Kort SSK rapport.

RTO, Bergshammer, TumBacon, mfl

Moderatorer: Katarsis, imp

egge

Kort SSK rapport.

Inlägg av egge »

Årets SSK var klart i sämre kvalité än tidigare årgångar. Dock skall man inte ta det som något negativt mot turneringens arrangörer. Det stora problemet jag upplevde var att konventet kostade 350 kr och sedan turneringen 80. 430 kr för ett konvent med 40k då alltså...Det i kombo med att det kostar ca 900 i bensinpengar till stockholm tur och retur var inte toppen. Det hade klart varit bättre om Arrangörerna hade hållit en egen turnering någon annanstans.

Överlag:

Uppdragen.
Uppdragen fungerade bra. Att ha enheter som är infanteri men inte Troops som scoring om de är över hälften är en smart idé och bra som övergång. Men det kanske inte direkt var nödvändigt. Men en bra tanke. I vissa uppdrag brydde man sig inte om vad det var för enheter. Det var bra men gjorde att man lättare kunde få massaker på de sista 2 uppdragen. Dock så hade swissen kickat in så det var antagligen inte något problem. Men jag har för mig att matcherna var klart ojämnare de sista två matcherna. Jag är och har alltid varit av åsikten att en massacre inte skall vara det vanligaste resultatet. Det skall vara svårt att wipa.

Terrängen.
Klart för lite som blockade LOS. Flera av borden var faktiskt omöjliga att gömma sig på vilket är klart tråkigt. Den bästa terrängbiten är en hög kulle ca 6" bred, 8" hög och impassable ovanpå. Jag saknade gamla 40k här. Skog suger. Till BSK hoppas jag på mycket mer terräng. Varberg-klass på mängden anser jag är bra.

Stämningen
Klart topp. En kompis sa att han aldrig haft så många trevliga motståndare innan på en turnering och jag tror det var bara en match på konventet som verkade sjukt jobbig. Alla andra matcher var väldigt trevliga.

Match rapport:
1. IG

Broodlorden outflankar. Kommer inte in förrän runda 5 men tar då ett objektiv istället. Min närstridsfex dör runda 2. Han skjuter bort mina monster rätt snabbt men dör av smått och gott istället. 70-30, tror jag.

Regel lärd: Independent characters som tillhör en enhet (alltså som ett retinue) räknas som en uppgradering. Inte som IC. Han behöver alltså inte vara i bas till bas för att slå.

2. Necrons. 2 Lords med bollar och en med dessutom veil, monolith, 4 destroyers, 3 h destroyers. Broodlord outflankar och dödar 3 h destroyers. Vi hamnar i närstrid på tre ställen och killen väljer att skjuta med monolithen, veila sig bort så jag kan charga honom med 2 monstreous creatures istället för hormagaunts (som når hans enhet igen ändå). Närstridsfexen dödar en enhet warriors.

100-0

Match 3.
Orks.
127 modeller... Jag har 76. Broodlorden outflankar och kommer in fel runda på fel sida av bordet. Närstridsfexen kommer aldrig in i närstrid utan dör väldigt snabbt. Jag får dock in en helt perfekt charge. 10 Genestealers chargar (på vänster sida) en enhet orks, några killerkans. Sedan kommer en enhet stealers på 6 man som chargar den sista killerkannen i enheten och går även in mot en enhet boyz som hive tyranten är i närstrid med. De sex stealerna har så att alla enheter inom 2" får slå om sina attacker. Sedan chargar jag boyzen med hormagaunts så att en hamnar inom 2" från lilla stealer enheten och binder även upp 'ard boyz. Jag vinner närstriden mer 36 poäng...

Kom inte ihåg vad det blev. 60-40 eller så.

Match 4. Eldar Saim hann.
Stenhårt council på bike, två prismor, 6 min/maxade Troop choices och en autarch med S S6 I6 Ws 6 attacker på chargen.

Jag gjorde ett misstag, som jag ser det. Hivetyranten slog inte på autarchen när hon kunde. Jag visste inte om att han hade T3. Hade kanske inte blivit en massaker då. Jag counter-chargade även seer councillet med hormagaunts vilket i slutändan totalt fick slå ca 130 attacker med re-roll. Jag gjorde misstaget att det i kombo med Carnifexens totalt 20 attacker med re-roll och 18 stealer attacker med re-roll skulle kunna göra mer än 4 wounds under 4 närstridsrundor. Vilket var klantigt. En liten kul grej var att Broodlorden kom in fel (outflank) och försökte nå ett objektiv men kom inte fram då de inte kunde fleeta längre än 1" två gånger i rad.

0-100

Match 5. Chaos nurgle.
Defiler, vindicator, Land raider, 3 plague marine enheter i rhino, winged prince med T6 och warp time, Greater damon och Tema plasma, melta.

Han spelade inte så bra, tycker jag. Gjorde en hel del misstag. Men då jag inte kunde komma i närheten av att slå någorlunda vettigt iså fixade jag bara inte det. Han rörde sin ena rhino 6" fram och ger mig möjligheten att charga med hormagaunts och warriors runt om den. Men inte går den att döda. Han hade inte ens extra armour så allt utom shaken hade gått bra. En glancing som blir shaken. Illa... Detta är enda matchen jag känner att jag kunde gjort något mer. Jag gjorde i grund allt rätt men om En hive tyrant chargar in och gör ingenting mot vanliga gubbar så funkar det bara inte. Med komp fick jag till en 55-45 till mig dock (40-60).

Sedan vann jag Best army vilket var klart coolt. Dock kanske det beror på att det var bara 18 deltagare...

Åsikter om min armé.
Närstridsfex är coolt men ack så dålig. Mina zoanthropes träffade två S10 skott under turneringens gång. Men jag kanske inte skall gnälla de fick bara totalt skjuta de skotten 22 gånger...jag höll koll... Överlag så är Tyranids mycket sämre på skyttebiten. Det är särskilt illa på öppna bord. Outflank är alldeles för dåligt att göra med en broodlord. Dock finns risken att man kompstraffas för det, vilket är illa. Monstreous creatures skall helst charga saker själva. Även om det är kul att binda upp fistar och liknande.

Viktig regel lärd: Det räcker att ett fordon är shaken i slutet av matchen så får man halva VP för det.
Man kan charga igenom fiende enheter även om man passerar en enhet inom 1".
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Neth_Oni

Re: Kort SSK rapport.

Inlägg av Neth_Oni »

ja, jag måste säga att det var god stämning på turneringen, inga sura miner vad jag kunde se :)

och du har mycket rätt i att jag inte spelade så bra i matchen mot dig, men å andra sidan är jag bra färsk vad gäller 40k så jag är klart nöjd med det resultat jag lyckades med. Jag hade dock 2 enheter pm's i rhino, inte 3 ;)
men tack vare matchen med dig lärde jag mig en del vettiga saker att bära med mig till framtida spel och så måste jag tacka för en trevlig motståndare ( dock var ju täringarna inte på din sida)

Min egen lilla sammanställning då:
Match 1: Orks
Det var mycket orcer på bordet med många lootaz och många klaws. Den enda armén som hade säme komp än min egen. Han var fler, sköt bättre och slogs bättre än mig och när dammet hade lagt sig var jag nöjd med en draw. PM's är tokhårda och alla enheter hade 1 modell kvar som kunde claima/contesta objectiven.
55p till mig efter komp

Match 2: Chaos
En blandad chaos armé som jag inte riktigt fattade varför den hade dålig komp, den var förhållandevis snäll. Matchen började med att han tog ut defilern och immobiliserade vindicatorn i tur 1 trots cover save. Jag lastade ur 2 enheter PM's i en byggnad och sköt rapid fire i hans enhet berzerker och lyckades döda 2! När det blev hans tur blev det charge med dem men endast 2 PM's dog medan jag tog 3 berzerker. Hittils kunde vi konstatera att det var en skum match!
Jag tog 2 quarters, han tog 1, han fick halva poängen för en 4:e.
57,5p

Match 3: BA
3*5 termisar med ac, 2 hopp enheter med fist, 2 devastator squads med lascannons, crusader, döskompani med chappe. Jag fattar inte riktigt hur den här listan kunde få bra komp och den tidigare chaos listan dålig :S
Nåväl, jag fick börja och startade matchen med att skjuta så mycket jag bara kunde på hans termisar. 2 termisar och en hoppkille döda...
I hans runda händer ingenting alls! Han träffar riktigt bra men kunde inte wounda, det lilla som blev savade jag. I runda två vänder det, jag kan inte göra ngt alls och han träffar allt han skjuter med och dödar det mesta av det också förutom mina rhinos. Matchen tar slut redan i runda 5 och slutar med att jag håller det stora objectivet och vi delar på ett annat. En runda till så hade jag (förmodligen, inget är ju säkert ;) ) tagit ytterligare ett objective och dödat de som contestade det 3:e.
Nu blev det 60-40 som efter komp blev:
47,5p

Match 4: Nidz
Möter en lista med 4 fexar, 1 flygande tyrant och lite annat smått, f.ö en polare från gagnef.
Jag vet faktiskt inte vad som hände i matchen (var nog alldeles för trött för att fatta nåt) för jag hade inte överdrivet bra tärningsslag. Men i runda 5 var han wipad så när på en enhet med gaunts som höll hans hemobjective. Det blev en tur 6 och jag kunde ta ut de sista och claima objectivet. Massaker. Är som egge säger, skumt med wipe så sent in i turneringen.
97,5p

Match 5: Nidz
Möter egge som spelar en lite mer balanserad nid armé än föregående. Jag börjar men skjuter helt klart på fel mål. Tänkte inte på, eller snarare kände inte till, att man kunde omringa en transport så om den blir förstörd så dör de i för att de inte kan komma ut. Hade dock ruskig tur att den bara blev shaken så jag tank shockade mig ut därifrån och lastade ur gubbarna. Värst var nog när hans tyrant hoppade på en grupp med PM men misslyckas att ta ett enda wound från dem. Jag märkte under hela matchen hur utklassad vad gäller erfarenhet och taktik men med lite tur så fick jag till en lätt vinst som efter komp gav mig
45p

Slutade efter målningspoäng räknats in på en 5:e plats i turneringen. Klart nöjd med resultat, den noob som man är :)

Min armé kändes stabil (inte för intet som jag hade dålig komp) men jag tror att jag skulle kört en lite snällare armé innan jag lärt mig spela ordentligt.
Första gången någonsin som jag spelade med land raider och måste säga att jag är imponerad över hur hård den är. Passar nurgle som handsken med andra ord :P
4 enheter pm är riktigt bra objectivehållare i 5th men de kändes sällan tillräckliga under denna turnering då allt infanteri var scoring under turneringen vilket gjorde att de flesta av mina motståndare hade mer än dubbelt så många scoring units som mig. Men till framtiden och mer "rakt-av-tolkad" 5th ed. tror jag att de är fullt tillräckliga.

Kan passa på att tacka arr. för sitt jobb då jag är dum och inte gjorde det på plats!

egge

Re: Kort SSK rapport.

Inlägg av egge »

Det som jag menar med att du inte spelade så bra var först det med rhinon (fast det var ju att du inte var medveten om att man kunde göra så), sedan dina val av mål. Vill minnas att du sköt rätt mycket på broodlorden med grupp. Det kunde vara rätt meningslöst då du bara kunde hållit dig 12" ifrån och därmed skjutit på något annat en runda (du kunde dödat hivetyranten). Att jag fick de poängen jag fick var nog på grund av just broodlordskyttet. :oops: Resten med tärningar händer egentligen då och då. Överlag hade jag inte så väldigt extrem otur. Det var bara dåligt slaget på några viktiga bitar, vilket gör att man känner det som dåliga tärningsslag överlag. Mina warriors dödade faktiskt defilern i närstrid exempelvis så jag skall egentligen inte klaga. ;)

Något jag var sjukt irriterad av var var dock solen rakt i ansiktet, vilket gjorde att man blev irriterad på småsaker så jag gnällde nog mer än behövligt på grund av det.

Tack för en trevlig match, själv!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar