Missions TOK höst 2013

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Missions TOK höst 2013

Inlägg av refabricated »

Tänkte att det e bättre att dra upp en tråd än att dränka andra trådar...

MEATGRINDER
Det e vansinnigt bra att gå etta i det missionet atm. Nästan lite för bra... Ponera att:
- Du spelar tau. Sätt upp allt ditt pangpang så när mitten som möjligt. Vad händer?
Dels så får du alpha-striken och dels så måste(troligen) motståndaren ställa upp utom range från markerligts och bredsidor(36''). De Kommer alltså stå _minst_ 24'' från mitten, 18'' från scoring gränsen. Själv har jag infiltrerat krötter nära och bra...
När man scorar i slutet av sin egen turn så får 2:an det tungt att överleva alphastriken, hindra 1:an från att scora och att själv scora. Han har för lite board-controll. Detta gäller väl främst mot hårt pushande armeer(orker, nids, demoner, LR-assaultbuilds, etc.) samt tunga skytte armeer(tau, eldar, IG). Som synes har de flesta mkt ut av att gå 1:a.
Deploymenten gynnar även den som ställer ut först genom att man inte som 2:a kan spela refused flank eller andra trix. Det enda de kan göra är att ställa upp långt bak, vilket kommer leda till att ettan tickar poäng de 2-4 första rundorna utan att man kan göra mkt åt det.

Jag anser att det e fördelaktigt att gå etta:a i killpoints och i detta missionet. Lite för fördelaktigt...

Kan man ändra så att man scorar i slutet av sin motståndares turn fr.o.m. r2(2:an scorar även i slutet av egen turn sista rundan(vilken detta nu blir))? Inser att detta e svårare, men då får man iaf en chans att contesta/döda det som skall ta poäng. Kanske skall vara värt 3vp att hålla mitten då? Som det e nu känns det som att många som går etta kommer stompa.

Andra alternativet, byt killpoints mot objektiv(gärna diamanten).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander

Re: Missions TOK höst 2013

Inlägg av Hylander »

Tja vissa arméer gynnas väl kanske av vissa uppdrag. Sedan bör kanske terrängen tas i beaktande. Att ställa Tau så nära det bara går och sedan möta en CC lista som har en fet kulle och eller LoS blockers att gömma sig bakom känns inte så toppenbra, för Tau... Det finns lite fler aspekter som tau inte gillar som att när krötterna dött (en eller två enheter) så kanske det inte är lika lätt att fortsätta scora i mitten medans mina DA med massor av små smabba enheter kommer vara där varje runda för resten av spelet. 2p för mitten 1 kp till Tau gör att Tau inte vinner

Tanken är att även om man går först så kan motståndaren (förhoppningsvis) gömma hela sin armé. Du som går först måste in i mitten och då du scorar så pangar/chargar jag sedan bort din enhet och jag får KP. Jag som går tvåa tar mitten och sedan pangar/chargar du bort mitt och så håller det på. Detta är hela tanken med uppdraget att meatgrinder idén skall tvinga fram offensivt spel i ett KP mission.

Det kommer alltid att finnas arméer som gillar/ogillar vissa missions. Ytterligar finns det även dåliga matchups. Detta sammantaget så kan man nog hitta fler jämna matchups än rent dåliga vilket medför att uppdraget på det hela taget kanske kan ses som ok.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Vore trevligt med statistik i detta missionet vilka som börjat och vem som vann. För jag är lite med Olof här att detta missionet är jäkligt gynnande dom som tar första rundan med alpha strike.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Hylander
Som du själv säger. Det e bättre att stå i mitten än att ta killpoints. Alltså vill man deploya så nära som möjligt. Finns det dessutom los-blockers så kan jag kanske gömma en snubbe i mitten på heltid, kanske har en bil att blocka nån vinkel med. Fest!
Min känsla när jag igår spelade missionet var att om jag inte wipade min motståndare i r3-4 så torskar jag om jag går 2:a.

Visst finns det dåliga matchups, men vad händer i en mirror? Min åsikt är att den som börjar vinner. Alphastrika snabb scoring så e saken biff.

En fix kan kanske vara att spika night-fight i missionet(det var nightfight som räddade mitt bacon). Men jag tror mer på att man scorar i motståndarens runda och får mer betalt för det.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Orginal missionet var ju 2p i slutet på varje game turn. Start runda 2. Förstår inte riktigt varför man gick ifrån det.

Användarvisningsbild
kombat

Sv: Missions TOK höst 2013

Inlägg av kombat »

LillePer skrev:Orginal missionet var ju 2p i slutet på varje game turn. Start runda 2. Förstår inte riktigt varför man gick ifrån det.
För att det är ännu mer obalanserat. Tyvärr är uppdraget i sin uppbyggnad ganska obalanserat jag anser att scora i slutet sin egna player turn är betydligt mycket bättre än att spelaren som går 2:a har autoscore/contest i varje runda...

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Jag lyckades dock hålla mitten och deny:a poäng genom hela matchen med mina systrar mot demoner UTAN Celestine med i mitten. Hon kom visserligen dit runda 6 för att kontesta, men det anser jag inte räknas då vilka gubbar i spelet som helst kan masa sig till mitten på 6 rundor...

*edit således anser jag att uppdraget kan stå oändrat, klarar jag det med systrar mot cc/shooty-demoner, klarar alla det!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Gud er Dansk

Inlägg av Gud er Dansk »

Questions

1) In mission 4 (relic + 2 objectives)
a) Can ICs attached to scoring units pick up the relic? Can they be given the relic by another model as long as they are in a scoring unit?
b) What happens if an Independent Character that has joined a scoring unit with the relic is given the relic, the unit is then shot at and the IC is the only survivor? Does the IC drop the relic because it is no longer a scoring unit?
c) Can a unit with the relic also claim one of the other 2 objectives in the game? In the main rules a scoring unit can only claim 1 objective at a time, so does the relic count as this objective?

2) First blood
What happens if both players get first blood in the same turn? Is it the player that destroyed first that gets FB or is it the player who has the turn?

3) Is it correct to assume that you do not automatically get 20-0 if you wipe your opponent? You have to win by a VP difference of 20+ for this to happen?

4) I can see there is no mention of Victory points in the old fashioned sense (the points values of destroyed units), so I assume you can only get Kill points for destroyed units, and the players do not count victory points for destroyed units at the end?

Cheers, Patrick

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

1a: Yes,Yes
1b: Nothing, he still holds it. No
1c: Yes you can still hold the relic and hold an objective since the relic isn´t an objective.

2. The one first killed. Ie blow up a enemy rhino and the blast kills your unit. The rhino was killed first and therefore you get FB.

3.Yes you finish all turns (roll for 6 and 7) and then calculate the score depending on primary and secondary objectives.

4.Correct. The 4e way is abit old and we no longer play like that.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Fast va? 1b stämmer väl inte?

Skriv svar