Namnkomp/rankingkomp

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av fauh »

ELO är hade väl varit optimalt men svårare att implementera, blir kanske lite buttert för duktiga spelare som inte för "möta de bästa" - dessutom så funkar de inte bra när matcher kan sluta 20-0 eller 11-9 där både 20-0 är en vinst och 11-9 är en vinst ( om än en liten sådan ). Då måste man ha komplicerade viktningar av hur mycket poäng är värda och det blir en hel del uträkningar som dels är svårt att balanser och dels svårt att överblicka som spelare vilket kan vara en dålig sak för de som intresserar sig för rankingen.

Mitt förslag är att göra någonslags "liga" system.

Typ:

Rank 1 - 20 är Liga 1
20-50 är Liga 2
50-100 är Liga 3
100-200 är Liga 4
200+ är Liga 5 (även orankade här) Alla som spelat färre än 6 turneringar de senaste 18 månaderna räknas som Orankade.

sen får man likt kompmallen extra poäng om man spelar mot någon i en högre liga. DOCK så får inte de man spelar mot lägre poäng.

Så en match mellan en Liga 5 spelar eoch en Liga 1 spelare som slutar 3-17 blir istället 3 + (5-1) - 17 dvs = 7-17.

Detta uppmuntrar folk att spela mot bra motståndare (Gratis poäng ja tack!) samtidigt som toppspelare inte förlorar något på att möta dåliga spelare i en turnering. Det borde även hjälpa till att göra matcherna om mittenplaceringarna mer intressanta. På en en-dagars turnering kan det räcka med att möte en toppspelare för att veta att man som bäst kan komma på mitten på grund av ett dåligt resultat.

Dessutom hade man kunnat använda samma system för att försöka se till att folk inom samma ligor möter varandra någorlunda, speciellt i de första matcherna. Det borde även det hjälpa till att göra det till jämnare matcher för ALLA. Dessutom så låter det spelare som är duktiga men orankade att placera sig bättre på turneringarna vilket borde höja deras ranking och därför göra det lättare för dem att "hitta sin rank".

Jag förklarade kanske inte så tydligt och har säkert missat något så säg bara till!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Flogger »

Rankingen är väl i högsta grad en del av spelet i detta landet? Betydligt mer än målning är i många människors ögon...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Röde »

Jag tycker att rankingen skulle kunna få inverka på den initiala lottningen, dvs. vem man möter i match 1.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av Denkan »

Håller helt och hållet med dig Flügger....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

orgasmatron
Inlägg: 202
Blev medlem: 08 mar 2011, 08:42

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av orgasmatron »

Håller med Målarfärgen ;)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av refabricated »

@Person-kompa
Gillar inte system som penaliserar enskillda individer. Det kallas i min bok mobbning, sen kan man ha alla goda avsikter i hela världen.

@Lotta på ranking
Vad vinner man på detta? Om man nu skall dela saker i läger, oerfarna spelar kommer nu istället möta erfarna 1-2 matcher senare bara. Fördelen med swiss är att du efter nån match(om du lottades snett i de tidigare) kommer spela mot folk med samma kapacitet som du själv.
Finns en annan sida på detta myntet med, jag brukar lyckas ganska bra och ligger bra till på rankingen. Betyder det att jag alltid skall spela mot samma spelare de första matcherna på turneringar? Imo så är det rätt kul att träffa nytt folk... Att spela mot samma folk gång efter annan skulle ta bort lite av det värdet. Visst kan man argumentera att man ändå möts senare med swissen, men då har det byggts upp en hel del spänning under turneringen som kompenserar igenkänningsfaktorn.

------------------------------
Vad är det du/ni vill uppnå egentligen? Bara göra det svårare för "the usual suspects"? Förstår inte riktigt...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

orgasmatron
Inlägg: 202
Blev medlem: 08 mar 2011, 08:42

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av orgasmatron »

Ngt som jag har praktiserat på fantasy turneringar under slutet på förra seklet var att ju bättre spelare du är desto snällare lista ska du komma med = gilla utmaningen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

fauh skrev:ELO är hade väl varit optimalt men svårare att implementera, blir kanske lite buttert för duktiga spelare som inte för "möta de bästa" - dessutom så funkar de inte bra när matcher kan sluta 20-0 eller 11-9 där både 20-0 är en vinst och 11-9 är en vinst ( om än en liten sådan ). Då måste man ha komplicerade viktningar av hur mycket poäng är värda och det blir en hel del uträkningar som dels är svårt att balanser och dels svårt att överblicka som spelare vilket kan vara en dålig sak för de som intresserar sig för rankingen.
Warhammer Fantasy rankingen är ELO-baserad och har redan ett system som hanterar 20-0 systemet, så det är bara att kopiera detta om man är intresserad av denna typen av system.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:@Person-kompa
Gillar inte system som penaliserar enskillda individer. Det kallas i min bok mobbning, sen kan man ha alla goda avsikter i hela världen.

@Lotta på ranking
Vad vinner man på detta? Om man nu skall dela saker i läger, oerfarna spelar kommer nu istället möta erfarna 1-2 matcher senare bara. Fördelen med swiss är att du efter nån match(om du lottades snett i de tidigare) kommer spela mot folk med samma kapacitet som du själv.

------------------------------
Vad är det du/ni vill uppnå egentligen? Bara göra det svårare för "the usual suspects"? Förstår inte riktigt...
Håller helt med Olof här, att straffa duktiga spelare kommer bara göra folk bittra. Om det skall göras något specifikt så borde det dels göras av arr på sina egna turneringar och dels göras på ett sådant sätt att spelare med lägre ranking får handikapp snarare än att straffa spelare med hög ranking. Inte för att skryta eller så men jag tycker att någon version av det jag föreslog hade hjälpt spelare med lägre ranking klättra genom att ge dem extra poäng i matcher mot duktiga spelare (att spela 5-15 mot någon som är rankad top 5 i sverige borde rimligtvis vara en indikation på skicklighet än att spela 5-15 mot t.ex mig som ligger och puttrar runt 200). Dock så förändras ju inte faktum att den duktiga spelaren fick med sig 15 poäng i matchen oavsett motspelarens kvalité och därför inte borde få MINDRE poäng. Detta "borde" leda till mindre sura miner av att bli lagd över bordet, insmord med vaselin och sedan ömt och kärleksfullt bli 20-0:ad av Olof och Co.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Namnkomp/rankingkomp

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Rankingen är väl i högsta grad en del av spelet i detta landet? Betydligt mer än målning är i många människors ögon...
Jag skulle varit tydligare, det påverkar inte spelet. Målningspoäng påverkar spelet på turneringar på så sätt att det gör att folk kommer med prydligare arméer än om det inte skulle funnits.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar