga "vad tror ni om komp?". på vissa forum finns det till och med poll-funktioner man kan flasha med.
de flesta "gamlingar i gemet" brukar vara rätt schyssta med att kommentera listor och komp och förslag på ändringar och sånt... enligt min erfarenhet i alla fall..

för övrigt instämmer jag härmed i allt vad fanni skriver... :lol: :lol:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

@ Hylander

Ditt förslag med exempellistor är bra. Relativ subjektiv komp är jobbigt för mig och andra personer i Orsa som är ovana vid subjektiv komp eftersom det då är svårt att lära sig systemet. Om nästa års GothCon har samma komp relativt och ni lägger upp exempellistor så är det inte så svårt att få ett +/- 2 hum om var man kommer att hamna.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Delirium

Inlägg av Delirium »

Om diskussionen någonsin ska komma någonvart måste den lyftas upp ur försvarstänkande av typen "den som kritiserar kompsystemet dissar arret som personer".
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

När jag kritiserar komp så dissar jag alltid delerium som person, oavsett om han varit delaktig eller ej!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Silversixx skrev: Helt rätt, gör helt tvärtom och förstör för alla andra. Häftiga protester for teh win och all nerdrage samlad på en plats...
Herregud, var kommer all den här gråtilskan från?! Blir du verkligen så här ledsen när folk inte tycker som du?
Eller så tar du lärdom om vad som skett och accepterar att ni kanske har haft en relativt felaktig idé om subjektiv komp?

Att folk är lipiga i Linköping är ju vanligt, det är ju liksom en dialektel grej...

Och det heter fan armé/lista, inte lag...
så jag är lipig och arg för att jag efter min erfarenhet från gothcon insett att vid subjektiv komp är det enklare för mig att få bra resultat om jag gör en bra och elak lista istället för en medelsnäll.
enda anledningen till att jag berättar vad vi tänkt är för att bidra till perspektivet på hur många det är som var missnöjda med den subjektiva kompen, om många verkar missnöjda så är ju det en bra anledning att kanske göra nån förändring till nästa gång.
Kan du inte försöka se min poäng istället för att bli arg och angripa mig för att jag inte tycker subjektiv komp är någon bra idé?
Jag har bara uttryckt vad jag tycker och inte på något sätt varit aggressiv, och mina åsikter om vad som är fel är mot den subjektiva kompen och inte mot någon person.
Och min poäng är, om den inte framgick att om fler personer tänkt som jag innebär det fler arga listor vilket jag antar många skulle tycka vara tråkigt.

sluta klaga på att folk är arga och lipiga, om du säger sådant så blir det bara mer aggro istället för att vi tillsammans kan diskutera fram en lösning som förhoppningsvis alla blir mer nöjda med.

och att det fan heter armé/lista (egentligen borde det stå codexet så du har ju lika fel) har ju inte mycket med saken att göra då alla förstår vad jag menar, det var onödigt skrivit och väcker bara negativa känslor, hade du låtit bli att använda svordomen hade det kanske varit mindre aggressivt.

kan inte alla låta bli att hata varandra och istället försöka komma med nån konstruktiv lösning?
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Tips från Coachen: ta allt som Silversixxx säger med en nypa salt, åtminstone när han är dryg...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Delirium

Inlägg av Delirium »

Snot skrev:När jag kritiserar komp så dissar jag alltid delerium som person, oavsett om han varit delaktig eller ej!
Vem är delerium? :shock:
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Skulliz skrev:Detta skulle ju dessutom påminna mer om det system som komp-mallen tillämpar (dvs ingen lägre komp än 25 och ingen göre än 75)
Fast det där är ju ingenting som på något sätt finns inbyggt i kompmallen, även om vissa turneringar som använder sig av mallen har satt det som gräns.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

HeadWar skrev:
Skulliz skrev:Detta skulle ju dessutom påminna mer om det system som komp-mallen tillämpar (dvs ingen lägre komp än 25 och ingen göre än 75)
Fast det där är ju ingenting som på något sätt finns inbyggt i kompmallen, även om vissa turneringar som använder sig av mallen har satt det som gräns.
Nej det är det inte, men det är en väldigt fin och väl genomtänkt balanserande funktion som mall-turneringar brukar tillämpa. Vilket jag uppskattar och menar på att man med fördel skulle kunna använda sig av även på GC :)

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Skulliz skrev:
HeadWar skrev:
Nej det är det inte, men det är en väldigt fin och väl genomtänkt balanserande funktion som mall-turneringar brukar tillämpa. Vilket jag uppskattar och menar på att man med fördel skulle kunna använda sig av även på GC :)
Den funktionen används mig veterligen endast på turneringar anordnade av LBK. Och som en av författarna till mallen kan jag meddela att någon sådan begränsning aldrig var tänkt. 0-100 är kompspannet enligt mallen.

Skriv svar