Nej. Som nybörjare köper man sånt som är coolt eller som man tror är bra. Det är en jävla skillnad.Tadaotoko skrev:1. Som nybörjare köper man sånt som är coolt och bra. Ovetande om kompen som har ändrat på vad som är bra vilket gör att det han/hon köper något ovetande om dess efektivitet i Sverige.
Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att hitta ett bra exempel. Jag köpte min Space Marine-armé färdigmålad och klar. Den innehöll lite allt möjligt konstigt, men det var inga problem att plocka ihop en fungerande armé till en kompad turnering, och det gick dessutom rätt bra. Men jag höll mig ifrån okompade turneringar, helt enkelt därför att jag inte hade modeller till att göra en vettig okompad armé, det dröjde nog två år innan jag hade målat upp tillräckligt mycket ost för att jag skulle vara intresserad av att ens försöka. Men de flesta av de modellerna brukar få vara med då och då även på kompade turneringar, om än inte alla samtidigt, för även om du tror att man måste ha maxkomp på en kompad turnering så går det faktiskt att spela ganska hårda listor och ändå placera sig bra.
Så nej, jag köper helt enkelt inte att en nybörjare skulle råka sätta ihop en lista (möjligen om han kopierar den rakt av från valfritt amerikanskt forum/blogg) som är så hård att den vare sig klarar sig på en okompad turnering eller inte får vara med på en kompad.
Jag målar extremt långsamt, så jag brukar få hålla mig till ungefär samma modeller hela tiden. Visst kan det kännas lite surt ibland när någon har hittat ett riktigt fett hål, men det är inte värre än att jag brukar placera mig helt ok ändå.Tadaotoko skrev:2. Kompmallen ändras hela tiden vilket gör att det som är bra ändras. Detta gör att nybörjare eller folk utan mycket pengar har svårt att bibehålla en armé under en längre tid utan att vara tvungen att köpa nya modeller.
Det är verkligen otroligt hemskt att inte alla turneringar är exakt likadana. Jag gråter floder varje gång jag tänker på det. "Why oh why kan inte alla turneringar vara exakt likadana?" tänker jag när jag gråter mig till sömns.Tadaotoko skrev:3. På de svenska turneringarna är det sjukt stor skillnad på upplägg. Detta medför att saker är olika bra på olika nivåer och har man inte rätt modeller måste blir man rövknullad eller får inte ens delta.
FY SATAN vad tråkigt det hade varit om alla turneringar hade varit likadana. Visst, har man bara 1750 poäng är det kanske lite jobbigt att vissa turneringar har trösklar av olika slag som gör att man inte kan vara med, men det är verkligen inte många, om man inte har lyckats skaffa sig en lista som är absurt hård, men som sagt under punkt 1, det är ingen större risk om man inte vet vad man håller på med, och vet man det får man faktiskt skylla sig själv.
Japp, enorma förändringar hela tiden. Till exempel så ändrades ju kompen för två Typhoons från -7 till -8 för 1½ år sedan.Tadaotoko skrev:4. Allt detta i kombination gör att kompen mest gynnar rika spelare som hela tiden har råd att köpa nytt inför varje turnering då vad som är bra ändras hela tiden.
Att de spelar med en lite ooptad armé som de kan ändra till det "bättre" om och när de känner för det, och dessutom inte behöver möta den allra värsta grisosten eftersom de spelar på kompade turneringar.Tadaotoko skrev:Frågan är då bad blir mest rättvist för nybörjare? Att de spelar med lite oopdad armé för att sedan kunna ändra den till det bättre eller att hela tiden behöva köpa nytt.
För att få till en armé som man inte får spela på en majoritet av Sveriges turneringar så är man förmodligen väl medveten om vad man skaffar, och då får man faktiskt skylla sig själv. Sen kanske man tycker att man får lägre komp än vad man förtjänar, men det är något helt annat, det tycker alla, hela tiden.Tadaotoko skrev:Ps. Ibland tror jag att GW uppfann rt-mallen för att lura svenskarna på sina pengar. Och nej jag hatar inte komp. Det enda jag hatar är aktivkomp och att hela tiden behöva köpa nytt när kompmallen knullar en i rumpan och berättar för en att man inte får spela med sina dyra modeller man just köpt.