Borlänge Smackdown 2014

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Neth_Oni »

En kombination av att behöva tänka om iom ny edition samt livet som konstant vill komma ivägen så har informationen blivit kraftigt fördröjt... men här kommer den! Borlänge Smackdown kommer som vanligt gå av stapeln i sommar, i år lite senare än vanligt för att inte krocka med bl.a. ETC.

Var? Bridgens hus, Borlänge
När? 23-24 augusti
Hur? 1500pts, 5 matcher okompat (men vissa restriktioner)


Upplägg
Inget "Unbound" och endast en FOC (så inga allies) och inget Forgeworld, annars är det fritt fram.
Det är krav på att allt ska vara målat och det kommer dessutom delas ut poäng för målningen så se till att ta med era finaste modeller. ;)
Sista dag att anmäla sig och lämna in armélista är 17e augusti. Anmälan kan göras här på forumet eller till min mail, armélistan vill jag ha skickat på mail: kinnunen663@hotmail.com
Vi börjar med att ta in 20 spelare men visar det sig att intresset är större så ska vi se över hur många extra platser vi kan få in och fortfarande behålla ok terräng på alla bord. Kostnad kommer vara 100:-/person som går till priser och lokalhyra.
Det finns tyvärr ingen möjlighet att övernatta i lokalen men det finns gott om hotell och vandrarhem inte så långt ifrån och det finns säkert lokala spelare som det går bra att sova hos (jag kan ta några stycken så länge de inte har allergi mot katt).
Jag hoppas vi ses i sommar! :)

Missions
Game setup:
1. Alternera att sätta ut 6 objectives
2. Slå för att välja sida
3. Rulla fram psychic powers
4. Rulla om det är nightfight
5. Rulla vem som får deploya först
6. Den som deployar först rullar för Warlord trait och andra "before game" grejer och deployar sedan. Andra spelaren gör samma sak efter det.
7. Den som deployade först väljer vem som ska börja, den som inte börjar får chansen att seiza.
8. Game on!

Mission 1: "Cleanse and Control"
Deployment: Vanguard Strike
Primary objectives: 6 objectives 2vp var (max 8 differens)
Tactical objectives: I början på varje spelares runda ska spelaren generera "kort" så han/hon har totalt 3. (max 5 differens)
Tertiary objectives: Linebreaker, Slay the warlord

Mission 2: "Tactical escalation"
Deployment: Hammer & Anvil
Primary objective: Flest antal scoring inom 12" från mitten, enheter med Objective secure räknas som 2. Ger 6vp. Det räcker med att en modell är inom men hela basen ska vara inom 12".
Tactical objectives: I början op varje spelares runda ska spelaren generera "kort" så han/hon har totalt lika många kort som vilken runda det är, dvs. 1 kort i runda 1 och 3 i runda 3. (max 7 i differens)
Tertiary objectives: Linebreaker, Slay the warlord

Mission 3: "Contact lost"
Deployment: Dawn of War
Primary objective: Kill points (max 8 differens)
Tactical objectives: Varje spelare genererar 1 "kort" i början på sin första runda. Runda 2 och frammåt genererar varje spelare ett "kort" för varje objective marker han/hon kontrollerar i början på sin runda. (max 5vp differens)
Tertiary objectives: Linebreaker, Slay the warlord

Mission 4: "Spearhead"
Deployment: 5th ed. quarters
Primary objectives: Quarters. Varje quarter räknas som en objective marker med ändringen att hela enheten måste vara helt inom en quarter för att räknas som att hålla/contesta. 2vp per quarter.
Tactical objectives: I början på varje spelares runda ska spelaren generera "kort" så han/hon har totalt 3. (max 5 differens)
Tertiary objectives: Linebreaker, Slay the warlord

Mission 5: "The spoils of war"
Deployment: Dawn of War
Primary objectives: The relic. Ett objective som kan plockas upp av en modell och flyttas med modellen. Endast modeller med Objective secure får plocka upp relicen. Den är värd 6vp.
Tactical objectives: I början på varje spelares runda ska spelaren generera "kort" så han/hon har totalt 3. "Kort" med "Secure objective X" får inte kastas i slutet på rundan och alla sånna kort som är aktiva kan utföras av båda spelarna. Till exempel spelare A har ett kort som säger "Control objective 4" och spelare B kontrollerar objective 4 i slutet på sin runda så får han/hon poängen för det och spelaren som har kortet måste kasta det. (max 7 differens)
Tertiary objectives: Linebreaker, Slay the warlord


I slutet på varje spelares runda får den spelaren välja att kasta 1 tactical objecive "kort", med ett litet undantag i mission 5. De ska aldrig hållas hemliga. First blood är tiebreaker, där om resultatet skulle sluta i 10-10 så vinner spelaren som tog first blood med 7-5.

Victory points till Battle points
VP dif - BP
0-1 - 6-6
2-3 - 7-5
3-4 - 8-4
5-7 - 9-3
8-10 - 10-2
11-13 - 11-1
14+ - 12-0


Schema
Lördag
09.00 Lokalen öppnar
09.30 Upprop (se till att vara här i tid så slipper vi skjuta på matchstart vilket har varit ett genomgående problem tidigare år)
10.00 - 13.00 Match 1
13.00 - 14.30 Lunch
14.30 - 17.30 Match 2
18.00 - 21.00 Match 3
Efter match 3, ställ upp era arméer där ni spelade för målningsbedömning

Söndag
09.00 - 12.00 Match 4
12.00 - 13.30 Lunch (de som vill ställa upp i best painted får ställa upp sina arméer och folk får rösta på dem innan match 5)
13.30 - 16.30 Match 5
Prisutdelning så fort alla resultat har kommit in och sammanställts

Anmälda
01. Stefan Fällström
02. Robin Kinnunen
03. Mats Weingård
04. Kim Zettergren
05. Andreas Nilsson
06. Johan Sundin
07. Niklas Hedlund
08. Erik Dicander
09. David Ek
10.
11. Markus Nilsson
12. Andreas Eriksson
13. Patrik Lundqvist

Reserv:
Simon Sandberg


Har ni tankar och funderingar? Skriv dem gärna! Likaså tar jag gärna emot konstruktiv kritik efter turneringen för att förbättra inför nästa år! Kan även passa på att säga att det i skrivande stund planeras att återinföra det gamla spelkonventet Dalcon som i så fall kommer gå av stapeln i september eller oktober, även det i Borlänge. Det kommer vara Warhammer fantasy, 40k lag(2) turnering, Warmahordes och Magic samt troligen lite drop-in spel som kommer finnas uppställt för att prova på (Dreadfleet, Malifaux m.f) men mer info om det när vi kommit någonstans med planeringen. :)
Senast redigerad av 14 Neth_Oni, redigerad totalt 18 gång.

Seijsing
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 maj 2013, 12:40

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Seijsing »

Låter intressant. Ska kolla om jag har möjlighet att komma den helgen.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Bronson »

Man får köpa till fortifications eller? Vet inte om det ingår i "inget unbound, allies" etc.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Neth_Oni »

allt som är med i ett vanligt FOC, dvs. 0-1 fortifications, 0-1 lords of war osv.

Jag är rätt upptagen den här veckan men ska försöka bli klar med missions för publicering söndag eftermiddag. Hittills 2 anmälda, få se lite fler nu! :)

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Konfa »

Fritt fram för formations? Ex. skyblight?

Och hur är det med escalation, räknar du det som FW eller tillåtet? Ex. Transcendant Ctan osv.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Bronson »

LoW får man ta ur Escalation då antar jag eller är det bara orks som får ta?
Eftersom det är lite förvirrande nu med ny edition så får du gärna speca upp exakt vad som är ok och inte ok. (Förklara som att jag aldrig spelat en turnering typ så slipper du få 1000 frågor) :)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Neth_Oni »

jag ska säga att jag är mäkta förvirrad själv och har inte ens hunnit med att testa nya reglerna än och knappt läst på något, har varit full rulle konstant i sommar och knappt kunnat vara på bridgens alls.

Men formationer liknas vid en ally som inte "tar upp någon plats" så nej, inga formationer. Escalation kommer tillåtas, osäker på stronghold (har inte ens sneglat på den boken tidigare, ska försöka finna tid till det).

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Bronson »

Då är vi 2 som är förvirrade :P ..... Jag har spelat igenom några matcher nu + turnering så spelreglerna börjar man få kläm på. Men alla böcker runt omkring har man ingen koll alls på.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Konfa »

Hur ser det ut med bara en formation och ingen CAD för den riktigt spexige?

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Borlänge Smackdown 2014

Inlägg av Bronson »

Neth_Oni skrev:jag ska säga att jag är mäkta förvirrad själv och har inte ens hunnit med att testa nya reglerna än och knappt läst på något, har varit full rulle konstant i sommar och knappt kunnat vara på bridgens alls.

Men formationer liknas vid en ally som inte "tar upp någon plats" så nej, inga formationer. Escalation kommer tillåtas, osäker på stronghold (har inte ens sneglat på den boken tidigare, ska försöka finna tid till det).
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Skriv svar