Summer Fight 2011

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
egge

Re: Summer Fight 2011

Inlägg av egge »

speedfreek skrev:Ang uppdragen tycker jag bara det var 4th-skogarna som sabbade det på vissa bräden, samt att lika-uppdraget kan förfinas en hel del. Grundidén tycker jag dock är bra.
Lika uppdraget tror jag är rätt dödfött utan att bli för krångligt. På RydCon var det ett väldigt mycket lika-uppdrag (även om jag föredrar en sådan brist jämtemot att vissa arméer automatiskt vinner på ett muppuppdrag) och vid speltest var det ok. När man sen spelar det på turnering igen och med mer aggressiva förhållanden så har jag kommit fram till att utan för krångliga saker så är det nog svårt att genomföra det uppdraget på ett mer vettigt sätt.

Dock gillar jag en del kommentarer och taktiska möjligheter det hade potential för. Att välja en rhino, skjuta på den och hoppas på immobilised när den står i motståndarens deployment zone var helt klart väldigt intressant. Likaså Jockes tankar om att ha med en enhet boys med sin objektiv-warboss och charga en dreadnought så att den bara kan slå på bossen och sedan kloa ihjäl dreadden med boyzen var lite kul.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Min objektiv-Ravager var plötsligt mycket mer mån om att göra tank shocks på 13+ tum när han fick veta att jag då fick välja var jag skulle få ett objektiv...

the godfather

Inlägg av the godfather »

För att balansera ett sånt skituppdrag så kanske man kunde ha uppdrag där hela spelplanen är diff och dangerous.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Jag tycker att det var kul med annorlunda uppdrag. Det var intressant med 4th ed skogar. Man fick tänka om och anpassa sig. Handlar egentligen inte hela spelet om att kunna anpassa sig till olika situationer?
Visst kan det vara surt att känna att man ligger i underläge redan innan man ens rört någon av sina små dockor, men släpp er bitterhet och försök att göra något ball trix och vinn ändå!

Shoutouts till Egge som pillat ihop bärsvänliga, annorlunda och skeva uppdrag till en kanonturnering!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Framförallt kan jag väl känna att det är lite förmätet att förutsätta att arrangören kommer att ha ställt upp så usel terräng att man redan innan man har sett den måste ändra på den. Nu vet jag att Egge är en snäll och mysig kille, men det är dessutom inte speciellt snyggt att göra en ändring som gynnar ens egen codex något alldeles enormt. (Ja, jag fick möta tyranider på ett bord som var helt täckt med skog.)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Bra sagt David!

Heja Egge!

egge

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:Framförallt kan jag väl känna att det är lite förmätet att förutsätta att arrangören kommer att ha ställt upp så usel terräng att man redan innan man har sett den måste ändra på den. Nu vet jag att Egge är en snäll och mysig kille, men det är dessutom inte speciellt snyggt att göra en ändring som gynnar ens egen codex något alldeles enormt. (Ja, jag fick möta tyranider på ett bord som var helt täckt med skog.)
Jag tycker faktiskt det är mest gynnande för marines. Arméer med små enheter som inte är rädda för lätta plattor är de som gynnas. När jag spelade mot Tau (på samma bord som du spelade på) så kunde han skjuta på det mesta i samtliga rundor. Jag vill nog snarare säga att du hade otur med lottning och bord den rundan du mötte Max. Jag vill också påpeka att Joakim som spelade massa battle wagons inte kom så bra heller, och hans armé om någon borde gynnas utav att han kan gömma sin battle wagons från skytte. Min egna placering skyller jag mer på en turlig lottning där min enda förlust var mot en skytte armé. Assault arméerna var de som jag klarade mig bäst mot.

Att skog skulle blocka LOS hade inget alls med terrängen M-wolf spelar med. Det hade göra med att det var en kul grej att faktiskt ha mycket LOS block istället för inget som det är på alla andra turneringar och då jag spelat med det tidigare har det aldrig varit gynnande för mig utan snarare ingen större skillnad (detta utöver Hive Guards som alltid är bra) då stora enheter nästan alltid går att skjuta på ändå.

Jag blev mer förvånad att inte fler spelade med whirlwinds och indirekt vapen då de såg att skog skulle blocka LOS. Detta då det tvingar folk med lätta infanterienheter måste välja mellan att stå utanför cover från whirlwinden eller i cover (area terräng) och då synas enligt vanliga regler. Likaså vet jag inte hur många IG spelare som hade satsat mer på short range shooting än tidigare utan mer körde på stort-avstånds dakka dakka. Jag kan hålla med om att arméer måste spelas annorlunda men är inte säker på att balansen ändras så mycket utan jag tror mer att folk inte planerade för regeln.

Det sagt hade den kunnats tona ned.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

egge skrev:Jag kan hålla med om att arméer måste spelas annorlunda men är inte säker på att balansen ändras så mycket utan jag tror mer att folk inte planerade för regeln.
Jag håller med.
Jag gillar saker som tvingar till nytänk.
Sen var ju min förutsättning inför turneringen att prova en lista oavsett,
så det spelade ingen större roll att jag inte ens tittat på missions.

BLOODLETTERS

Inlägg av BLOODLETTERS »

Tack till alla för en skoj och roligt turnering och ett extra plus till M-Wolf för att ha fixat till det hela!

Här kommer lite tankar som jag har på turneringen.

Fanns inget att klaga på och jag har verkligen försökt hitta fel. Missons var det nr 3 som var lite för lätt att skapa en draw på men annars så tycker jag de var roliga och varierande.

Men hade jag bara kört på att vinna hade jag gjort mycket på ett helt annat sätt än vad jag gjorde och jag hade inte haft lika roligt under turneringen.
Mot Putte, hade jag inte snackat och haft SKOJ utan bara gått för en seger så skulle den matchen inte blivit vad den nu är, kommer länge minnas den matchen.
En seger hade jag glömt inom en vecka. Mot Cadelin hade jag tagit andra flanken och skjutit som en idiot, nu bjöd jag in till en katt och rått lek och Cadelin kommer nog sent
glömma min Deamon Prince och resten av hans tattare armé som de benämndes vid ett senare tillfälle. Samt i sista matchen hade jag inte skjutit på Termisar utan mot andra "lättare" scoring
enheter, att min motståndare gick omkring med en Techmarine med Thunderfire cannon så att den skulle gå sönder och han bli scoring var skoj och att han sen lyckades till slut kan
man bara skratta åt.

Poängen är att man kan sällan både vinna och ha skoj, och Summer Fight är mer av en fyllefest än en Hardcore turnering av vad jag har märkt.

Att jag vann Best Sportsmanship är ett bevis på detta eller att jag är bra på att muta och komma med dolda hot! :D

Mvh Emil

PS. "Någon" bör skaffa sig snarkplåster eller operera sig, det var det jävligaste jag (samt många andra) har hört och "Någon" ja, du vet vem du är... ;)
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

BLOODLETTERS skrev: Poängen är att man kan sällan både vinna och ha skoj, och Summer Fight är mer av en fyllefest än en Hardcore turnering av vad jag har märkt.
Jag vann och hade en asrolig tunering! ;)

Skriv svar