Skiss på missions till SydCon 2011

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
Seregon

Re: Skiss på missions till SydCon 2011

Inlägg av Seregon »

Jocke Rapp skrev:Så om jag vinner primary och du vinner secondary men du har dödat 1vp mer än jag har så vinner du 14-6?

Seregon: Spelare 2 börjar ställa ut objektiv, inte spela... :)
Det var mer rimligt :)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt

Inlägg av Mutt »

speedfreek skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med problematik kring 12" från kanter och varandra på DoW.
Deployment zone är ju hela bordshalvan.
Objektiven behöver inte vara 12" från zonens kant, bara 12" från bordets kant och det är ett objektiv var.
Visst är halva planen ens deploymentzon, men ganska ofta pressar fienden bak dig 18 tum. Det innebär att den som börjar med lätthet håller sitt objektiv från början medans tvåan inte håller sitt. Är klart inte jättesvårt att springa fram till det, men den som börjar behöver väl knappast fler fördelar än han redan har?

egge

Inlägg av egge »

speedfreek skrev:
egge skrev:exempelvis KP som tie breaker i alla uppdragen.
Jag vill ju helst inte att det ska kunna bli lika.

Funderar på att istället ha KP + scoring vid mitten som mission i trean och ha VP som tie-breaker.
Bara KP som tie-breaker i första, för så tidigt "gör det inget" om det blir lika.

Och riktig swiss från slag tre, kanske rent av att man ska få möta samma igen...
Jag tycker du nästan skall skita i KP som tie breaker alls då. Som sagt gör det inte så stor skillnad och det kan vara lättare att alltid tänka på VP som tie breaker. Då kan du slänga in KP som objektiv här och var.

Och jag har dessutom tänkt på liknande uppdragsupplägg till nästa rydturnering.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

De flesta arméer borde kunna gå från egen bordskant fram till mitten på fem rundor.
Dessutom är det enligt mig "minst dåligt" i förhållande till annan deploy att gå tvåa på DoW.

Arméer utan infanteri får bara ställa upp en bil med innehåll på DoW och resten går från kanten.
Ser inte riktigt hur det blir för obalanserat.

Hade från början planer på två objektiv på mittlinjen istället, men det är väl isf också obalanserat...

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

speedfreek skrev:De flesta arméer borde kunna gå från egen bordskant fram till mitten på fem rundor.
Dessutom är det enligt mig "minst dåligt" i förhållande till annan deploy att gå tvåa på DoW.

Arméer utan infanteri får bara ställa upp en bil med innehåll på DoW och resten går från kanten.
Ser inte riktigt hur det blir för obalanserat.

Hade från början planer på två objektiv på mittlinjen istället, men det är väl isf också obalanserat...
Eftersom du placerar ut objektivet i motståndarens deployment zone så kommer du nästan att stå vid det objektiv du placerat ut själv i motståndarens zon. Det objektiv som motståndaren placerar ut sätter han i din deployment zone (antingen mitt på) vilket betyder att du har möjlighet att hålla bägge objektiven med din enhet (eller långt ner i din deployment zone vilket betyder att du vandrar in runda 1 och tar det objektivet. Nu vet jag att det gäller att hålla objektiven i slutet, men detta blir bara fel.

egge

Inlägg av egge »

Till skillnad från regelboken där objektiven alltid sätts på extremt tråkigt ställe så är detta sämre? Att placera objektiv i motståndarens halva är helt klart den bästa versionen utav capture and control och då det blir att gå inåt mot mitten så är det, enligt mig, en utav de mer balanserade uppdragen för DOW.

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

egge skrev:Till skillnad från regelboken där objektiven alltid sätts på extremt tråkigt ställe så är detta sämre? Att placera objektiv i motståndarens halva är helt klart den bästa versionen utav capture and control och då det blir att gå inåt mot mitten så är det, enligt mig, en utav de mer balanserade uppdragen för DOW.
Men om du börjar så startar du i mitten från det objektiv du själv satt ut och backar hem till det objektiv din motståndare satt ut.

Jaja, ni vet mer om missions. Är det balanserat så OK.

egge

Inlägg av egge »

Doc Sniksnak skrev:
egge skrev:Till skillnad från regelboken där objektiven alltid sätts på extremt tråkigt ställe så är detta sämre? Att placera objektiv i motståndarens halva är helt klart den bästa versionen utav capture and control och då det blir att gå inåt mot mitten så är det, enligt mig, en utav de mer balanserade uppdragen för DOW.
Men om du börjar så startar du i mitten från det objektiv du själv satt ut och backar hem till det objektiv din motståndare satt ut.

Jaja, ni vet mer om missions. Är det balanserat så OK.
Det som kommer hända är att båda objektiven kommer troligen vara utmed mittlinjen. Så ena spelaren börjar på linjen med två objektiv, egentligen. Samtidigt så är det klart bättre för mitten är lättare att komma åt än det objektivet som är längst bak, på andra sidan bordet. Och sitt egna är ju då motståndaren redan halvvägs framme. Det är så jag tänker. Att hålla två objektiv med de enheter man böjrar på bordet är ofta svårt, motståndarens närstridsenheter får en boost i movement om de stannar kvar vid objektiven och det är svårt för de enheterna att effektivt slöa ned motståndarens hela armé. Samtidigt är det väldigt mycket bättre skytte för den som inte börjar om motståndaren sätter sina enheter för långt fram, medan spelaren som får första rundan inte kommer ha någon riktigt effektiv första skytterunda. :)

Skriv svar