Summer fight 2011 missions

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
egge

Summer fight 2011 missions

Inlägg av egge »

Summer fight 2011
Turnerings upplägg:
Vinst, lika, förlust och turneringspoäng
Vinst och förlust innebär att spelaren har fler objektiv än motståndaren i uppdrag 1, 3 och 4 eller mer än 4 Egge KP än motståndaren i uppdrag 2 och 5. Vinst till någon spelare innebär 3-0 i turneringspoäng. Lika är vilket annat resultat som än tas fram. Lika innebär 1-1 i turneringspoäng. Om ena spelaren inte har några modeller kvar på planen vid slutet av spelet så förlorar denna automatiskt.

Tie-breaker
Som tie-breaker kommer Egge KP användas så i samtliga uppdrag skall Egge KP som ni dödat rapporteras in utöver turneringspoängen. INTE SKILLNADEN MELLAN SPELARNA! Ju mer blod du har orsakat desto bättre är din slutliga tie-breaker. Räkna endast Egge KP för enheter som ni har dödat och inte de ni får genom att hålla objektiv i Mission 5.

Egge KP
Egge kill points innebär att enheter som förstörs ger poäng baserat på deras VP-värde:
1-100poäng = 1 Egge KP
101-200poäng = 2 Egge KP
201-300poäng = 3 Egge KP
O S V
Egge KP fungerar som vanliga KP i den form att endast enheter som är helt förstörda ger poäng. Inga poäng ges för halvt förstörda enheter.

Missions
Mission 1
Objective: Objektiv som placeras enligt regelbokens motsvarande uppdrag med 4 objektiv.
Deployment: Pitched battle
Variation: Ingen seize the initiative. Istället används följande regler:

Spelaren som börjar får inte infiltrera.
Spelaren som börjar får inte hamna med sina modeller inom 12” från motståndarens i sin runda 1. Han får alltså inte hamna inom 12” från motståndaren i sin movement-, shooting- eller assault phase.

Spelaren som inte börjar får välja en motståndarenhet som inte får skjuta runda 1.

Mission 2
Objective: Egge Kill points
Deployment: Spearhead
Variation: All area terräng som klassas som ruin eller skog blockar LOS helt. Modeller som är det minsta i area terrängen (GW within) syns enligt vanliga regler.

Mission 3
Objective: Håll objektiv. Framkomna objektiv hålls enligt regelboken.

Placering utav objektiv: Innan spelarna slår för seize the initiative så turas spelarna om att välja två motståndarenheter var som blir objektiv om de förstörs. När en sådan enhet dör så placeras ett objektiv under modellen (spelaren som plockar bort förluster väljer vart objektivet skall hamna om flera modeller dör från en och samma attack). Om det är en stor modell som förstörs, exempelvis en land raider, så får spelaren placera objektivet på valfri punkt under den förstörda modellen (i detta fall exempelvis i ett hörn på land raidern). Objektiven kan inte hållas om enheten inte är död.

Håll objektiv-enheterna borta från din deployment zone, 12” från kortsida och 6” från långsida: För att ytterligare sabba för spelarna så räknas det som att motståndaren håller ett objektiv om din/dina objektiv-enheter fortfarande är vid liv och fortfarande i din quarter (även delvis), inom 12” från kortsidorna eller 6” från långsidan när spelet är slut. Så om din motståndare exempelvis har valt din land raider som objektiv-enhet och den överlever slaget så måste den sluta spelet utanför din deployment zone och tillräckligt långt från kanterna, annars så räknas det som att motståndaren håller det objektivet – även om denne inte har några scoring enheter kvar. Är enheten utanför sin deployment zone, tillräckligt långt ifrån kanterna och vid liv så håller ingen det objektivet.

Deployment: Spearhead

Märk att enligt regelboken så är din deployment zone endast fram till 12” från mitten. Se bilden i regelboken om spearhead uppsättningen.

Variation: Ingen.

Mission 4
Objective: Två objektiv som hålls enligt regelboken. Spelarna placerar var sitt objektiv enligt regelbokens uppdrag men objektiven måste placeras på motståndarens halva utav bordet.
Deployment: Dawn of war
Variation: All area terräng som klassas som ruin eller skog blockar LOS helt. Modeller som är det minsta i area terrängen (GW within) syns enligt vanliga regler.

Mission 5
Objective: Egge KP. Objektiv placeras även ut i mitten av varje quarter samt i mitten utav brädet. Utöver vanliga Egge KP får spelarna 5 Egge KP för varje objektiv de håller i slutet utav spelet.
Deployment: Pitched battle
Övrigt så fungerar Egge KP som i uppdrag 2. Objektiv hålls som i regelboken med undantaget för variationen nedan.
Variation: Alla enheter, utom monster, enheter med monster i eller fordon räknas som scoring i detta uppdrag.
Bilagor
Summer_fight_2011_uppdrag[1].doc
(29 KiB) Nerladdad 107 gånger
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

egge

Re: Summer fight 2011 missions

Inlägg av egge »

Upplägget är tänkt att vara simpelt med ett enda objective i matcherna (gamla alpha, beta och omega) och vinst/draw eller förlust. Ett "muppuppdrag" i mitten av turneringen och variationer i varje uppdrag som ändrar spelreglerna något.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Är det "simpelt" när jag tröttnade på textväggen innan jag ens kom till själva filen med uppdragen?
(skyll på att jag inte ska vara med, så jag egentligen inte bryr mig..)

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

egge skrev: Variation: All area terräng som klassas som ruin eller skog blockar LOS helt. Modeller som är det minsta i area terrängen (GW within) syns enligt vanliga regler.
Har som för mig att ruiner inte är area terräng utan TLOS blockers. Samt tar inte punkterna ut varandra? Skog blockar LOS, men om man står i den syns man enligt reglerna? Förstår vad du vill ha sagt, men inte hur du sagt det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

På uppdrag 3. Räcker det med att kanten på en modell nuddar en kortsida för att den ska räknas som ett objektiv till fienden om den är en del av en enhet som valts som objektiv och överlevt?
Alexander Merinen

egge

Inlägg av egge »

Skall fixa. Poängen är att skogen blockar LOS helt till saker bakom. Står du i så kör man vanliga regler.

Ruiner har antingen bas som fungerar som area terräng eller så är det kanten på hörnen som blir en linje som visar vad area terrängen går.
Är det "simpelt" när jag tröttnade på textväggen innan jag ens kom till själva filen med uppdragen?
(skyll på att jag inte ska vara med, så jag egentligen inte bryr mig..)
Textväggen är uppdragen och är det som står i filen. Alltså är hela turneringen, med uppdragsinformation på två A4 sidor. Har för mig att GothCon brukar ha ett A 4 per uppdrag? så ja, jag tycker det är simpelt. ;)

egge

Inlägg av egge »

Zurken skrev:På uppdrag 3. Räcker det med att kanten på en modell nuddar en kortsida för att den ska räknas som ett objektiv till fienden om den är en del av en enhet som valts som objektiv och överlevt?
Det är tanken.

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag ska visserligen inte vara med men jag blev lite fundersam kring situationer som kan uppstå i uppdrag 1. om spelare nummer två är en grey knight spelare med servo skulls eller en vanlig typ med infiltratörer som lyckas sätta ut sig själva helt LoS-skyddade kan det bli väldigt mycket restriktioner på movement. men det som kan bli konstigast är nog om man har en enhet som t.ex. biovores som skjuter spore mines, om dessa missar sitt targetoch blir vanliga spore mines, vad händer. rent logiskt kommer de vara inom 12" från fienden eftersom scatter är max 12" och de måste placeras på en fiende. och vad händer om spelare två lagt ut en del spore mines i motståndarens deploymentzon innan spelet börjar?
Ja' än't bittä'!

egge

Inlägg av egge »

Halvar skrev:jag ska visserligen inte vara med men jag blev lite fundersam kring situationer som kan uppstå i uppdrag 1. om spelare nummer två är en grey knight spelare med servo skulls eller en vanlig typ med infiltratörer som lyckas sätta ut sig själva helt LoS-skyddade kan det bli väldigt mycket restriktioner på movement. men det som kan bli konstigast är nog om man har en enhet som t.ex. biovores som skjuter spore mines, om dessa missar sitt targetoch blir vanliga spore mines, vad händer. rent logiskt kommer de vara inom 12" från fienden eftersom scatter är max 12" och de måste placeras på en fiende. och vad händer om spelare två lagt ut en del spore mines i motståndarens deploymentzon innan spelet börjar?
Det är ok. Dem får. Det är en specialsak.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det blir nog bättre att säga att enhet för spelare 1 inte får vara närmare än 12" från spelare 2 deployment zon. Det är ju inte svårt att scouta fram en del bös och pusha tillbaka spelare 1 väldigt effektiv, eller var det tanken?
Alexander Merinen

Skriv svar