Missions TumBacon 2017

RTO, Bergshammer, TumBacon, mfl

Moderatorer: Katarsis, imp

Användarvisningsbild
Astroth
Inlägg: 148
Blev medlem: 10 sep 2013, 14:38

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Astroth »

Nu står det att spelaren som börjar ställa ut objektiv får välja deployment zone, tänkte är inte det rätt OP?

Tänker mest att man bör rolla om vem som lägger ut först sedan rolla vem som väljer deployment så att man inte kan lägga minst 2 objektiv i sin egna hörna och sedan turtla rätt kraftigt.


Det var det som tvingade folk att inte lägga objektiv så nära varandra förr pga chansen att motståndaren kunde välja det området.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Katarsis »

Jag tänker precis tvärt om. Enligt min erfarenhet är det mycket bättre att vara den som lägger ut det sista objektivet eftersom man då hela tiden kan reagera på var sin motståndare ställer ut sina objektiv och på så sätt klumpa ihop dem.

Att slumpa vem som får välja sida tycker jag inte är så bra då det som bäst tar bort taktiken i att ställa ut objektiv (båda spelarna ställer ut objektiv neutralt), och som sämst så viktar en eller båda spelarna en sida och chansar på att få välja.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ragathol
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 okt 2017, 20:41

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Ragathol »

Hm, ganska tekniskt. Måste nog läsa på en del, har inte spelat nya mer än ett par gånger.

Marzillius
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 okt 2015, 13:42

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Marzillius »

Hur funkar det med reliker? Måste man skriva ut på listan vilken relik man har? Och om man vill skaffa sig en till via stratagem, måste det skrivas i listan också?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Katarsis »

Jag säger ja på båda.

Ja, du måste skriva ut reliker i armélistan.
Ja, du måste skriva ut att du köpt extra reliker mha CPs och vem/vilka som har dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Asphyxate »

Varför togs Hammer and Anvil bort? Har för mig att det var med från början. Om man ska köra 5 borde väl det vara logiskt och ta bort Vanguard Strike som tar längst tid att deploya(Och är tråkigast)?

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Simpilicious »

Asphyxate skrev:Varför togs Hammer and Anvil bort? Har för mig att det var med från början. Om man ska köra 5 borde väl det vara logiskt och ta bort Vanguard Strike som tar längst tid att deploya(Och är tråkigast)?
Det är väl främst för att det ibland blir praktiska problem att spela Hammer and Anvil beroende på hur lokalen/borden ser ut på turneringen. På vissa turneringar sitter borden ihop på långa rader och då kan man inte stå på sin ände av bordet. Då måste man antingen luta sig långt över bordet eller gå runt hela tiden ifall man har gubbar över hela deployment zonen.

Och Vanguard tar inte lång tid och är inte svårt! Det finns ju ett tricks att sätta deploymentkanten 14,5" från hörnet på kortsidan och 21,5" från hörnet på långsidan.
Bilagor
warhammerbord.PNG
warhammerbord.PNG (28.87 KiB) Visad 4079 gånger
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Katarsis »

Nej, Hammer and Anvil var inte med från början. Som Simpilicious säger så är det mest en praktisk fråga; jag är inte säker på att vi kommer kunna ställa upp borden fristående från varandra eller väggar, och det blir för krångligt att spela på kortsidor om de är blockerade. Det kommer finnas tydliga bilder på alla deployments i mission-paketet på plats.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Asphyxate »

Ah okej jag förstår. Jag skrev ut alla missions samt deployments själv också men antar att jag kanske kan banta bort det från min lilla folder då. :)

Tack för förklaring och tack för tipset på vanguard striken, tycker fortfarande det är en lite dålig deploy eftersom många tanks är fyrkantiga och ofta blir forcerade mot mitten där dock.

Användarvisningsbild
Astroth
Inlägg: 148
Blev medlem: 10 sep 2013, 14:38

Re: Missions TumBacon 2017

Inlägg av Astroth »

Asphyxate skrev:Ah okej jag förstår. Jag skrev ut alla missions samt deployments själv också men antar att jag kanske kan banta bort det från min lilla folder då. :)

Tack för förklaring och tack för tipset på vanguard striken, tycker fortfarande det är en lite dålig deploy eftersom många tanks är fyrkantiga och ofta blir forcerade mot mitten där dock.
Anpassa listan då?

Skriv svar