Skiss på missions till SydCon 2011
- speedfreek
Skiss på missions till SydCon 2011
Här kommer missions som de just i dagsläget ser ut.
Jag lägger upp det här för att hitta uppenbara fel o dyl, samt få feedback.
Jag förbehåller mig rätten att fullständigt ignorera alla och kanske rent av skriva helt andra missions...
Tanken är att det ska vara relativt lätt att vinna, genom att döda rätt enheter istället för alla enheter.
Jag gillar inte när det krävs total utplåning av motståndaren för att kunna vinna turneringen.
Dessutom kan den som håller på att förlora göra snygga räddningar, så det alltid finns något kvar att kämpa för.
Gissningsvis blir de flesta vinsterna 17-3 och de blir alltid som minst 14-6.
I uppdrag 1 och 3 går det att få lika, i de andra är det "omöjligt".
Missions - SydCon 2011
Tre delobjektiv
"lika många" av tre olika deploys
snabbt och enkelt
6p primary 6 / 3 / 0
6p secondary 6 / 3 / 0
tie-breaker: VP eller KP
summera vem som vann
8p extra till vinnaren 4 var vid helt lika
summa: 20 turneringspoäng
Scoring och contesting som i regelboken.
1 Dawn of War
Mission 1: Placera ett objektiv var i motståndarens deploy innan deployment, spelare 1 börjar, 12" från kanter och objektiv.
Mission 2: Hålla quarters
tie-breaker: VP
2 Spearhead
Mission 1: Placera ett objektiv var i motståndarens deploy innan deployment - OBS! spelare 2 börjar placera, 12" från kanter och objektiv.
Mission 2: Hålla neutrala quarters
3 Pitched Battle
Mission 1: KP
Mission 2: Flest scoring units delvis inom 9" från mitten.
4 Dawn of War
Mission 1: Hålla motståndarens deploy.
Mission 2: Ett objektiv mitt i varje quarter.
5 Spearhead
Mission 2: Placera fem objektiv innan man slår för deploy. Placera vartannat, slumpa vem som börjar ställa ut dem. Ej inom 6" från kanter och 12" från objektiv.
Jag lägger upp det här för att hitta uppenbara fel o dyl, samt få feedback.
Jag förbehåller mig rätten att fullständigt ignorera alla och kanske rent av skriva helt andra missions...
Tanken är att det ska vara relativt lätt att vinna, genom att döda rätt enheter istället för alla enheter.
Jag gillar inte när det krävs total utplåning av motståndaren för att kunna vinna turneringen.
Dessutom kan den som håller på att förlora göra snygga räddningar, så det alltid finns något kvar att kämpa för.
Gissningsvis blir de flesta vinsterna 17-3 och de blir alltid som minst 14-6.
I uppdrag 1 och 3 går det att få lika, i de andra är det "omöjligt".
Missions - SydCon 2011
Tre delobjektiv
"lika många" av tre olika deploys
snabbt och enkelt
6p primary 6 / 3 / 0
6p secondary 6 / 3 / 0
tie-breaker: VP eller KP
summera vem som vann
8p extra till vinnaren 4 var vid helt lika
summa: 20 turneringspoäng
Scoring och contesting som i regelboken.
1 Dawn of War
Mission 1: Placera ett objektiv var i motståndarens deploy innan deployment, spelare 1 börjar, 12" från kanter och objektiv.
Mission 2: Hålla quarters
2 Spearhead
Mission 1: Placera ett objektiv var i motståndarens deploy innan deployment - OBS! spelare 2 börjar placera, 12" från kanter och objektiv.
Mission 2: Hålla neutrala quarters
3 Pitched Battle
Mission 2: Flest scoring units delvis inom 9" från mitten.
4 Dawn of War
Mission 1: Hålla motståndarens deploy.
Mission 2: Ett objektiv mitt i varje quarter.
5 Spearhead
Mission 2: Placera fem objektiv innan man slår för deploy. Placera vartannat, slumpa vem som börjar ställa ut dem. Ej inom 6" från kanter och 12" från objektiv.
Re: Skiss på missions till SydCon 2011
Jag tycker att 12" från kanten bör vara 6" från kanten. Med 12" innebär det till exempel i dawn of war, att den som ställer upp alltid har sina objektiv i sin deployment, medans tvåan oftast inte har sina ens inom 6" från sin deployment. I missions med 5 objectives innebär 12" från kanten och 12" från andra objectiv att man egentligen inte har mycket till val när man placerar sina objectiv. Bör dock fortfarande vara 12" från andra objektiv så att det blir svårt att claima två objektiv med en enhet.
- speedfreek
Förstår inte riktigt vad du menar med problematik kring 12" från kanter och varandra på DoW.
Deployment zone är ju hela bordshalvan.
Objektiven behöver inte vara 12" från zonens kant, bara 12" från bordets kant och det är ett objektiv var.
Objektiven behöver inte vara 12" från zonens kant, bara 12" från bordets kant och det är ett objektiv var.
Vad menas egentligen med uppdrag nummer två och att spelare 2 börjar? Är det som en automatisk sieze the initaitive som spelare 1 måste planera för? Isf verkar det rätt bra att vara spelare 2 i det uppdraget.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Så om jag vinner primary och du vinner secondary men du har dödat 1vp mer än jag har så vinner du 14-6?
Seregon: Spelare 2 börjar ställa ut objektiv, inte spela...
Seregon: Spelare 2 börjar ställa ut objektiv, inte spela...
- speedfreek
Japp
och
Japp!
Jag vill att det alltid ska vara en vinnare.
Så funderar på att göra om så tie-breaker alltid är VP, så det nästan inte kan bli lika,
men vill få in KP också, för att inte automatiskt gynna MSU.
Jag vill att man vinner turneringen om man vinner alla slag och helst att man inte vinner turneringen utan att vinna alla slag.
och
Japp!
Jag vill att det alltid ska vara en vinnare.
Så funderar på att göra om så tie-breaker alltid är VP, så det nästan inte kan bli lika,
men vill få in KP också, för att inte automatiskt gynna MSU.
Jag vill att man vinner turneringen om man vinner alla slag och helst att man inte vinner turneringen utan att vinna alla slag.
-
Doc Sniksnak
Prova att ställa ut första objektivet mitt på plan 12" till vänster om mitten. Du tvingar då motståndaren att sätta objektivet långt ner i din egen deployment zone eller i mitten till höger.speedfreek skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med problematik kring 12" från kanter och varandra på DoW.
- speedfreek
Ok, då är jag med.
Men de som vill spela med ett eget tråkobjektiv längst ner i egen deploy får skylla sig själva.
Två objektiv på mittplan är "tillräckligt" rättvist för mig...
Men de som vill spela med ett eget tråkobjektiv längst ner i egen deploy får skylla sig själva.
Två objektiv på mittplan är "tillräckligt" rättvist för mig...
Jag har testat många gånger att köra varannan KP och varannan VP i uppdragen. Som regel gör det ingen skillnad om du använder endast en utav dem. MSU gynnas utav att det är flera objektiv i varje uppdrag och skulle då jämnas ut med exempelvis KP som tie breaker i alla uppdragen. Då kan du köra VP istället för KP i uppdrag 5.
Ser riktigt kul ut, hur som helst!
Ser riktigt kul ut, hur som helst!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- speedfreek
Jag vill ju helst inte att det ska kunna bli lika.egge skrev:exempelvis KP som tie breaker i alla uppdragen.
Funderar på att istället ha KP + scoring vid mitten som mission i trean och ha VP som tie-breaker.
Bara KP som tie-breaker i första, för så tidigt "gör det inget" om det blir lika.
Och riktig swiss från slag tre, kanske rent av att man ska få möta samma igen...