Information om 40k på SydCon 2009
- guildmaster
- Kontakt:
Re: Information om 40k på SydCon 2009
Matchas man med arméer med komp i samma nivå eller slumpas det?
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Man matchas till viss del mot arméer med liknande komp, ja. Eller främst mot arméer som inte har väldigt mycket mindre komp än en själv.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Kompmall
Alla armélistor kommer att bedömas enligt RT-kompmallen som finns här: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 6701#p6701
Räkna fram kompen för din armé enligt instruktionerna där. Frågor om kompen kan ställas antingen på forumet eller direkt till rapp.joakim@gmail.com
Observera att en armé inte får ha mindre än 0 i kompmallen. För att få fram den slutliga SydCon-kompen ska siffran från kompmallen divideras med 5, för att få en heltalssiffra mellan 0-20. Vanliga avrundningsregler gäller.
Det uppskattas av turneringsarrangörerna om ni i er armélista inkluderar en uträkning av er komp samt en slutsumma.
Tiden för inskickandet av armélistor har skjutits fram!
Armélista ska skickas till rapp.joakim@gmail.com, senast 27 juli.
Alla armélistor kommer att bedömas enligt RT-kompmallen som finns här: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 6701#p6701
Räkna fram kompen för din armé enligt instruktionerna där. Frågor om kompen kan ställas antingen på forumet eller direkt till rapp.joakim@gmail.com
Observera att en armé inte får ha mindre än 0 i kompmallen. För att få fram den slutliga SydCon-kompen ska siffran från kompmallen divideras med 5, för att få en heltalssiffra mellan 0-20. Vanliga avrundningsregler gäller.
Det uppskattas av turneringsarrangörerna om ni i er armélista inkluderar en uträkning av er komp samt en slutsumma.
Tiden för inskickandet av armélistor har skjutits fram!
Armélista ska skickas till rapp.joakim@gmail.com, senast 27 juli.
Av ren nyfikenhet (då jag inte ska spela på sydcon eftersom det inte finns plats) så undrar
jag om systemet kommer tillåta över 20 i komp. Alltså någon lista som ligger över 100
enligt mallen? (Eller får man max 20 oavsett hur hög komp man har enligt mallen?).
Hur mycket bonus kan max ges i varje match?
Är det ett tak på 20 per match och spelare eller kan det bli, säg -5 vs +25 osv.
jag om systemet kommer tillåta över 20 i komp. Alltså någon lista som ligger över 100
enligt mallen? (Eller får man max 20 oavsett hur hög komp man har enligt mallen?).
Hur mycket bonus kan max ges i varje match?
Är det ett tak på 20 per match och spelare eller kan det bli, säg -5 vs +25 osv.
Mork, the articulate ork!
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Nej, man kan inte heller ha över 100 i komp. Dock vet jag inte om det ens är praktiskt möjligt att göra en lista som får över 100 med mallens nuvarande utformning.
Och nej, man kan inte få minuspoäng i en match, det förklaras både i turneringsinformationen och i ett svar i den här tråden: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=49&t=487
Och nej, man kan inte få minuspoäng i en match, det förklaras både i turneringsinformationen och i ett svar i den här tråden: http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=49&t=487
Okay. Det är möjligt dock
Har en "färdig" ork-lista som ligger på 143 !
Nu är det kanske rätt ointressant för den är rätt kass och man "får"
inte ha högre än 100. Men ändå...
Hade blivit riktigt galet att kunna förlora varje match med 0-20 och ändå ligga i
absoluta toppen.
Hade blivit riktigt galet att kunna förlora varje match med 0-20 och ändå ligga i
absoluta toppen.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
143 låter helt omöjligt att få ihop med nuvarande kompmallen faktiskt. Men jo, det går väl i teorin att göra listor med över 100 i komp. Då får man ändå bara 100.Mork skrev:Okay. Det är möjligt dockHar en "färdig" ork-lista som ligger på 143 !
absoluta toppen.
Hur ska man spela med Valkyrier på sydcon? Kommer ni gå på ETC linjen att man ska spela med dem utan flying bas eller?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Lite oväsentlig info för denna tråd...men jag måste :
HQ: (110pts)
Weirdboy. (+2)
Weirdboy. (+2)
Elites: (495pts)
15 Tankbustas. 2xhammers, 3 squigs. (+10)
Troops: (ca 720pts)
30 Grots. 3 slavers. (+/-0)
Heavy: (175pts)
5 Flash gitz. More dakka. (+5)
Detta blidde 1500pts. Körs det mer ökas bara storleken på Flash gitz.
De kan bli väldigt dyra. Alt fler enheter gitz, fast det ger ju inge bonus i komp.
Ja, det är en skitflummig lista. Och ämnet har spårat ut. Men det ÄR möjligt.
Jag hade dock fel...detta blir 39, så kompen blir faktiskt 144, inte 143
HQ: (110pts)
Weirdboy. (+2)
Weirdboy. (+2)
Elites: (495pts)
Troops: (ca 720pts)
Heavy: (175pts)
5 Flash gitz. More dakka. (+5)
Detta blidde 1500pts. Körs det mer ökas bara storleken på Flash gitz.
De kan bli väldigt dyra. Alt fler enheter gitz, fast det ger ju inge bonus i komp.
Ja, det är en skitflummig lista. Och ämnet har spårat ut. Men det ÄR möjligt.
Jag hade dock fel...detta blir 39, så kompen blir faktiskt 144, inte 143
-
Booogeyman
Mallen fungerar, då listan förtjänar den kompen.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"