Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Jonke »

Min erfarenhet av contact lost är inte positiv. Går det dåligt börjar det gå ännu sämre för du scorar inga kort och får inga nya kort medan motståndaren både scorar och får nya kort.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Fenris »

@Gonka Koff: I uppdrag 3 är en dödstjärna väldigt bra att ha, det är dock inte jättesvårt att få kullen "contested".
Men jag ska fundera på om man inte ska ha varsin flagga istället, så blir det lite mer likt Emperor's will.

I uppdrag 2 så finns det ju enheter som är snabbare än Centar, visst kan man klämma in Centar i en Land Raider, men då får man inte plats med så många, samt det blir många ägg i samma korg om motståndaren skulle lyckas panga Land Raidern.

Taktiska objektiv går ju också att skramla ihop i bägge uppdragen.

@Jonke: Du har helt rätt i att contact lost är problematiskt, kanske om man skulle köra med fasta positioner för objektiven, med ett i varje hörn samt 2 mitt i planen 24" isär för maximal spridning?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Lottomannen »

Vi spelade Contact Lost i går kväll med två objektiv i mitten, kanske 18" emellan, ett centrerat i varje deployment och två ute på kortsidorna, ca 6" från kanten. Det kändes ganska så balanserat, men det kräver naturligtvis fler tester med fler olika arméer.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av DHettNeck »

Varför skulle man behöva fixera objectives i Contact lost? Precis som i alla andra uppdrag är placering av objectives väldigt viktigt i början av matchen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Serpent »

Gonka Koff skrev:Jag är lite putt på att dom fräna maelstrom missionsarna i regelboken sällan används, cloak and shadows, spoils of war och inte minst, det ballaste missionet av alla; contact lost (där man får så många objektiv som man håller). Contact Lost är en utmärkt balanserade och ett kul mission, jag fattar inte att det blivit snudd på totalt ignorerat. Varför kör man nästan bara cleanse and control nuförtiden?
Jag håller med Jonke om att Contact Lost är ett skituppdrag. Har du första rundan och kan panga bort de två enheter som står och håller objektiv i motståndarens deployment så kommer den som går tvåa alltid att ha uppförsbacke. Du får inga kort och kan inte ta poäng, motståndaren tuffar iväg och är omöjlig att få kontakt med poängmässigt.

Det är min erfarenhet i alla fall... De andra två är kul, uppdraget där du kan sno motståndarens objektiv om hen drar ett numrerat som du står på är väldigt utmanande.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Hylander »

Funderar lite på contact lost...

Istället för att titta i början av rundan hur många man håller så kan man ju låta spelarna drar korten i slutet av sin runda (när objektiven tas). På så sätt räcker det inte att "panga bort" lite figgar som står och håller objektiv för att hindra motståndaren att få nya kort..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tycker att Contact Lost kräver en annorlunda strategi, och att den premierar aktivt spel med "normala" arméer. Varken gunline eller dödstjärnor gillar contact lost, och eftersom det är de vanligaste turneringsarméerna nuförtiden förstår jag att många tycker att det är ett frustrerande uppdrag.
Man kanske ska börja mjukt och blanda i lite killpoints, så att inte alla dödsstjärnespelare blir för ledsna ;).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Fenris »

Problemet med contact lost är ju att det är väldigt svårt att komma tillbaka om det börjar gå dåligt, men jag tycker inte det är ospelbart som det är. Det blir bara väldigt tråkigt för spelaren som det går dåligt för i början, så en liten justering för att motverka detta vore inte dum.

Jag tror Hyllander är inne på rätt spår, kanske kan man låta spelare 2 få dra lika många kort som spelare 1 inte håller objektiv första rundan.

Med lite smart uppställning blir det dock mer än 2 enheter som behöver skjutas bort från 2 objektiv, man kan ställa ett transportfordon nära objektivet med en enhet i samt en enhet bredvid som också håller objektivet, då måste man skjuta bort 1 fordon och 2 fotenheter per objektiv.

Det går i vissa fall även att gömma sig utom synhåll.

@Dhettneck: Anledningen till att man skulle ha fasta objektiv vore för att tvinga den som vill ta många att sprida ut sin armé maximalt.

@Gonka Koff: Killpoint löser nog inte det, men man skulle kanske kunna få dra ett extra kort för varje enhet man dödar.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av fauh »

Fenris skrev:@Gonka Koff: Killpoint löser nog inte det, men man skulle kanske kunna få dra ett extra kort för varje enhet man dödar.
Gillar det här upplägget på uppdrag i allmänhet, blir en intressant balans mellan att ta TO och generera TO. Om man sätter det som ända sätt att generera objektiv så blir det väldigt intressant! Inga mer zippa runt och jinka och plocka TO utan man måste faktiskt åstakomma något också!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion

Inlägg av Ancalagon »

Jag tycker generellt att alla missions som kräver justeringar och ändringar inte är speciellt bra missions till att börja med :)

Skriv svar