BA och komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: BA och komp?

Inlägg av DHettNeck »

Kimich skrev: Of topic: Så en Lord+MoN+DW+Bike :180p -5komp med 6 bike+MoN+2 melta+ Champ/PF 308p -5komp totalt 488p -10komp Dåligt?
Japp. Det känns som 500p i sjön rätt ofta. Dom delar ut väldigt lite skada för sina poäng och tål inte så mycket om man ger sig på dom med 500p av sin egen lista.

BA-prästen är sjukt bra om man spelar den rätt. Är man oförsiktig med den är den hur som väldigt bra ändå.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: BA och komp?

Inlägg av Kimich »

Vill be lite om ursäkt här, hade missat den nya komp releasen. Wolf priest har fått mer minus nu än innan.
Mortarion skrev:Och prästen skall för övrigt inte in i närstrid. Då har det gått fel. Han skall bara befinna sig i närheten, helst inne i ett fordon.
Om han sitter i LR med termisar och dom hoppar ur då måste han ju följa med, är lite osäker här men får han embarka samma runda som han disembarkade? annars så är han ju med dom och dom kan inte röra sig bort 2" från honom så när dom chargar så måste han ju följa med. har jag fel?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: BA och komp?

Inlägg av Halvar »

om bilen har åkt samma runda bör du ha rätt, han är nämnligen fortfarande inom 2" från någon medlem i enheten och har därför inte gått ur, men han kan välja att disembarka på ena sidan av land raidern och därmed komma mer än 2" ifrån resten.
sen tror jag inte det är riktigt så folk verkar spela, eftersom folk i allmänhet verkar anse att det finns ett kommando för att få en IC att lämna enheten (går att läsa i en tråd om vad som händer med ICs som lämnar enheter genom difficult terrain och ICs med jump pack i enheter utan jump pack och vice versa)
Ja' än't bittä'!

Legion
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2011, 20:40

Re: BA och komp?

Inlägg av Legion »

Tycker det är väldigt roande att en präst kostar -19 i komp. Pga terminators
Tydligen är den bättre än en LR.

Att säga att kompen inte bryr sig på hur spelaren spelar o sen säga att kompen speglar sig i ur modelen
spelas omprimalt e ganska motsägelsefult.

Och om kompen ska baseras på att modelen spelas optimalt då anser jag nog att alla modeler med iv save
borde ha betydligt mycke högre komp. För de optimala e ju att dom klarar de.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: BA och komp?

Inlägg av Mortarion »

Kimich skrev:Om han sitter i LR med termisar och dom hoppar ur då måste han ju följa med, är lite osäker här men får han embarka samma runda som han disembarkade? annars så är han ju med dom och dom kan inte röra sig bort 2" från honom så när dom chargar så måste han ju följa med. har jag fel?
Han kan sitta kvar när squaden hoppar ur. Läs igenom "Independent characters embarking and disembarking". (Högt upp i andra spalten på s67 i lilla regelboken.)

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: BA och komp?

Inlägg av Kimich »

Mortarion skrev:Han kan sitta kvar när squaden hoppar ur. Läs igenom "Independent characters embarking and disembarking". (Högt upp i andra spalten på s67 i lilla regelboken.)
Ok, tack. Har ingen regelbok där jag bor nu. Det gör ju det hela lite elakare så länge dom inte chargar för långt då^^

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: BA och komp?

Inlägg av HeadWar »

Legion skrev:Att säga att kompen inte bryr sig på hur spelaren spelar o sen säga att kompen speglar sig i ur modelen
spelas omprimalt e ganska motsägelsefult.

Och om kompen ska baseras på att modelen spelas optimalt då anser jag nog att alla modeler med iv save
borde ha betydligt mycke högre komp. För de optimala e ju att dom klarar de.
Att spela optimalt är inte samma sak som att ha tur med tärningarna.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: BA och komp?

Inlägg av Zurken »

kompen är baserad på att spelaren spelar optimalt.
Alexander Merinen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: BA och komp?

Inlägg av Halvar »

[quote=mortarion]Han kan sitta kvar när squaden hoppar ur. Läs igenom "Independent characters embarking and disembarking". (Högt upp i andra spalten på s67 i lilla regelboken.)[/quote]
men där står det att man måste sluta minst två tum ifrån varandra, alltså måste fordonet varit stilla så att enheten fortfarande kan gå efteråt. det är relativt sällan ett assaultvehicle står still innan den vill släppa av sin last hos mina motståndare.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: BA och komp?

Inlägg av speedfreek »

Du kan för enkelhetens skull se det som att det är mer än två tum mellan in- och utsida i en transport.

Skriv svar