Michael Carl skrev:Ställning efter omgång 2:
28 Johan Asplund
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Främst så funkade missions så som jag ansåg de skulle göra. Att area terräng blockade LOS är en rätt bra regel, även om det inte påverkade så mycket för mig och mina motståndare. Det slår givetvis fel när det är väldigt mycket area terräng på borden men å andra sidan så fanns det många spelbord som jag anser blev väldigt mycket bättre när det faktiskt plötsligt fanns ställen som blockade LOS. Främst tycker jag det är skönt med att spela på ord där det ibland faktiskt blockar mycket LOS istället för alla alla turneringar där det oftast är för lite och det som finns står i kanterna. Jag håller fortfarande på att det bör vara minst två helt LOS lock på varje spelbord som är rätt stora och positionerade så att de faktiskt påverkar matchen. Ofta är det inga. I hela femte versionen har vi som regel kört med 4:th ed terräng och även om jag tror att vi kommer få fram mer och mer LOS block terräng per turnering som hålls så är vi långt ifrån den mängd LOS block jag anser att spelet skall spelas med. Det fanns dock möjligheter att istället köra just att spelarna väljer varsin area terräng och denna blockar LOS som antagligen skulle vara mer lagom för de borden med mycket terräng. Jag tycker det var väldigt intressant att se hur folk ändrade sina spelstilar när de spelade med terräng som blockar LOS, vilket var kul. Då det kan vara denna specialregel som kan anses vara mest negativt för en del deltagare så vill jag även försvara mig lite att vi diskuterade att ta bort denna regel i ett uppdrag men bestämde oss att köra med två då Summerfight inte precis marknadsför sig som den mest tävlingsinriktade turneringen i Sverige (du får gärna rätta mig om jag har fel, Putte).
En sak som kan vara bra att få feedback på är mängden text på uppdrag. Som tidigare rydcon varit har jag skrivit ut allt i detalj och sedan antagligen missat något vilket har gjort det svårt att få allt exakt rätt och sekunden man förklarar något är det en rätt stor chans att folk misstolkar, eller att man skriver fel i uppdraget. På senare tid har jag minskat ned texten och inte förklarat så mycket och låtit folk antingen lösa konstigheter själva eller fråga mig. Detta då särskilt till turneringar som inte anser vara sig själva så tävlingsinriktade. För min del har detta inneburit ungefär densamma mängden förfrågningar om uppdragen men i mycket enklare form (dock har också uppdragen varit enkla). Som exempel skriver jag inte ut i vilken ordning folk deployar e t c för varje sådan turnering har jag alltid fått minst 3 frågor som baserat sig på frågan "vilken ordning gör jag detta?" och då har jag helt enkelt struntat i det numera. Men frågan är om jag skall satsa på mer text för att täcka upp allt eller hålla mig kort och då låta konstiga frågor uppstå?
Men över till feedback:
+4 matcher på en dag. Jättebra och gjorde att man faktiskt hade ett liv när man kom hem på söndagen! Särskilt i kombo med alkohol så tror jag det är en väldigt bra kombination. Jag slutade dricka under match fyra och till min stackars demon-norrköpings-motståndare förskräckelse började hinka i mig vatten. Jag kände mig nykter på söndagen och var i topptrim på kvällen. Toppen idé!
+Priserna. Att vinna inträdet till nästa summer/gamers weekend 2012 var en helt galen fantastiskt idé som jag kommer propsa på till RydCon.
+Egge charges. Efter diskussionen på svenska40k så hade jag skrämt upp mig själv att jag kanske måste börja tänka helt annorlunda i movementfasen och helt enkelt ta smällen att spela no holding back. Utöver de två norrköpingsborna (trevliga matcher BTW) som tog sin turneringsoskuld så tittade mina motståndare frågande på mig när jag frågade om hur vi kör närstrider och sa helt enkelt "självklart punktlistan". Stort tack till mina motståndare som antingen lät mig vinna eller jag hade extrem tur.
+Maten. Helt självklart perfekt. Då det bara blev en match på söndagen så tycker jag att korv och grillat blev perfekt på lördagen och jag känner inte att jag saknade maten på söndagen.
-Maten. Å andra sidan hade det varit nice med någon snack innan man stack iväg. Jag tänker inte på godis utan mer på att ni kanske mer känner till hur mycket korv det går åt och kanske kan anpassa mer antalet korvar på lördagen (jag fattade det som att det fanns gott om korv kvar) och kanske någon kokt korv kanske skulle kunnats erbjudas på söndagen som färdkost? Många utav oss måste ändå äta på vägen hem och detta kanske blir undvikbart om någon liten mer matig bit finns att ta innan man sticker hem. Detta är dock ingen stor sak som jag egentligen kommer sakna men om det ändå fanns korv kvar...
-Lite utav terrängen. Det kommer tillbaka till LOS block. Nu fanns det uppdrag som väl kompenserade för LOS block brist men någon mer terrängbit som blockar på borden kanske?