Utvärdering Skånecupen

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Jocke Rapp
Site Admin

Re: Utvärdering Skånecupen

Inlägg av Jocke Rapp »

the godfather skrev:övrigt, kan vi inte skriva in hur contesting funkar i swefaq, så är det likadant överallt, så kan man typ ta med "contesting" som specialregel i alla missions på turneringar som använder det. det är jättejobbigt att åka på massa konvent och alla har sina egna contestingregler. rydcon ska vi inte ens nämna här :p
vad det gäller att claima quarters så är det bästa alternativet att gå på majoritet, och om det inte kan ses direkt så avgör slumpen om var de står.
Nja, alla turneringar använder sig ju inte ens av contesting-regler som skiljer sig från regelboken. (Jag utgår iof från att du menar outclaiming-regler.) Dessutom kanske vissa turneringar faktiskt vill ha outclaiming-regler som skiljer sig från de som vissa anser vara de bästa. Jag tycker inte att det passar in i Sverige FAQen, men vill någon skriva ett utförligt dokument med olika typer av outclaiming går ju det bra.

Personligen anser jag att outclaiming är så jäkla 4th edition.

Delirium

Inlägg av Delirium »

egge skrev:Min kritik måste även tas med en nya salt då jag har precis tvärtemot den inställningen till 20-0 som ni har. :lol: Jag tar hellre variationen än att alla gör som mig.
Edit: Såg precis Björns post: :o :lol:
Det är nästan lite kusligt...
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jocke Rapp skrev: Personligen anser jag att outclaiming är så jäkla 4th edition.
Jag var initialt ett stort fan av outclaiming men jag börjar svänga i denna åsikt. Mer och mer så känns det bättre, framför allt enklare, med regelbokens sätt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag gillar också regelboken, men ville testa något annat.

Och som tidigare sagt var det meningen att jättemånga skulle hamna på samma poäng hela tiden, så att kompen kunde användas som tie-breaker.
Nu blev det tyvärr inte så, vilket framförallt en viss toapappersodlare fick erfara...

Anton

Inlägg av Anton »

Vill man ha ordentligt med spelare att komplotta på flera nivåer i resultatlistan får man nog antingen dra ner på variablerna (t. ex. ta bort det sekundära uppdraget, vilket vore synd), testa det på en större turnering (=fler spelare på samma poäng) eller klumpa ihop spelare i grupper (1-8 komplottas mot varandra, 9-16 mot varandra osv.).

eldoriath

Inlägg av eldoriath »

Missions:
Håller med vissa föregående skrivare på olika punkter. Det var intressant med primärt och sekundärt uppdrag, men man kunde som sagt ofta se ganska snabbt vem som skulle ta hem storsegern efter några få rundor vilket var lite tråkigt. I övrigt var det ganska intressant och nytt.
Angående max 30 modeller vid dawn of war märkte jag aldrig av någon skillnad med det, men det tror jag är för att det mest är orkspelare som påverkas av det för att vara ärlig.

Tid. Helt lagom förutsatt att arr och spelarna kommer i tid och inte är en halvtimma sena eller mer tillsammans. Hände mig att min motståndare tog en halvtimma på sig att dyka upp vilket jag känner inte är okej, tycker det är bristande respekt mot sin motståndare. En halvtimma kan innebära en eller två rundor till i slutet vilket skulle kunna vända en strid för en, och då känns det fel att man inte får dom för att motspelaren var seg. Men i ärlighetens namn tog det mig 10 minuter bara att hitta till bordet för en match, och sedan ytterligare fem för att flytta grejerna. Ni kom på detta halvägs igenom vilket är bra, men kom ihåg att göra det på en gång nästa gång ;)
Och det underlättar ytterligare om ni t o m kunde göra en lapp till varje rum där det stod vilka bord som var där inne, och var de fanns.

Fantasia Fanatic har det lite enklare här iom att dom håller till i, numera, två stora gympasalar där borden med lägst nummer är åt ena hållet, och bord med högre siffra åt andra hållet. Att underlätta spelarna att hitta till sitt bord snabbt gör att matcherna blir mindre stressade. Dom håller även med systemet att matcher som inte rapporteras in i tid ger 0-0 till båda spelarna, vilkte visar sig fungera väldigt bra på så sätt att dom får in alla tid i resultat vilket leder till att de enklare kan hålla sig i tid. Men de har nog lite fler deltagare att hålla reda på och annorlunda sätt än er, men det kan vara en tanke att införa om ni upplevde sent rapporterade matcher som ett problem.

En annan sak som jag tycker är trevligt med Fanatic är att de uppmuntrar folk att ställa upp sina arméer under lunchen så att folk får en chans att titta på andras arméer. Att ställa upp sin armé ger 10 poäng kort och gott, och att inte ställa upp ger 0. Då kan lunchen kanske behöva en extra halvtimma, men jag skulle tycka det vore värt det. Det är roligt att kika på andras arméer när dom är uppställda till skillnad från halvt nerpackade eller i en utsrpidd hög.

Komp.
Vinterslaget hade ett system som jag tyckte bättre om för att vara ärlig. Du fick ett kompvärde på 1-5 (1 = hård lista, 5 = mjuk lista) och varje match kunde ge 0-20 poäng, inget större konstigt. Men, ditt kompvärde justerade matchpoängen efter striden och systemet byggde på att en etta aldrig skulle möta en femma heller. För varje steg som skiljet justerar man värdet ett steg. Som exempel:
Spelare A har 1 i komp.
Spelare B har 4 i komp.
Vid matchens slut står det 10-10, men iom att det är tre stegs skillnad mellan spelare A och spelare B så blir det reella slutresultatet 7-13, spelare B vinner allstå. Detta system gör att likakompade listor spelare på lika villkor och oliktkompade listor ger handikapp till den mjukare listan.

Att ha en liten skala har sina för och nackdelar erkänningsvis, men man kan ju alltid göra om den om man så vill.

Målning.
Hade ingen större koll på hur de andra verkade ha fått, men jag var nöjd med min och kan inte klaga.

Logistik.
Att sova i DMFs lokaler var rätt okej om än en liten överraskning när man väl kom fram. Men jag är väldigt avslappnad av mig och har lugnt med sånna saker, lokalen var ju ändå bara en 10 minuter promenad bort.

Jag hade roligt under helgen och tror att ni kan göra bättre än såhär. Angående frukosten så hade jag inte heller hört något om den undar råkade bara trilla in på den strax före första matchen. Fördelen med klassrum är en sänkt ljudnivå, men det är svårt att kommunicera med alla deltagarna på något effektivt sätt.

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

Lite sent men...

Tack för en kul turnering. Tyckte det mesta fungerade bra. Lite kommentarer:

Missions: Gillade upplägget skarpt! Allt eller inget var riktigt ball. Kanske att man skulle ha lite mer kontinuitet i VP's-biten. Man kan ju fortfarande ha av-eller-på men mer än en nivå där det bryter. Regler för att contesta tble qurters var lite konstiga, men kanske finns en anledning till det. Vi snor dessa missions till våra lokala turneringar med småändringar.

Komp: Ja, komplottningen har det klagats lite på. Jag var 41 rankad som komp och spelade mot 40, 36, 26, 18 och 13 i den ordningen, så sisådär. En lätt lösning på detta är ju att man tar swiss, undersortering komp, men med grövre grupper på swiss-sorteringen. T.ex. att position 1-6 komplottar mot varandra, 7-12 komplottar osv.

Det kan tyckas tråkigt att i topp tio fanns bara 4 typer av arméer, och mycket det gamla vanliga: Space Marines, IG (ja, kanske inte vanligt, men lär ju bli det nu när IG fått ett lyft), Orks och Eldar. Jag förstod att arrangörerna försökte komma år detta genom att kompa upp ovanliga arméer. Detta ska hyllas, men verkar inte ha slagit igenom riktigt. Det kanske har med komplottningen att göra också.

Totalt sett riktigt kul. Tack för en go helg alla spelare och arrangörer.

Skriv svar