Sverigecup!

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Sverigecup!

Inlägg av Flygmaskin »

Här kommer en lite grej som jag klurat på. Skulle det fungera?

Tycker att det hade varit så satans fräsigt att försöka ordna en cupturnering i svea. Tanken slog mig att man skulle kunna ha ett format som påminner om champions league (fotboll).

Cupens första utkast fungerar likt följande: Allt börjar med x antal grupper med fyra spelare i varje. Alla spelare i gruppen skall möta varandra 2 gånger och de två bästa spelarna går vidare till slutspel. I slutspelet möts i första matchen en grupp 1a och en grupp 2a. Endast en spelare går vidare från varje match. När det endast finns två spelare kvar i turneringen möts dessa i en direktavgörande final.

Grupperna är inget som behövs lottas fram, utan när ni ar fått ihop 4 spelare till en grupp så anmäler ni en grupp. Alternativt anmäler ni er som en enskild person och skriver ut vart ni bor så försöker vi bygga en grupp av spelare som bor hyfsat nära varandra. Jag misstänker dock att det vanligaste blir att en förening anmäler en eller flera grupper då det är enklare att träffas och spela.

Då det kanske inte är helt enkelt att få till alla matcher snabbt så tror jag att man skall avsätta god tid för att få till matcherna. Gruppspelet slut efter ett halvår? Ett år? Kvartal? Jag vet inte riktigt. Givet vis går det bra att spela alla sina gruppmatcher på en helg, men man får vänta ett tag på att gruppspelet är färdigt. Det blir gruppens egna ansvar att se till att matcherna blir spelade. Om någon grupp inte hinner spela alla sina matcher är det ingen panik. Ettan och tvåan går fortfarande vidare! (Jag är medveten om att detta kan utnyttjas, men vafan! Slappna av!)

Slutspelet blir lite krångligare att få ihop. Många av oss åker på turneringar runt om i landet, har man tur så möts de som skall mötas i cupen på turneringen. Då kan man räkna matchen som en cupmatch. Om man inte möts så går det säkert att låna ett bräde när inga matcher spelas och dra av en cupmatch. Annars kan man på egen hand ordna en match i någon gassig källarskrubb eller på föreningen. I slutspelet så försöker man få till matcher så geografiskt nära det går för att underlärtta.

Nu till det kluriga i systemet!

Ett W-D-L system skall tillämpas (3-1-0 poäng). Eftersom matcherna inte direkt påverkar varandra så spelar det inte någon som helst roll hur många poäng, vad för slags mission eller vilken hårdhetsgrad som matcherna spelas på. Motståndarna kan själva komma överens om vad för slags lir som gäller. Det enda som måste finnas med i varje mission är ett antal objektiv. Jag tänker mig 5st. (kill the warlord, linebreaker, first blood + 2 bordsobjektiv eller KP) Detta måste finnas med som tiebreaker (målskillnad) då det finns risk att spelare ligger på samma poäng i gruppen när gruppspelet är avklarat samt att folk kan spela lika i slutspelet. Om det nu skulle vara så att ni spelar ett mission som innehåller fler objektiv än 5 så kan varje spelare helt enkelt bara höra 5 "mål" i cupen, men om det är så att matchen spelas på tex en turnering så kan ni självklart ta fler poäng i turneringen. När resultat rapporteras är det viktigt att skriva målskillnaden samt vem som vinner eller om det slutar oavgjort då en match kan vinnas av en spelare trots att det slutar 5-5, 3-3 osv beroende på vad det är för mission som ni spelar.
Människomat, till exempel spannmål.

jeppeapan
Inlägg: 164
Blev medlem: 25 apr 2009, 20:59

Re: Sverigecup!

Inlägg av jeppeapan »

Tycker att det låter najs!

jeppeapan
Inlägg: 164
Blev medlem: 25 apr 2009, 20:59

Re: Sverigecup!

Inlägg av jeppeapan »

Ärligt talat så tror jag att det bästa sättet att få det seriöst är att ha någon sorts inträdesavgift+pris. Detta gör att man blir motiverad att spela matcherna och att kvalitén på spelare förmodligen blir högre.

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Sverigecup!

Inlägg av Flygmaskin »

Hmm... det kanske skulle öka intresset. Bra förslag! Gensvaret från forumet verkar dock inte vara överväldigande.
Människomat, till exempel spannmål.

Skriv svar