Direforz cup - November 2012

För alla turneringar som inte har en egen kategori.

Skulle du kunna tänkas åka på en turnering där det är 0-1 på allt utom troops?

Ja
13
48%
Nej
9
33%
Kanske
5
19%
 
Antal röster: 27

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Direforz cup - November 2012

Inlägg av mickied »

Vi kommer arrangera en turnering i Degerfors i slutet av november i år och jag har lite funderingar kring upplägget. Eftersom det inte direkt finns någon kompmall längre o vi inte vill köra helt okompat så funderar vi på att styra listorna via upplägget på turneringen.

Först funderade jag på att sätta en cap på flyers på 0-1 men nu funderar jag alltmer på att sätta en cap på allt utom troops till 0-1 för att skapa maximal variation o minimalt lameri.

Dock så funderar jag på om detta bara kommer skapa avsmak eller om det ses som något kul o tas för vad det är.

Givetvis kommer det finnas två läger i denna fråga (som i alla andra frågor) men jag funderar på om det finns tillräckligt intresse o underlag för en sån här turnering.

Vi hade tänkt oss 20 platser o det vore ju kul att fylla dessa.

Nu kommer jag ju givetvis inte basera mitt beslut på vad ett fåtal personer på ett forum tycker men det är ändå kul att se vad folk tycker o tänker o om det finns goda utsikter.

Tyck till! Rösta, kommentera, tyck, älska, hata. Det är väl det vi gör bäst? ;)

Hit me!
The lord giveth. The lord taketh.

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Sv: Direforz cup - November 2012

Inlägg av DarkMessiah »

Som demonspelare känner jag ju 'mjäääääk' (men sån tur är så är vi inte så många ;) )

För oss skulle detta innebära:
1. Om vi vill ha Fateweaver, och nyttja hans regler, så kommer vi att ha en flyer, men som inte kan nyttja H2H reglerna, för då är han utom range. Tämligen vingklippt parakit mao.

2. Vill vi ha en flygande prins, får vi ingen Fateweaver, och en ensam prins utan support från andra prinsar eller FW, det är att kasta poängen i sjön enligt mig, men det undviker ni ju med det senare alternativet.

3 med det senare alternativet uppstår dock ett annat gnäll (alltid :p ). Vi demoner, och eventuella andra dexar, som bara ha tex 2 Heavy choices? Vi har ju en massa olika inbakade i prinsarna.

Samt att alternativ 2 inte skulle hindra IG från att ta med 3 vendettor, men alla andra arméer skulle få jobbigt.

Men jag tror att en avart mellan dessa två alternativ skulle kunna vara något. Alternativt med lite småpill på codex nivå, för att ta bort saker som är nämnda ovan.

Skickat från min HTC Wildfire S A510e via Tapatalk 2

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av egge »

Jag tycker det är helt ok! Kör på! Särskilt äldre listor blir lite drabbade men jag tror inte det blir på något sätt mer obalanserat.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Ancalagon »

Problemet och risken med att tvinga spelarna till val är att det egentligen inte skapar varierande listor, utan tvingar folk att ta val som kanske inte alls funkar rent spelmässigt. Det blir också en risk att folk känner något i stil med "jag får bara ta 1 av denna, så det gäller att maximera och ta det absolut bästa, och inte nåt som anses kul". Det är också en risk att man tar bort temade arméer.

Vissa listor i dagsläget funkar egentligen bara bra med vissa val, och om dessa då faller bort eftersom man inte kan ta fler än 1 val så faller liksom hela grundstommen i armén. Detta upplägg gynnar egentligen bara de nyare mer varierade listorna som generellt har fler val att ta på varje icke-troop. Det påverkar också listor negativt som kanske inte har bra troop val utan måste förlika sig på andra val.

Risken är att det blir en massa halvkassa regnbågslistor som springer runt, eller att folk bara överköttar upp sina troop choices.

Om ni återigen tänkt hålla en relativt liten turnering så skulle nog iaf jag rekommendera enkla riktlinjer, kanske en flyer restriktion och resten subjektiv komp, där ni förbehåller er rätten att be anmälda spelare göra om sin lista om den inte faller inom ramen för vad ni som arrangörer tycker är kul, varierat och spelbart :)

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av daskad »

Det beror helt på vilken poänggräns ni kommer att köra, 1750 kommer inte funka
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av kombat »

En turnering med detta upplägg är helt ointressant för mig och likt en tidigare postare så tar det bort all variation inom listorna och spelet blir inte mer balanserat. Då vissa armeer har brutalt bra medans andra har ganska dåliga. Jag tror ärligt att spelet blir ännu mer obalanserat med begränsningar som dessa

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Tirumbar »

Jag vet inte vilken lista jag skulle ta med men vafan det är ju en turnering och sådana måsta man ju åka på så jag kommer i vilket fall som helst.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Halvar »

0-1 av alla val skulle inte påverka mig särskilt mycket i någon av de arméer jag spelar, knappt ens om det gäller troops heller. jag säger kör på även om det kanske inte är den mest balanserade varianten man kan krångla sig fram till.

annars kan man göra en skojig variant där ingen får ta uppgraderingar (kanske att trupper får det) eller ta uppgraderingar som kostar poäng. fast det kanske inte är för balansens skull man gör sånt utan mer för skojs skull.
Ja' än't bittä'!

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Tirumbar »

Är jag korrekt i antagandet att det inte blir några Allies då på denna turneringen ?

Eftersom det blir 0-1 på HQ ?

Man måste ju ta en Warlord själv och kan man ju inte ta ett andra HQ och därmed inga allies eftersom det också då kräver ett HQ ?
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Gonka Koff »

Jag röstade nej.

Anledningen är att det är inom troops som de flesta riktigt bra enheterna hittas, exempelvis:

Nob bikers, boys
Paladins, GKT, dödskultister, purifiers
Grey Hunters
Death Company, Landraiders
Warriors, Night Scythes (!!!)
Venoms

Det känns rätt puckat att släppa allt i listan ovan fritt och samtidigt sätta restriktioner på alla balla och mindre bra enheter som man hittar utanför troops.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar