Komp och uppläggsförslag till BSK

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Komp och uppläggsförslag till BSK

Inlägg av HeadWar »

Tadaotoko skrev:sen en fråga varför ska man få så mycket poäng i varje match? Tycker ni verkligen att vinster mot sämre spelare är mer värda än vinster mot bättre spelare? Det är i alla fal vad som händer om man får så mycket poäng. Tyckte lincons system var mycket rättvisare
Eftersom man kan få så många poäng i varje match så kommer swissen att få betydligt bättre effekt. Kan man bara få ett poäng per match kan det förhållandevis lätt bli så att en erfaren spelare får möta en nybörjare i sista omgången. Med många poäng är det osannolikt att nybörjarna kommer att vara med i toppstriden i slutet.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag tycker binära turneringsupplägg är bra och tycker det är synd att det inte används oftare.
Tycker det är roligare att vinna jämna slag än att jaga 20-0.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag gillar också konceptet med binära uppdrag, men för att utnyttja den största fördelen (att avbryta en uppenbart förlorad/vunnen match i förväg) så måste man stryka VP som tie-breaker. Istället borde man bygga tie-breaker på motståndarnas poäng, eller nått.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

HeadWar skrev:
Tadaotoko skrev:sen en fråga varför ska man få så mycket poäng i varje match? Tycker ni verkligen att vinster mot sämre spelare är mer värda än vinster mot bättre spelare? Det är i alla fal vad som händer om man får så mycket poäng. Tyckte lincons system var mycket rättvisare
Eftersom man kan få så många poäng i varje match så kommer swissen att få betydligt bättre effekt. Kan man bara få ett poäng per match kan det förhållandevis lätt bli så att en erfaren spelare får möta en nybörjare i sista omgången. Med många poäng är det osannolikt att nybörjarna kommer att vara med i toppstriden i slutet.
Blev det så på Lincon? Btw Nova open systemet hade varit kul annars att enda vinnaren är den som vunnit alla matcher? Då får ju laget ett resultat på 0-4 och sedan kan man matcha vilka som förlorat minst? Eller med lincons system så får ju laget 0-12 om man vill ha det lättare medmatchningen. Om man nu ska ha aktiv komp kan man ha det på hela laget så att man kan bli justerad typ 0-3 steg. skulle nog funka ganska bra. För att få bort en lista som drar upp kompen kan man ignorera listan med högst komp och dela lagets komp med tre för att få ut resultatet? BTW hur många lag deltar typ? går det att ha en turnering där det bara finns en vinnare?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Zurken skrev:Jag gillar också konceptet med binära uppdrag, men för att utnyttja den största fördelen (att avbryta en uppenbart förlorad/vunnen match i förväg) så måste man stryka VP som tie-breaker. Istället borde man bygga tie-breaker på motståndarnas poäng, eller nått.
Om du tänker dig tie-breaker som att man kollar antalet poäng som de lag man mött haft i jämförelse mot antal poäng den motståndare som de andra har och sedan är tie-breaker den som mött svårast motstånd tycker jag att det är en superbra ide ;)
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jo, nått i den stilen. Det vara någon som kom upp med en finurlig ekvation efter defcon (där många var emot att VP användes som tie) som gjorde att man räknade in motståndarens poäng i förhållande till hur många poäng man tog ifrån dem.

Man fick mycket tie-breaker av att vinna mot ett svårt motstånd, men inte lika mycket av att förlora mot dem.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det absolut lättaste sättet är att summera alla sina motståndares BP. Desto högre värde, desto hårdare motstånd har man mött. Sedan jämför man detta värde med andra som har lika mycket poäng som en själv.

Secound tie-breaker i ett sådant system är då sedan att summera på samma sätt för alla man mött och sedan summera detta så att man kollar ännu ett steg längre bort i ledet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

På BSK kommer det bli samma upplägg med som tidigare år med kompen. Det enda som eventuellt kommer ändras är att vi sätter en övre gräns på 90 för varje lista.

Vi håller på att sammanfatta lite information och hoppas komma ut med det ganska snart.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Tadaotoko skrev:Blev det så på Lincon?
Ingen aning, men antagligen, åtminstone upplevde jag det så. (Med all respekt för mina motståndare. ;)) Hur är det på alla andra turneringar, brukar det bli så att det är den som möter flest nybörjare som vinner tror du?
Tadaotoko skrev:Btw Nova open systemet hade varit kul annars att enda vinnaren är den som vunnit alla matcher? Då får ju laget ett resultat på 0-4 och sedan kan man matcha vilka som förlorat minst? Eller med lincons system så får ju laget 0-12 om man vill ha det lättare medmatchningen. Om man nu ska ha aktiv komp kan man ha det på hela laget så att man kan bli justerad typ 0-3 steg. skulle nog funka ganska bra. För att få bort en lista som drar upp kompen kan man ignorera listan med högst komp och dela lagets komp med tre för att få ut resultatet? BTW hur många lag deltar typ? går det att ha en turnering där det bara finns en vinnare?
Förra året var det 39 lag. Om inte antalet lag/deltagare är exakt en två-potens så kommer man behöva spela ett variabelt antal omgångar för att få fram en ensam vinnare. Med 32 deltagare behövs fem omgångar.

Det finns absolut fördelar med ett mera binärt system, men det finns minsta lika mycket nackdelar, så som med så mycket annat är det mer än smaksak än någon absolut sanning vad som är "bäst". Personligen anser jag att omväxling förnöjer.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

HeadWar skrev:Ingen aning, men antagligen, åtminstone upplevde jag det så. (Med all respekt för mina motståndare. ;)) Hur är det på alla andra turneringar, brukar det bli så att det är den som möter flest nybörjare som vinner tror du?
Inte helt men det blir bonuspoäng till de duktiga spelarna, och jag tror att det ger den lilla extra knuffen som gör att man kan plocka en extra placering uppåt. Ganska stor skillnad att möta några nybörjare och plocka två 20-0 än att ha otur och inte få några sådana matcher och bara möta bra spelare och spela typ 10-10 eller 12-8 vilket i mina ögon är nästan lika värt som att plocka 20-0 från en nybörjare.
Serpent skrev:

Skriv svar