Borlänge smackdown i Juli

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Neth_Oni

Borlänge smackdown i Juli

Inlägg av Neth_Oni »

Då var det dags att återinföra Borlänge smackdown, en turnering i Borlänge under sommaren för de som tycker hösten är för långt bort.

När? 30-31 juli
Var? Bridgens hus, Borlänge
Hur? 1750pts, kompgräns 45

- Armén får vara på max 1750pts, allt måste vara WYSIWYG (poängavdrag där det inte stämmer), allt ska vara målat till tabletop standard.

- Armén får ligga på som lägst 45 i komp enligt RT-mallen, kompen spelar ingen roll utöver det.

- Sverige FAQ'n (SweFAQ) kommer användas.

- Vi kommer köra på ett 20-0 system för poängutdelning och till det tillkommer målningspoäng på upp till 20 extra poäng.

- Turneringen kommer spelas med 5 matcher swiss, och jag kommer försöka ta hänsyn till föreningstillhörighet så gott det går.

- Betalning ska ske till arrangör innan 2a matchen och det kommer kosta 100:-/person, som kommer gå till lokalhyra och priser. De som inte betalt då kommer strykas ur turneringen.

- Max 26 platser.

- Anmälan sker på mail till mig på kinnunen663@hotmail.com eller i turneringstråden på KiB's forum. Uppge namn, armé och föreningstillhörighet i anmälan. Sista anmälningsdag är 11/7.

- Armélistan skickas till mig på kinnunen663@hotmail.com senast 18/7. Dagen efter kommer jag publicera alla armélistor på KiB's forum samt länka till tråden här.

- Att ta med: Din armés Codex (och eventuella Forge world regler), din armés errata, tärningar, templates och mätdon.

Det finns inte möjlighet att sova över i spellokalen men det finns ett gäng hotell, vandrarhem och campingar i borlänge. Länkar till några av dem:
http://sv.hotels.com/search.do?jsDetect ... 3godtQdjzw

http://www.borlangevandrarhem.se/sv/

http://www.haga.just.nu/

Om det ändå är så att ni har problem att få tag i sovplats så kan ni ju kontakta mig så ska jag kolla hur möjligheten att sova hos mig eller någon annan lokal spelare ser ut.
Matställen finns det gott om med förmodligen den stad i Sverige med flest pizzerior (känns så iaf), de flesta stora hamburgerkedjor, tai, sushi, taco med mera. 5 min gångväg till affär.

Schema, missions och målningsmallen kommer uppdateras senast veckan innan sista anmälningsdag.

Länk till turneringen på KiB's forum:
http://www.createforum.com/borlangekonf ... flik#14584

Schema
Lördag
10.30 Samling
11.00 - 14.00 Match 1
14.00 - 15.00 Lunchpaus
15.00 - 18.00 Match 2
18.00 - 18.30 Paus och röstning av best painted
18.30 - 21.30 Match 3

Söndag
10.00 - 13.00 Match 4
13.00 - 13.30 Paus
13.30 - 16.30 Match 5
16.45 Prisutdelning

Målningsmallen
Målningsbedömningen är högst subjektiv men jag kommer utgå från den här mallen när jag bedömmer arméerna.
8p - Hela armén målad. Alla omålade modeller jag ser under bedömningen kommer plockas bort och ge 0p.
0-3p Basning. Omålade baser ger 0p medan bearbetade baser ger poäng beroende på hur välgjorda de är och hur bra de passar ihop. (ex. ger en armé med blandat öken/snö baser mindre även om de är snyggt gjorda)
0-5p Snyggt målat. Finns skuggning, high lights, konverteringar osv? Ser allt ut att höra ihop? Utöver målningspoängen för att allt är målat kan man få extra poäng beroende på hur bra målad armén är.
2p Squad markings. Det vill säga att det är snabbt och enkelt att urskilja vilka som hör till vilken grupp. (ex. olika färger på valda ställen, numrering osv.)
2p Armélistan. Jag vet, inte direkt målning men tar med den här. Poängen utdelas om armélistan är lättläst och "ren". Vill inte se några armybuilder listor där man knappt kan hitta det viktiga, dvs. uppgraderingar som gjorts, på grund av havet av standardutrustning som står med.

Objectives
Objectives kommer alltid räknas från mitten på objektivet vilket gör det lättare när/om spelarna har olika storlek på dem.

En unit kan hålla mer än ett objective så länge de har unit coherency. Detta gäller även för deployment zones och att vara 12" inom mitten. Tänk dock på att minst hälften ska vara inom.

Objectives är som oändliga pelare. Oavsett om de placeras på bottenplan eller 4e våningen så kan man hålla/contesta på alla plan.

Missions
Mission 1
Deployment: Pitched battle

Primary objective: 4 objectives. Spelarna rullar om vem som sätter ut först och de måste placeras minst 12" från bordskanten och andra objectives.

Secondary objective: Döda motståndarens dyraste HQ (om det finns flera på samma kostnad randomiseras vilken som är målet)

Lika många objectives 4-4
1 mer objective 6-2
2 fler objectives 8-0

Dödat motståndarens HQ, ditt eget lever 4-0
Bådas HQ är döda 2-2

Victory points skillnad
0-200vp 4-4
201-400 5-3
401-600 6-2
601-800 7-1
800+ 8-0

Mission 2
Deployment: Dawn of war

Primary objective: Kill points

Secondary objective: Ett objective i varje spelares deployment, man sätter ut objectivet i motståndarens. De måste vara minst 18" från varandra.

Lika kill points 4-4
2 fler kill points 6-2
4 fler kill points 8-0

Om man håller ett eller fler objectives och motståndaren inte håller något 4-0
Ingen håller objectives eller båda håller ett varsitt 2-2

Victory points skillnad
0-200vp 4-4
201-400 5-3
401-600 6-2
601-800 7-1
800+ 8-0

Mission 3
Deployment: Diagonal genom att dra en linje från ett hörn till hörnet på andra sidan, andra kanten. Deplyment zones är 12" från mittlinjen. Spelaren som väljer sida väljer också vilka av hörnen man drar mittlinjen ifrån.

Primary mission: Ha fler scoring units i motståndarens deployment zone. Minst 50% av enheten måste vara inne för att räknas.

Secondary mission: 2 objectives längs den den diagonala mittlinjen, 18" från hörnen.

Lika många enheter i motståndarens deployment zone 4-4
1 mer enhet 6-2
2 fler enheter 8-0

Om man håller ett eller fler objectives och motståndaren inte håller något 4-0
Ingen håller objectives eller båda håller ett varsitt 2-2

Mission 4
Deployment: Spearhead

Primary objective: Ett objective i mitten på varje neutral quarter, samt ett objective i mitten som räknas som 2 objectives.

Secondary objective: Kill points

1 mer objective 6-2
2 fler objectives 8-0

Tagit 2 fler kill points 4-0
Båda har tagit lika många kill points 2-2

Victory points skillnad
0-200vp 4-4
201-400 5-3
401-600 6-2
601-800 7-1
800+ 8-0

Mission 5
Deployment: Pitched battle

Primary objective: 4 objectives. 2 placeras längs mittlinjen 18" från kortsidorna och 2 placeras 36" från kortsidorna och 12" från långsidorna.

Secondary objective: Ha flest scoring units 12" från mitten. Minst 50% måste vara inne för att räknas.

1 mer objective 6-2
2 fler objectives 8-0

Lika många enheter inom 12" från mitten 2-2
1 mer enhet 3-1
2 fler enheter 4-0

Victory points skillnad
0-200vp 4-4
201-400 5-3
401-600 6-2
601-800 7-1
800+ 8-0

Anmälda
01. David Ek - Space marines (KiB)
02. Stefan Fällström - Eldar (Dalcon)
03. Linus Lindgren - Dark Eldar (KiB)
04. David Lundsjö - Chaos space marines (KiB)
05. Johan Sundin - Chaos space marines (KiB)
06. Richard Peterson - Imperial guard (RT)
07. Mats Weingård - Chaos space marines (Dalcon)
08. Rasmus Detlofsson - Orks (Derp)
09. Olov Winroth - Tau(VÄS)
10. Miika Pasma - Chaos space marines (Drok)
11. Magnus Forslund - Space Marines (Navet SK)
12. Mattias Norell - Space wolves (Navet SK)
13. Jakob Enbom - Imperial guard (Navet SK)
14. John Sunesson - Dark eldar (Navet SK)
15. Rikard Åslund Tröger - Grey Knights (VSSU)
16. Mattias Moraeus - Grey knights (GoB)
17. Stefan Viterstedt - Dark eldar
18. Matti Siirtola - Imperial guard (Dalcon)
19. Clara Jakobsson - Eldar (VSSU)
20.
21. Petter Bengtsson - Blood angels (MRK)
22. Erik Aronsson - Space wolves (VSSU)
23.
24. Håkan Karlsson - Eldar (RT)
25.
26. Mattias Englund - Dark angels (RT)

Reserver:
Senast redigerad av 15 Neth_Oni, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Borlänge smackdown i Juli

Inlägg av HeadWar »

Jag tycker det är helt underbart med alla dessa turneringar som poppar upp överallt i landet! :D

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Precis, synd bara att Sverige skall vara så avlångt!
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag hade tänkt säga något om att med tåg tar det inte farligt lång tid, men jag tänkte nog på Västerås. :(

Bulgrim

Inlägg av Bulgrim »

Ja, Borlänge är ju närmare än Västerås. Perfekt! :D
(Fast jag får nog uppvisa bekräftade bilder på målad armé om jag ska få vara med... :oops: )
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Borlänge är ju trevligt, men jag ska kolla i min turneringskalender först...

Blir det Borlänge tar jag antagligen med mig lite Syrror. De behöver också kärlek! :wub:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

egge

Inlägg av egge »

Gott att se att Linus har fått tillbaka suget! :)

Hur som helst kan jag inte komma men jag vill säga att utöver att inte sovsalar erbjuds så är det ett helt perfekt upplägg på en turnering!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Sverige avlångt, jo tack. En annan brukar ju få köra bil i 3-5h för att spela på turneringarna som tyvärr känns alldeles för koncentrerade i södern, och då är det ändå nästan lika långt från mig till Sveriges mittpunkt så vill inte ens tänka på hur frustrerande det är för de som bor än längre norrut. Det är synd på sovplatserna också, lokalen är stor och har plats för ett flertal men pga. bestämmelser från kommunen som hur ut lokalen så får man inte sova där.

Och Ola, bäst att börja måla redan nu då ;)

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Bara 6 platser kvar nu

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Finns det några målarpoäng, snyggast armé-tävling eller liknande?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar