Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Jacke

Re: Diskussion om kompbedömningen på GothCon

Inlägg av Jacke »

GLinus skrev:Jag upprepar förslaget:

Ha mallkomp, men låt arrangörerna göra en subjektiv justering på upp till +/- 20% av den maximala kompsumman (vilket är 100 i mallen och det skulle alltså ge arr. 20 poäng att höja/sänka listorna med för helhet). På så vis skulle man ha en hyvens koll på vart ens lista kommer att placera sig i komp samtidigt som arr. kan täppa till de värsta luckorna, alternativt glänta lite mer på dörren för de listor som fått onödigt mycket stryk av mallen.
Låter som ett bra förslag. Dock så skulle det kännas bra med en motivering till eventuell kompjustering. Så att man som spelare får veta varför man fått plus eller avdrag.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Det borde inte vara några större bekymmer.
Man kan ju ge upp till 3 - egenskaper och 3 + egenskaper som motivation.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Jag står fel på listan, är för subkomp. Då mallen är för ung fortfarande.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Får funderar lite på detta. Dock kan ju sägas att vissa listor känner jag att +/-20 inte räcker. Ta tex Varglistan som kompade 37 tror jag i mallen vilket hade gett 8 på GC. Han nollade enligt den subjektiva.

Vidare har jag fått till DE listor med 15 lansar och 3 ravagers som hanmar runt 70+ i mallen. Känns inte helt kosher det heller.

Jag tycker dock att själva idén är god och att ha som utgångspunkt. Därför hade vi en lista med riktlinjer. Frågan är ju bara hur sura folk blir som malloptar och sedan nästan genomgående får massa minus. Kvarstår inte problemet då? Kommer inte samma människor bli besvikna för att de tappar i komp?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Hylander - Tror ingen egentligen säger att dom tror att mallen är perfekt, den måste givetvis också updateras. Varglistan är lika hård enligt mig som en Mongonob lista och det måste ändras och ska väl ändras i kompmallen...
Jag tänker mig om jag sutit hemma och knåpat ihop en varglista som jag tycker är cool, känns lite hård men enligt mallen får jag 30 och det är ju den enda "konkreta" komp som finns att mäta mot, jag kanske sitter i orsa och har inte så jävla mycke kompisar som spelar kompetativt, är 16 år, betalar tåg, boende, entre avgift, deltagar avgift, mat, osv, så har jag INGEN chans för att den komp jag får gör att jag blir HELT akterseglad, då skulle jag bli svårt ledsen och besviken och känna mig lurad.
Subjektiv komp kanske i teorin är bäst, men, det ska inte vara ett lotteri, alla ska känna till och kunna ta ställning till samtliga regler i spelet, att få en överaskande komp känns lite som att komma till ett shackparti och inse att man får spela med extra bönder istället för torn.

Därför måste det finnas (enligt mig, och detta är de ända jag opponerar mig mot vad det gäller subjektiv komp) någon form av ruleset så man själv kan lista ut vad man får i komp, eller någon form av förhandsbedömning, den behöver inte vara exakt, men indikativ, mer indikativ än, mycket minus, minus, plus och myckeplus. För om man ska vara ärlig, vad betyder det?? Hur mycket minus är mycket minus? och börjar jag på 10 eller 20 innan man börjar dra minus?

Mycke minus - Lash
Mycke minus - Tervigon

Vilken ger mest "Mycket minus" och hur mycke är det? Man har verkligen ingen som helst anning, inte ens jag som ändå varit runt på lite turneringar, kan kompmallen mer eller mindre utantill och spelat 40k sedan Axel föddes kan lista ut med dom riktlinjerna vad som är vad och vad det innebär för min slutkomp... kan bero på att jag är obota korkad, så klart. Men det skulle kunna vara så att det inte är så tydligt och lätt förklarligt.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

När man är 16 ska man dricka sprit och jaga flickor, inte spela gubbspel.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

En intressant aspekt av GC-Kompen som inte har belysts ännu i diskussionen är det breda komp-spannet 0-20.

Vill man med systemet uppnå att en komp 0 lista omöjligt ska kunna vinna mot en komp 20?

Med tanke på hur enkelt det är att skjuta till sig några VPs i det här spelet är jag av den åsikten att det breda komp-spannet inte bara jämnar ut hårdheten mellan listorna utan dessutom sätter den lägre kompade armén i rejält underläge vid stora komp-skillnader.
Att man vill göra arga, låg-kompade listor ospelbara (iaf om man vill ha chans att hamna på prispallen) kan jag helt och hållet köpa och tycka är okej.
Men i sådana fall tycker jag det är av högsta vikt att spelarna med låg komp i förväg får möjlighet att göra om sin lista och slippa känna sig körda redan första dagen då kompen annonseras.

Precis som redan har påpekats otaliga gånger i den här tråden skulle något sådant innebära ett häst-jobb för arrangörerna och därför inte vara realistiskt genomförbart.
Borde man inte då istället om man nu måste använda sig av subjektiv-komp justera spannet? Sätta ett minimum på 5 eller sänka taket till 15?
Eller är det helt enkelt acceptabelt att vissa spelare (låg komparna) redan innan första matchen spelats ska inse att de får vara nöjda med att placera sig någon stanns i mitten eller hålla tummarna för att de bara möter låg-kompade listor?

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

@ Pappa:

Hmmm. Skulle exempellistor vara av vikt? Jag funderar på att vi kanske skall behålla förra årets kompsättning för att inför nästa efter att ha tagit ut ca 5 listor per armé (där detta antal finns) och publicera för att folk skall veta hur våran nivå ligger. Skulle detta vara tillräcklig hjälp?

Eftersom vårat system är relativt vilka som skickar in samt att helheten av listan bedöms så vill man inte ge en alltför exakt poäng i förväg. Alltså kan kompen mellan åren skifta men avståndet mellan olika listor vara rätt likt.

@ Skulliz:

Vi har en komplottning 3-6-9 vi försöker att uppnå i rond 2-4. Första ronden är helt efter komp. Men visst är det så att en 0 kompare max kan ta med sig 10p mot en 20 kompare. Vi anser att om båda spelar bra så bör inte den snällare listan ha någon chans. 19-1 pga VP kanske är realistiskt men 20-0 är nog inte helt uteslutet.
Detta känns rätt. Båda spelar bra 10-10. Det som kan ses som illa är ju om högkomparen är urbota dum och lågkomparen är toppen. Då får lågkomparen fortfarande 10-10 vilket inte känns bra.

Vänd nu på resonemanget. säg att det införs en spärr på 15-5. Lika bra spelare och den hårda listan har fått 15p. Vem kommer att spela snällt nu?

Summan av detta resonemang är nog att så länge vi inte spelar schack och har identiska listor så kommer någon att ha en fördel. Om komp skall påverka, vad vill vi då skall hända? Som det är nu har vi valt att premiera snällare listor, som i sig ger mer variation och förhoppningsvis större urval på listor, gentemot hårdare listor.

Jag har sett en del system tidigare och ALLA* som jag har stött på har premierat hårda listor vilket jag finner lite tråkigt. Jag kan bara rekomendera dem som åker på turneringar där jag har med systemet att göra att undvika det värsta valet i de listor ni gör. Om ni ändå vill spela hårda listor så var medvetna om vad det innebär.

/Hylander

*Funderade innan jag skrev detta så att det inte fanns något system. Jag kan inte komma på något som inte gynnar lågkomp.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

@Hylander

Kanske, om man kan göra en handfull olika listor som täcker in ett helt kodex, eller är tillräkligt "olika" så man förstår, man kanske kan sätta ett komp värde på de olika enheterna i listorna och en kommentar, typ:

1 Alpha warrior, Pair of Boneswords, Rending claws, 90p
(Ger minus i komp, billigt och bra HQ.)

2 Zoantrope 120p
(Ger i din lista +-0 då du har lite skytte)
2 Hiveguard 100p
(Hiveguards ger minus, dom är så pass bra)

1 Tervigon, Catalysm 175p
10 Termagaunts
1 Tervigon, Catalysm 175p
10 Termagaunts
7 Warriors, Toxinsacks, Lash, bonesword, Rending claws 350p
7 Warriors, Adrenal glands, Pair of Boneswords, Rending claws, 315p

(Din troop section ger MYCKET minus, tervigons som troop är väldigt bra, Catalysm ger mycket minus och billiga termagaunts ger minus. Vill du öka kompen, ta bort 1 Warrior enhet, Hormagaunts skulle i denna lista inte ge minus. Sätt en tervigon som HQ och kasta in något annorlunda, ripperswarm?)

1 Mawloc 170p
1 Mawloc 170p

Dit Heavy ger lite minus för det är mycke monsterous wounds i din lista men generellt så får du inte minus för mawlocs, som anses vara ett dåligt HS

Totalkomp: 3
Totalkomp med rekommenderade ändringar: 6

Om exempellistorna är så pass detaljerade och man har ett par olika exempel som täcker upp codexarna väl, alltså inte HELT men endå så man får en ide om codexen som helhet. Så skulle detta räcka och det tar ca 5 minuter per lista.

Nu kan man tycka att detta är de direktiv som fanns, men jag tycker att det finns skillnader, dels så om detta skulle vara min lista, så förstår jag att det handlar om komp 3 - 6 inte 12 som jag hade hoppats på hemma på kammaren, vill jag spela en komp 12 lista får jag helt enkelt tänka om helt. Minska, eliminerar inte risken, men med en handfull listor som exempel ökar chansen att man som spelare förstår hur ni tänker.

MvH

Daniel
Senast redigerad av 1 Papa D, redigerad totalt 9 gånger.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Det är sant, tänkte inte på att komplottningen i de tidiga matcherna avstyr sådant.

Hänger inte riktigt med här, varför skulle den hårda listan fått 15p?

Vad jag syftade på var att man kanske skulle kunna sätta en lägre gräns för hur låg komp man får ha. t ex 5. De listor som kompar lägre än 5 får ett mail som säger "gör din lista snällare" och på så vis skulle scenarion som komp 0 vs komp 20 listan kunna avstyras helt och hållet.
I sådana fall skulle man inte behöva styra up mer än första matchupen med komp heller.

Detta skulle ju dessutom påminna mer om det system som komp-mallen tillämpar (dvs ingen lägre komp än 25 och ingen göre än 75)

Skriv svar