Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Vinterslaget, Halmicon, Hammarslaget

Moderator: tue

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av Asplund »

HeadWar skrev:Jag hade gärna sett någon form av "skala" för sportsmanship när man ska dela ut poäng på det här sättet.
Jag tänkte att:

5: Motståndare man gärna delar en dusch med efteråt.
4: Kul match.
3: Vanlig match.
2: Sura miner, tråkig attityd.
1: Nån man gärna plockar med kofångaren.

D.v.s. 2-4 är rätt vanligt betyg. Jag gav bara fyror vill jag minnas, för jag hade jäkligt trevliga matcher. Men när jag ser resultatet känner jag mig ju snål.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av LillePer »

Jag gav ju 2 eller 3 femmor, men om man följer Asplunds skala så blir jag lite osäker om jag valde rätt :lol:

Gibber
Inlägg: 204
Blev medlem: 13 okt 2008, 07:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av Gibber »

Håller med Asplund... Om nån ska få en 5a ska det vara den roligaste/trevligaste matchen jag någonsin spelat i hela mitt liv! Typ...
Skalan ser bra ut!
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av kmzz0r »

Asplund skrev: 5: Motståndare man gärna delar en dusch med efteråt.
Jag visste att det var så, så jag gav alla mina motståndare femmor! :D

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av HeadWar »

Asplunds skala känns egentligen mycket rimlig, men jag vet att jag inte resonerade så, och att döma av resultatet så var jag inte ensam.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av Zurken »

Jag gjorde så att jag började på en 5:a och sen drog ner för varje tråkig ton och dålig stil i matchen. Jag var ganska hård med definitionen, så det skulle vara rätt enkelt att tappa 5an, men jag hade så trevliga matcher och motståndare att ingen fick mindre än 4a.

Jag anser att 5p ska vara en match där allt går rätt till (inga 7" tums move, eller skeva scatters, konstiga tärningsrull osv.)och där inga sura miner eller tråkiga undertoner förekommer. Jag tycker att alla motståndare ska ha en chans att få 5p i sport, även de som inte har en utstrålande och stark personlighet.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av speedfreek »

Jag hade genuint trevliga matcher genom hela turneringen.
Vet att en motståndare bara fick en fyra, men vem minns jag faktiskt inte.
Oavsett, en vinst i sportsmanship räknas väl bara om man taktikröstar lite... ;)

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av Asplund »

HeadWar skrev:Asplunds skala känns egentligen mycket rimlig, men jag vet att jag inte resonerade så, och att döma av resultatet så var jag inte ensam.
Jag gillade 1-5 systemet bättre än 2+1 poäng. Jag tror 2+1 lättare blir poäng till dem man sopade till hårdast / Känner bäst sen tidigare. Skulle gärna se ett 1-3 system på Best Painted nån gång.

@LillePer: Seså, det är inget att skämmas för ;)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av LillePer »

Det kan faktiskt vara en bra idé, för i nu läget röstar man alltid på det som är "Nytt" och saker man inte sett innan. (Jag iaf) Om det fanns en skala så skulle man kunna rösta på saker som faktiskt är snygga, även om man nu visste det sen innan...

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Vinterslaget 2011 26-27 februari 2011 regler anmälan

Inlägg av MITTZ »

Jag håller med att det hade varit ett bättre system med graderad skala i best painted.

Sedan tycker jag att det är intressant att så många av de som ligger högt upp på sverigerankingen också fanns högt upp på listan över sportsmanship på vinterslaget. Beror de på att de är så erfarna spelare att de kan slappna av mer under spelet och fokusera mer på att vara trevliga jämfört med en som jag, som stressar, bläddrar, funderar och framför allt våndas varje runda så till den milda grad att jag inte lyfter blicken från spelbordet och knappt kommer ihåg att ta i hand innan matchen? :oops:
Eller beror det på respekt för de gamla i gemet?
Eller är det så att de har varit med så länge att de känner de flesta som spelar och har redan byggt upp en bra relation med de flesta?
Eller är det vi sämre spelare som blir grininga och river och sliter i varenda potentiell poäng?

kanske någon kombination....oavsett är det intressant.

Skriv svar