Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Vinterslaget, Halmicon, Hammarslaget

Moderator: tue

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Johannesson »

speedfreek skrev:Var det verkligen meningen från början att kompen skulle vara med dubbelt?
Alltså att både modifiera resultatet i de enskilda slagen och läggas till på slutet?

Så hade inte jag förstått det.
Var nog flera som inte hade uppfattat det så, nej.

För er som vill veta hur detta påverkade resultatlistan, läs bifogad fil.
Edit: justerat för misstag vad gäller KompJusteringar av arrangören (se post nedan).

[Första raden är resultatlistan som arrangörerna beräknat det, andra raden är utan att kompen läggs till på slutet och istället endast justerar de enskilda slagen, och sista raden är om komp inte justerat alls (medtaget som referens).]

Observera att min enda kritik här är att det kunde varit lite tydligare vad som gällde i informationen innan turneringen. Anledningen till denna post är absolut inte för att klaga för egen del (jag var med för att träffa och spela mot nya spelare), utan för att jag gillar att pyssla med tabeller och siffror (gjorde en massa andra uträkningar vad gäller resultaten som inte kom med i den postade tabellen också..) och att de som inte gillar sånt därmed slipper :ugeek:
Bilagor
Halmstad_olika resultatjusteringar.xls
(7.5 KiB) Nerladdad 140 gånger
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 29 gånger.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Johannesson »

Vad gäller huruvida högkompade listor kan vinna över lågkompade...

I turneringen spelades 40 matcher (borträknat matcher med Ludvig inblandad, inget illa menat, men de sabbar statistiken lite).
Det spelades 21 matcher mellan spelare med mer än 1 i komp-skillnad.
Av dessa slutade 17 med seger för den lägre kompade listan, 1 oavgjord och 3 med vinst för den högre kompade listan.
Dessa 3 matcher där den högre kompade listan lyckades vinna var alla med bara exakt 2 i komp-skillnad.

Ingen lyckades alltså vinna på hela turneringen när de mötte en lista med 3 eller mer hårdare komp (vilket alltså motsvarar 15 poäng i mallen), och det gjordes 11 försök!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Serpent »

Skönt (för egen del) att se att topp-3 inte var påverkad av att kompen gjorde ett extravarv. Men om det varit jag som hamnat 13:e när jag kanske skulle hamnat 10:a hade jag kanske gnölat litet... (Herregud vilken överraskning! Gnäll från närkingen! :o )
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Doc Sniksnak »

Vad gäller huruvida högkompade listor kan vinna över lågkompade...

I turneringen spelades 40 matcher (borträknat matcher med Ludvig inblandad, inget illa menat, men de sabbar statistiken lite).
Det spelades 21 matcher mellan spelare med mer än 1 i komp-skillnad.
Av dessa slutade 17 med seger för den lägre kompade listan, 1 oavgjord och 3 med vinst för den högre kompade listan.
Dessa 3 matcher där den högre kompade listan lyckades vinna var alla med bara exakt 2 i komp-skillnad.

Ingen lyckades alltså vinna på hela turneringen när de mötte en lista med 3 eller mer hårdare komp (vilket alltså motsvarar 15 poäng i mallen), och det gjordes 11 försök!
Vad gäller huruvida högkompade listor kan vinna över lågkompade...

I turneringen spelades 40 matcher (borträknat matcher med Ludvig inblandad, inget illa menat, men de sabbar statistiken lite).
Det spelades 21 matcher mellan spelare med mer än 1 i komp-skillnad.
Av dessa slutade 17 med seger för den lägre kompade listan, 1 oavgjord och 3 med vinst för den högre kompade listan.
Dessa 3 matcher där den högre kompade listan lyckades vinna var alla med bara exakt 2 i komp-skillnad.

Ingen lyckades alltså vinna på hela turneringen när de mötte en lista med 3 eller mer hårdare komp (vilket alltså motsvarar 15 poäng i mallen), och det gjordes 11 försök!
Nu vet jag inte hur generellt detta är (att lågkomp "alltid" vinner mot högkomp), men borde inte kompen få större betydelse om man nu ska ha en kompad turnering. Till exempel genom att köra "dubbelkomp" som det gjordes på denna turnering eller ge ännu högre minus i kompmallen?

I övrigt, tack för en trevlig turnering (alla var ju trevligare än mig :oops: ).

Fantastiskt fina spelplaner (både estetiskt och spelmässigt)

P.S. Ludvig undrar över sin lista. Var den dålig för sin komp?

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Johannesson »

Angående endagars och 3h/match så tyckte jag också det funkade finfint. Gör det verkligen mycket lättare att kunna komma loss i kalendern och delta. Tror till och med att de allra flesta fick ganska mycket väntetid mellan matcherna. Behövdes verkligen inte mycket tid mellan matcherna, heller.

Ett alternativ till två ganska korta matpauser kan vara att ta en längre matpaus mellan match 2 och 3 istället. Kan säkert funka så länge det finns bra möjligheter att under resten av dagen handla på plats, som det fanns här.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av HeadWar »

Doc Sniksnak skrev:P.S. Ludvig undrar över sin lista. Var den dålig för sin komp?
Bröt ut list-diskussionen till en ny tråd.
//Moderator-HeadWar

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Johannesson »

Måste tyvärr rapportera ett par missar i resultatlistan.

KJ2 för spelare Dag Samuelsson ska vara -0,5.
KJ2 för spelare Mattias Magnusson ska vara +1,5.
KJ4 för spelare Hampus Dahlberg ska vara +3.
KJ4 för spelare Harald Talts ska vara +0,5.
KJ4 för spelare Fredrik Fryksäter ska vara -0,5.
KJ4 för spelare Ludvig Talts ska vara -3.

Alla fyra felen i KJ4 beror säkert på att de inte spelade mot varandra som enligt match4, eftersom ena match-upen där redan hade mött varandra. De registrerade KJ4 tycks dock vara baserade på de ursprungliga match-upsen.

Tyvärr skapar det översta felet en förändring i resultatlistan. Övriga fel skapar inga förändringar i resultatlistan.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av speedfreek »

Heja excelsuperhjältar!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av HeadWar »

Försök hitta ett halv minus på Jocke också, så att jag kan gå upp till tredjeplatsen. :)

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Halmstad 27 November 1500p turnering Uppdaterad

Inlägg av Jocke Rapp »

HeadWar skrev:Försök hitta ett halv minus på Jocke också, så att jag kan gå upp till tredjeplatsen. :)
I'm untouchable.

Skriv svar