Subkomp, GothCon style (och även Gamers Weekend)

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge

Re: Subkomp, GothCon style (och även Gamers Weekend)

Inlägg av egge »

Rashia skrev:Värt att nämna är väll att vissa enheter har blivit mycket bättre med nya boken, så den gamla "mallen" kanske inte återspeglar det, typ Raveners.
Jag tänkte göra ett utrop sedan kom jag på att du antagligen tänker på mörka alver...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

frigobben

Inlägg av frigobben »

Undrade också och Raveners helt plötsligt blivit grymma? :)

Tack i alla fall, jo vilka enheter som är bra och inte har väl ändrats en hel del. Men det står ganska bra förklarat vad som ger plus och minus generellt, exempelvis i förhållande till de faktorer jag tog upp.

Rashia

Inlägg av Rashia »

egge skrev:
Rashia skrev:Värt att nämna är väll att vissa enheter har blivit mycket bättre med nya boken, så den gamla "mallen" kanske inte återspeglar det, typ Raveners.
Jag tänkte göra ett utrop sedan kom jag på att du antagligen tänker på mörka alver...
Asså, de är inte helt brutet bra, de blev bättre med nya regelboken än vad de var förrut.
Beast och rending är mycket bättre än vad det var förrut.

Men ja, de är inga greyknights direkt.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Subkomp kan ju variera. Men då Gothcon länge varit fanbärare för detta kompsystem så tänker många på subkomp = GC-komp. Gothcon har alltid varit en mjukis-turnering, och hårda med kompen.

När det är sagt så kan jag hålla med om vad du fått för tips hitills. Även ostkustaren Gonka har rätt. Extremlistor brukar få sämre komp än de "förtjänar", vi vill gärna straffa sten/sax/påse-listor.

Några tips på hur du inte ska göra för att få bättre komp:
Utgå från en internetlista som du sedan tar bort en enhet eller två ur. Eller väljer ett snarlikt val som är något sämre.
Eller köpa in en riktigt usel enhet.

Små ändringar som dessa försämrar inte en hård lista nog mycket för att göra markanta komp-ändringar. Bättre komp får du, men fortfarande låg. Många körde dock det "tricket" förra året.

Är du orolig för kompen finns det många på forumet som kan komma med kommentarer på postad lista.

Dock måste man ha i åtanke att de då kompar i ett vakum. Utan att veta hur missions samt andra listor (på aktuell turnering) ser ut kan man bara ge en komp-gissning.

frigobben

Inlägg av frigobben »

@Asplund: Tack återigen. Jag tror att bilden börjar klarna för mig. Egentligen är jag inte så noga just den här gången med vad kompen faktiskt kommer att bli, utan mer att jag inte gör en massa förändringar till det sämre, utan att kompen faktiskt höjs. Det kan ju bli så lite som du beskriver om man tar något ganska hårt från början och sedan bara gör lite kosmetiska förändringar. Därför kommer jag försöka gå ganska långt ifrån vad jag brukar spela, och provar lite nya knasiga enheter, som exempelvis Mawlocen, där humorvärdet överstiger hur prisvärda saker är i förhållande till funktion och pålitlighet.

Sedan blir kompen säkert lägre än vad man själv tänker sig, men det verkar ju på något sätt standard. Man blir ju lite blind i sitt eget listbygge. :)

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Har du inte spelat mawlocen innan tror jag du kommer älska den! Den tar aldrig igen sina poäng, men nån match per turnering gör den nåt fantastiskt knasigt.

Och jo, det är halva nöjet med subkomp, vadslagningen om man tänkt rätt. ;-)
Än så länge har jag aldrig varit mer än +-2 ifrån min gissning, så jag har inte behövt få smockan vissa uppfattar kompen som.

Skriv svar