Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återigen!

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Neth_Oni »

vi åker från Borlänge så det är inte aktuellt att åka till sandviken för att hämta folk, det är mer än 4 gånger längre att åka

Och för övrigt kan jag säga att de flesta listorna, inklusive min, är sjuuukt hårda och om tanken var att det ska vara snälla listor så är det bara att börja banna så gott som alla och se till att de görs om eller, som jag sa tidigare, släppa lös det helt utan "restriktioner". Det enda det har tillfört nu är att några lystnat och tagit "sämre listor" (alla är fortfarande bra) medan andra pushat och tryckt in så hårt de bara kan tänka sig att de möjligtvis skulle kunna slinka undan med vilket jag är rädd för kommer bidra till väldigt ojämna matcher och riskerar att förstöra stämningen (som väl ändå är i fokus på en julturnering med pepparkakor ;)). Då är det bättre att säga bara att det är fritt fram så är alla med på noterna istället för att några ska känna sig lurade
Senast redigerad av 1 Neth_Oni, redigerad totalt 9 gånger.

tutten
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 dec 2009, 01:05

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av tutten »

2st blir vi
Flaming Dolphins

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jochen »

Haha ja asså det är en del obscent hårda listor men anywayz, det verkar som att Joakim Wikman och Andreas Eriksson lär avböja då, ae har bokat in gaddning och vi har iaf ingen skjuts så,.. Ha så jävla go jul då!
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Allain »

Neth_Oni skrev:Och för övrigt kan jag säga att de flesta listorna, inklusive min, är sjuuukt hårda och om tanken var att det ska vara snälla listor så är det bara att börja banna så gott som alla och se till att de görs om eller, som jag sa tidigare, släppa lös det helt utan "restriktioner". Det enda det har tillfört nu är att några lystnat och tagit "sämre listor" (alla är fortfarande bra) medan andra pushat och tryckt in så hårt de bara kan tänka sig att de möjligtvis skulle kunna slinka undan med vilket jag är rädd för kommer bidra till väldigt ojämna matcher och riskerar att förstöra stämningen (som väl ändå är i fokus på en julturnering med pepparkakor ;)). Då är det bättre att säga bara att det är fritt fram så är alla med på noterna istället för att några ska känna sig lurade
Jag håller med. Jag hade egentligen velat spela en komp-0-lista, men efter Stefans post tidigare kändes det som att det inte hade funkat alls.
Mikael Ek

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Bronson »

Nämen lugn nu angående skjuts.... Tanken va inte att Robin skulle hämta nån i Sandviken. Jag hämtar upp er i Sandviken och sen från Falun kan vi splitta upp oss i vilka bilar det nu blir...
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jesusrosemus »

Okej nu tar vi det lugnt angående listor här det var ett förslag ganska tidigt om att hålla listorna på komp 4...
Jag tycker själv kompen är super dum för den tillåter typ sånna mongolistor.
Men hur som det jag har gjirt är att hålla ner listorna (som jag fick in kan tilläggas att jag inte ens fick in hälften av listorna för godkännande)
Själv tycker jag många av dom listor som dök upp här är tok mongo och hade inte tillåtit dom om jag fått in dom tidigare.
Frågan är ju vad tycker folk är schystast?

Det kom in ett förslag tidigare om riktlinjer 4 komp och ingen sa emot så jag godkände det som riktlinje.
öhm jag kan verkligen hålla med vad ni säger om att vissa är kongo hårda och andra har varit schysta och satsat på julglädjen och hållit sig nere till en lagom nivå....

Vill folk att vi ska släppa listor helt fria (ni får ta med vilka listor ni vill på turneringen) inte optimalt för dom som faktiskt hållit godton och hållit ner hårdheten och samtidigt förmodligen målat som galningar för att få upp sina arméer målningsmässigt..

Vill folk att vi säger åt dom hårda listorna att backa gör om gör rätt( riskera att dom känner sig ledsna att dom inte får super opta och hoppar av så vi tappar spelare?)

Jag själv kan ju tycka att folk som inte skickade in sina listor innan och frågade om godkännande måste nånstans ha vetat själv att dom inte skulle godkännas så egentligen kan dom ju inte bli arga om dom inte nu får spela sina kongolistor dom suttit och väntat med till sista sekund för att sen känna sig trygga att inte kunna bli av med.

Men jag vet inte jag personligen är för julstämmningen och har försökt hållit det temat hoppas i vilket fall att folk kommer och har kul och umgås för själva konventets skull inte själva rankningen..
Jag är otroligt taggad och har längtat som fan inför detta hoppas att alla kommer :)

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jesusrosemus »

justja här kommer hur som gnorgs ba lista (super duper ost alla roque foure!!!)

Malakim phoros (fw lamenters ledare.) 175pts

Librarian 100pts

Corbulo 105pts

Furioso dread, blood talons, heavy flamer, magna grapple 150pts

5x Scouts,snipers, camo cloaks, missile launcher 100pts

10x Assault marines, 2x meltagun, power fist, inga jump packs 235pts

10x Assault marines, 1x flamer, power sword, inga jump packs 192pts
Dedicatedtranport, land raider, storm bolter, extra armour 240pts

Baal predator, twin assault canon, heavy bolter sponsons, extra armour 160pts

Land speeder, 2x heavy bolters 60pts

Stormraven gunship twin linked multimelta, twin linked lascanons, hurricane bolters sponsons 230pts

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Jochen »

Joakim Wikman
Eldar med Dark Eldar allies.

HQ
Spiritseer -70

TROOPS
5 direavengers i serpent -210
serpent: scatter, holo, shuri

8 wraithguards

FAST
Crimson hunter -180
lances, exarch

HEAVY
5 dark reapers i serpent -362
starshots
exarch: fast shot, night vision, eldar missilelauncher
serpent: scatter, shuri, holo

Wraithknight -240

ALLIES

HQ
Baron shitsticks -105

TROOPS
5 warriors i venom -110
venom:splinter cannon

5 warriors i venom -110
venom:splinter cannon

HEAVY
Ravager -105

3 i komp eller nåt sånt, ledsen för den sena inlämningen, jag var på semester o kanske glömde det här helt.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Bronson »

Jesusrosemus skrev:Okej nu tar vi det lugnt angående listor här det var ett förslag ganska tidigt om att hålla listorna på komp 4...
Jag tycker själv kompen är super dum för den tillåter typ sånna mongolistor.
Men hur som det jag har gjirt är att hålla ner listorna (som jag fick in kan tilläggas att jag inte ens fick in hälften av listorna för godkännande)
Själv tycker jag många av dom listor som dök upp här är tok mongo och hade inte tillåtit dom om jag fått in dom tidigare.
Frågan är ju vad tycker folk är schystast?

Det kom in ett förslag tidigare om riktlinjer 4 komp och ingen sa emot så jag godkände det som riktlinje.
öhm jag kan verkligen hålla med vad ni säger om att vissa är kongo hårda och andra har varit schysta och satsat på julglädjen och hållit sig nere till en lagom nivå....

Vill folk att vi ska släppa listor helt fria (ni får ta med vilka listor ni vill på turneringen) inte optimalt för dom som faktiskt hållit godton och hållit ner hårdheten och samtidigt förmodligen målat som galningar för att få upp sina arméer målningsmässigt..

Vill folk att vi säger åt dom hårda listorna att backa gör om gör rätt( riskera att dom känner sig ledsna att dom inte får super opta och hoppar av så vi tappar spelare?)

Jag själv kan ju tycka att folk som inte skickade in sina listor innan och frågade om godkännande måste nånstans ha vetat själv att dom inte skulle godkännas så egentligen kan dom ju inte bli arga om dom inte nu får spela sina kongolistor dom suttit och väntat med till sista sekund för att sen känna sig trygga att inte kunna bli av med.

Men jag vet inte jag personligen är för julstämmningen och har försökt hållit det temat hoppas i vilket fall att folk kommer och har kul och umgås för själva konventets skull inte själva rankningen..
Jag är otroligt taggad och har längtat som fan inför detta hoppas att alla kommer :)
Nja, alltså jag sa att jag tänker hålla mig kring 4 i LBK mallen och de har de flesta gjort. Anledningen till att jag sa det är för att det va ungefär den standarden på senaste Julcon (jag va inte med men har sett listorna). Jag sa detta för att ge en headsup till de som kanske inte va med då. Komp 4 är stenhårt men inte det värsta som går att göra. Skulle det ha vart snällt så max 1 i den LBK mallen. Och grejen va väl med en deadline på listor att du skulle kolla igenom dem och sen godkänna. Och då du fick Rundströms lista bland de första åtminstone en dag innan och inte sagt något om den så la du ju ribban där. Och det är omkring komp 4-5. Jag tror AE's lista kompar in på 6 enligt mallen men då är den inte särskilt optimerad efter det och således kring 4 egentligen.
Jag vet att du inte gillar komp men det är det enklaste sättet att sätta ribban på en turnering. Hade du gått ut med infon om att hålla den kring komp 1 i LBK mallen så hade folk följt det. Man hade kanske tagit 2-3 som mest men då kanske tagit väldigt o-optimerade val som drar ner.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Neth_Oni »

alla ser spelet på olika sätt och att säga att det ena eller andra är fel är väldigt trångsynt. MEN om du lägger upp en turnering på svenska40k och ber folk att inte osta, utan att ha några faktiska restriktioner eller komp av vare sig subjektiv eller färdigskriven mall gör att alla får lov att försöka tolka det. För en som vanligt spelar väldigt snälla listor blir det "najs, då kan jag spela med min vanliga armé" medan en som ofta spelar det bästa och försöker optimera kanske bara sänker ribban lite men är fortfarande många gånger hårdare än snällast möjligt men är i deras ögon "rätt snäll utan att vara värdelös"

Och tiden för listinlämning ska ju vara så att du kan säga nej till de listor du anser för hårda så de får lov att göra om. Det går inte att säga att man får kolla med dig innan och sen få veta på plats eller dagen innan att de inte får vara med, tanken måste ju ändå vara att listorna lämnas in, bedöms och eventuellt returneras så de får lov att göra om. Därför är det mycket bättre om du tar emot listorna på pm eller mail och sedan du lägger upp listorna i tråden när alla är klara och korrigerade. Det var så jag trodde du menade varav jag skickade till dig och inte la upp listan här och det är så alla andra gör för att det är ett mycket bättre system såvida det inte är helt frisläppt och man får spela vad man vill. Då behöver ju inte du bedömma om ngt är godkännt eller inte, men som det är nu så hade det varit att föredra.

Jag hade väldigt gärna spelat en mycket snällare lista men jag vill heller inte åka till en turnering och må dåligt för att jag inte ens har en suck av en chans för att listorna är så ojämna och jag vet sedan tidigare att du inte har jättebra koll på vad som är bra och inte vilket sedan bekräftades när du ringde mig om de första listorna som skickades in som jag sa var för hårda om du vill ha en snäll turnering. Nu gjorde jag valet att skicka in en hårdare lista än jag helst hade spelat och det visar sig att jag hade rätt, listorna som har kommit in är så gott som lika hårda som de du ringde mig om och som jag varnade för var för hårda. Jag säger inte att min lista inte är det för den är också hård men jag tycker synd om de som faktiskt trodde att det skulle vara snälla listor och själva har gjort sådanna listor.

Jag vet att du inte tycker om komp och jag hade gärna sett ett spel utan komp, men det funkar inte om alla ska ha samma chans. Om du inte vill släppa helt fritt, som du gjorde för 3 år sedan, så rekommenderar jag att du använder komp eller tar hjälp av några som har god koll på spelet och tillsammans kommer fram till en lämplig nivå och sedan går igenom listorna och skickar tillbaka de som är för hårda och kanske rent av varna de som kan få problem för att deras lista är mycket snällare än de andras om man vill gå så långt. Jag har inget emot hårt, eller okompat någon gång ibland heller för den delen, men att gå ut med en snäll turnering som egentligen är den ostigaste i sverige (iaf som jag varit på) blir lite skev bild och jag är snarare rädd för att de som hade hoppats på snälla listor kan få en tråkig turnering. Ett annat sätt att hålla nere osten lite är kanske att gå ut med information om att turneringen inte kommer rapporteras in till svenska40k och därmed inte ge rankingpoäng. Bara lite tankar som kan vara bra att tänka på till nästa gång du arrar. ;)

Hur som så var jag ostig nog att ta en hård lista och kommer ha en mysig turnering mot de andra hårda, med risk för lite skuldkänslor om jag möter de snälla :)

Skriv svar