Direforz cup - November 2012

För alla turneringar som inte har en egen kategori.

Skulle du kunna tänkas åka på en turnering där det är 0-1 på allt utom troops?

Ja
13
48%
Nej
9
33%
Kanske
5
19%
 
Antal röster: 27

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Papa D »

HELT på Gonkas linje, Jag kommer med min Umeå lista. Behöver byta ut en enhet wraiths mot typ 5 Lychguards. Skulle inte påverka min lista ALLS!! det kommer BARA gynna codexar med starka scoring sections.

Men vafan - om ni vill ha de så så kommer jag! :twisted: :twisted: :oops:

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Katarsis »

egge skrev:Särskilt äldre listor blir lite drabbade men jag tror inte det blir på något sätt mer obalanserat.
Jag håller med här. Många utav de äldre codexarna har kanske bara ett bra val i varje kategori medan de lite nyare codexarna har bra val rakt över och påverkas inte särskilt mycket av en sådan restriktion.

Ta Tau till exempel. Om de bara får ta en enhet Broadsides, en enhet Crisis Suits, en enhet Pathfinders och en Hammerhead, vad skall de då göra med resterande 1150p?

Sedan kan vi jämföra med Blood Angels. De kan med lätthet fylla upp ett helt FOC och fortfarande ha en bra armé.

Det är ju inte riktigt så att Tau är en armé som behöver strypas åt medan Blood Angels är en armé som bör få upplättnader.

Så det kanske inte blir mer obalancerat än vad vad det är i okompat men det blir i alla fall inte bättre. Bra codexar premieras medan de dåliga får lida som vanligt.

Sedan håller jag med dem som har sagt att man likriktar många arméer med sådana restriktioner och jag tycker nödvändigtvis inte att det blir roligare utslaget på en turnering. Visst kanske det är roligare i en match att få möta GK med Psyfleman, Dredknight och Land Raider. Men att i tredje matchen i rad få möta GK med Psyfleman, Dredknight och Land Raider är precis lika tråkigt som att möta GK med tre Psyfleman.

Jag tror att ni behöver tänka igenom vad ni egentligen vill komma åt med dess restriktioner, för de är ärligt talat inte så bra och kommer inte åt de värsta listorna. På rak arm kommer dessa restriktioner åt:
-Psyflemans (med de kan man ha som Elites också)
-Vendettor (med de kan man ha i skvadroner)
-Big Guns, Killa Kans och Battlewagons
-Stormravens
-Attackbikes
-Land Speeders
-Warwalkers och Vypers
-Exorcists
-Hive Guards

Problemet med detta är att dessa inte är de bästa biuldsen (undantaget Eldar, Sisters och Tyranids, men de behöver man väll inte sparka på). De riktigt bra buildsen bygger, som tidigare påpekat, på Troop-choices ändå.

Final note: Vill ni ha en mall har jag hört att Varbergs-BSK skall ha en cool IASL-mall på g.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av mickied »

Jag tror att jag lyckades uttrycka mig lite skumt.

Det jag menade var att begränsningen i så fall var 0-1 på alla olika enheter o inte choices.

Man kan alltså ha t.ex. tre heavy men inte två eller fler likadana heavy.

Sådan var planen :D
Senast redigerad av 1 mickied, redigerad totalt 26 gånger.
The lord giveth. The lord taketh.

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av mickied »

Det är bra att det tycks till.

Vi vill såklart arrangera en så jämn, rolig o på alla sätt o vis bra turnering som möjligt :)

Varberg-mallen låter lovande. Den får vi slänga ett getöga eller två på.
The lord giveth. The lord taketh.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Direforz cup - November 2012

Inlägg av Lottomannen »

mickied skrev:Varberg-mallen låter lovande. Den får vi slänga ett getöga eller två på.
*klafs**klafs*
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar