Aktiv komp och battle points

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Gonka Koff »

Bengt, det verkar vettigt och listigt. Dock är får jag en krypande känsla av att vi får ytterligare ett lager matematik man "tvingas" opta sig igenom. Fast det är iofs bara en känsla.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Nefrums »

Jag hade tråkigt på jobb så jag tog och skrev ihop en excel fil som räknar ut VP tabeller beroende på komp.
Den baseras på att om man har 20 poäng mindre i komp så skall man ha hälften så mycket marginal till matchpoängs stegen, tex om man vid 0 i kompdiff behöver 1400 av 1750p för att få max så behöver man vid -20 i kompdiff 1575 av 1750 poäng för max. dvs 0 i kompdiff 350p marginal -20 i kompdiff 175p marginal.

Och sen är det bara linjära skalor utifrån det.

Här är en excel fil som räknar med att man kan få 0-8 poäng från vp, som det har blivit vanligt på turneringar nu mera. Man kan ändra totalpoäng och poängstegens storlek högst upp så räknar den ut resten.
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 10 gånger.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av DHettNeck »

Vid en första anblick tycker jag att det ser vettigt ut. Ganska krångligt dock.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Nefrums »

det är inte så krångligt att hitta rätt rad att titta på..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Nefrums »

hmm.. man borde anpassa den till en andra grads kurva istället för två linjära kurvor.. så skillnaden inte blir så olika mellan 1 bättre och 1 sämre i komp..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av DHettNeck »

Inte om man är van att hantera sånna nej (jag är, men alla är inte det). Dock gillar jag sättet den påverkar på.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av HeadWar »

Kompen måste väl ändå påverka mer än bara poängen man får från VP?

Lättast genom att de missions som finns ger VP, så att totala VP man kan få är till exempel 3000 (om man spelar 1500 poäng) om man tar alla objektiv och utplånar sin motståndare. Eller kanske snarare 1500 från VP, 1500 från primary och 750 från secondary, om man vill tona ner betydelsen av att döda motståndaren. Efter att man har räknat ihop den differensen kan man peta in siffrorna i tabellen.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Jocke Rapp »

Filen skulle kunna göras väldigt mycket mer läsvänlig, ja. Men den är intressant som en tanke, dock känns det som att kompen ger lite lågt utslag om det bara påverkar VP-delen i den här utsträckningen, när den bara utgör 40% av totalpoängen.

Ett annat läge då det blir konstigt är för att bara intervall flyttas lite i taget.
Om jag möter någon med samma komp som jag och vinner med 200p så blir det 4-4. Om jag möter någon med 6 komp mer än mig och vinner med 200p så blir det 5-3. Det är inte bra, då 6 komp är rätt mycket och borde ge större skillnad än så.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Nefrums »

ja det är sant, man borde nog räkna in alla objektivpoäng som vp.
dvs vinna primary +1750 vp vinna secondary + 875 vp. och sen göra en tabell som går från 0-20 utifrån det.
jag skall vidareutveckla den till att gå från 0-20.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av egge »

Tycker du skall göra det. Det finns ju turneringar som säkert kan tänka sig att sätta VP på primary och secondary likväl som på vanliga tagna VP som på den gamla goda tiden. Så det kan mycket väl finnas intresse för det.

Kan du komma med något bättre exempel på hur tabellen skall läsas?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar