SydCon-FAQ?
SydCon-FAQ?
Swe-FAQn är ju inte riktigt heltäckande ännu, så det vore kanske bra om våra tappra arrangörer satte upp lite husregler för de allra vanligaste frågorna?
Själv är jag t ex nyfiken på när man får dela upp smurfar i combat squads, blir lite extra aktuellt när det är två DoW-uppställningar.
Själv är jag t ex nyfiken på när man får dela upp smurfar i combat squads, blir lite extra aktuellt när det är två DoW-uppställningar.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: SydCon-FAQ?
Jo, det får väl komma någon form av SydCon-FAQ, som iofs bör vara så lik den kommande Sverige FAQ:en som möjligt. Följande husregler kommer att gälla:
Space Marines får dela upp sina enheter i Combat Squads trots att de inte deployar på bordet. Vi tolkar det helt enkelt som att de får splitta sina squad under "deployment", trots att de inte nödvändigtvis deployar.
Det finns ingen husregel om att fordon och monstrous creatures får 5+ save bakom skog. Istället gäller de vanliga reglerna från regelboken om inte spelarna kommer överens om något annat. Regeln vi rekommenderar att komma överens om är att träden i skogar är flyttbara och att fordon och MC aldrig får cover av skogar.
För IGs Valkyria/Vendetta gäller följande:
Range: Measured to the base, the hull or the wings of the V.
Line of Sight: Only to the hull or the wings.
Movement: Distances to and from the V are measured in 3D, so it's possible to place models underneath it. The base is counted as a part of the vehicle during movement, so neither the base nor the V can be within 1" of enemy models.
Assaulting the V: Assaults are launched against the V's base.
Access points: The V is considered to have access points at the back and at the sides of its base.
Damage: If an immobilized V cannot be placed on the table due to other models being in the way, the rules for skimmer without removable bases are used. If a Valkyrie is wrecked, the whole area coved by the wreck is considered difficult/dangerous terrain.
Kom gärna med fler regler som kan behöva tolkas.
Space Marines får dela upp sina enheter i Combat Squads trots att de inte deployar på bordet. Vi tolkar det helt enkelt som att de får splitta sina squad under "deployment", trots att de inte nödvändigtvis deployar.
Det finns ingen husregel om att fordon och monstrous creatures får 5+ save bakom skog. Istället gäller de vanliga reglerna från regelboken om inte spelarna kommer överens om något annat. Regeln vi rekommenderar att komma överens om är att träden i skogar är flyttbara och att fordon och MC aldrig får cover av skogar.
För IGs Valkyria/Vendetta gäller följande:
Range: Measured to the base, the hull or the wings of the V.
Line of Sight: Only to the hull or the wings.
Movement: Distances to and from the V are measured in 3D, so it's possible to place models underneath it. The base is counted as a part of the vehicle during movement, so neither the base nor the V can be within 1" of enemy models.
Assaulting the V: Assaults are launched against the V's base.
Access points: The V is considered to have access points at the back and at the sides of its base.
Damage: If an immobilized V cannot be placed on the table due to other models being in the way, the rules for skimmer without removable bases are used. If a Valkyrie is wrecked, the whole area coved by the wreck is considered difficult/dangerous terrain.
Kom gärna med fler regler som kan behöva tolkas.
-
the godfather
så en lång demonprins som når upp till hullet kan inte chargea en V? låt charges gå mot hullet med ifall de når upp
edit. förtydligande, eftersom den inte får plats under, når den inte in på basen.
edit. förtydligande, eftersom den inte får plats under, når den inte in på basen.
- guildmaster
- Kontakt:
Om ett trukk (Fast vehicle) som transporterar kör 18" i ens egen runda och sedan blir sönderskjuten av motståndaren i hans runda, kan uniten i trukken disembarka (ursäkta svengelskan) eller är de borta?
Frågan var uppe tidigare på forumet, men jag vet inte om det svaret är officiellt. http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=249
Frågan var uppe tidigare på forumet, men jag vet inte om det svaret är officiellt. http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=249
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Det vi egentligen vill ha är ju en sneak-preview av Swe-FAQn. 
Kan kanske vara bra t o m, så får man speltestat de blivande "officiella" tolkningarna på riktigt.
Kan kanske vara bra t o m, så får man speltestat de blivande "officiella" tolkningarna på riktigt.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Nja, det blir bara bökigt att göra regler för olika höjder osv. Regeln är basen och om man av nån anledning byggt så höga modeller får man lösa det på något vis, det fixar ni nog.the godfather skrev:så en lång demonprins som når upp till hullet kan inte chargea en V? låt charges gå mot hullet med ifall de når upp
De kan disembarka.guildmaster skrev:Om ett trukk (Fast vehicle) som transporterar kör 18" i ens egen runda och sedan blir sönderskjuten av motståndaren i hans runda, kan uniten i trukken disembarka (ursäkta svengelskan) eller är de borta?
I regelboken står det att man får flytta in i kontakt med både bas eller hull på skimmers.. Detta är en av de få saker som inte behöver faqas om valkyrian..Jocke Rapp skrev:Nja, det blir bara bökigt att göra regler för olika höjder osv. Regeln är basen och om man av nån anledning byggt såthe godfather skrev:så en lång demonprins som når upp till hullet kan inte chargea en V? låt charges gå mot hullet med ifall de når upp
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag trodde det var väldigt klart för ganska länge sen att man inte kan spela Valkyrian enligt regelboken?
Jo, men varför ändra på de regler som fungerar? Med det resonemanget måste ni ju skriva en komplett regelbok för Valkyrian, inklusive hur man gör när man väljer vad den ska skjuta på och vad den har för skadetabeller.
Är inte poängen med FAQn att man inte ska behöva lösa det på plats?Nja, det blir bara bökigt att göra regler för olika höjder osv. Regeln är basen och om man av nån anledning byggt så höga modeller får man lösa det på något vis, det fixar ni nog.
-
the godfather
har ingen aning om hur hög den är, men en hive tyrant går väl inte under den? då kommer problemet att uppstå fort.