Ris & Ros

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ris & Ros

Inlägg av DHettNeck »

Konfa skrev:
04 nov 2019, 23:21
Jimmy Johansson skrev:
04 nov 2019, 15:35
Alternativet ger ju istället att du plötsligt har en ny vinnare av turneringen och att denne kanske inte ens mötte tvåan i sista matchen.
Yes, men matcherna dit är jämnare och det ska mycket till för att det faktiskt sker. Då känns det roligare än att upp till 12? lag får onödigt ojämna matcher.
Nej. Målningen måste verkligen läggas på innan sista matchen, gärna så tidigt som möjligt egentligen, för att konstiga saker inte ska kunna hända uppe i toppen. Bäst skulle egentligen vara att ta det på lunchen så att det är två matcher kvar efter att poängen är pålagd.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Ris & Ros

Inlägg av Konfa »

DHettNeck skrev:
05 nov 2019, 07:22
Konfa skrev:
04 nov 2019, 23:21
Jimmy Johansson skrev:
04 nov 2019, 15:35
Alternativet ger ju istället att du plötsligt har en ny vinnare av turneringen och att denne kanske inte ens mötte tvåan i sista matchen.
Yes, men matcherna dit är jämnare och det ska mycket till för att det faktiskt sker. Då känns det roligare än att upp till 12? lag får onödigt ojämna matcher.
Nej. Målningen måste verkligen läggas på innan sista matchen, gärna så tidigt som möjligt egentligen, för att konstiga saker inte ska kunna hända uppe i toppen. Bäst skulle egentligen vara att ta det på lunchen så att det är två matcher kvar efter att poängen är pålagd.
Jag ska inte spåra den här tråden mer än vad jag redan gjort, och kan bara konstatera att vi har olika bild av hur mycket målningspoängen ska få påverka.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Ris & Ros

Inlägg av Papa D »

EzClap tycker som vanligt att TTT är årets roligaste turnering och kommer tillbaka nästa år under nytt namn - redan spikat!
Ros:
Food truck
Varierade missions
Trevlig "personal"/arrangörer
Fint första pris, mycket roligare än de tre papperslapparna jag har hemma från tidigare år.
Trevligt att man får dricka lite bärs å så, särskilt i år när iaf jag inte såg grov fylla utan mer sällskapsdryck. Blir mer avslappnat vid borden.
Alla våra motståndare som var super trevliga och roliga och spela mot och hoppas ni hade kul även om vi tonårsdrygade oss med olika Fortnite danser :)
BCP appen

Ris:
Översvämning i duschen
Lite ont om toaletter
Skulle vilja ha större differens mellan borden, kanske inte mer öppna bord men nåt bord som var mer stängt. Typ att man har 1,2,2,4 i terräng täthet (om ni förstår hur jag menar) nu va de mer 1,3,3,3 typ.
Missionpapper vid borden
Mer kommunikation på sv40k och att man kollar igenom material innan man publicerar det.

Ses nästa år alla 40k vänner!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ris & Ros

Inlägg av DHettNeck »

Uppsala-gänget är väldigt nöjda med TTT även detta år :)

Ros:
Food trucken var kanon!
Ganska kul missions överlag
Bättre terräng än tidigare, men vissa bord var väldigt "plottriga" och saknade i princip helt LoS-block.

Ris:
IH var brutna ;)
Missionet med Nullzone var inte så genomtänkt.
Onödigt lång matpaus på lördagen.

Övrigt
20-0 systemet är kanon i de individuella matcherna, men lag-matcherna borde nog vara W/D/L, typ draw är 35-45, så 46+ = W
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Ris & Ros

Inlägg av Serpent »

Negativt:
-Stenfotad hantering av FAQ:n. Uppmuntrade folk att spela grisiga listor som inte följer de officiella reglerna.
-Nullzoneuppdraget är verkligen trist...
-Inget vegetariskt i Foodtrucken. Kom in i 2000-talet. SÄRSKILT med förbeställning.
-Terrängen skulle verkligen må bra av att uppdateras. Fler träd till skogarna. Lite fler fönster i övervåningarna på de nya ruinerna.
-Nån sorts cap på de bästa flygarna skulle behövas. Jag mötte sammanlagt sju alvflygplan på två slag. Det var inte en direkt positiv upplevelse.


Positivt:
-Lång och trevlig matpaus. Vi gick ned till hamburgerstället som blev vandaliserat på fredagkvällen där de hade goda burgare och trevlig öl.
-Positivt överraskad av appen.

En verkligen viktig sista punkt:

Kan vi -försöka- sluta romantisera överdriven alkoholkonsumtion? Det står ”sköt det snyggt” i instruktionerna. Ändå pratar vi om att ”tvinga motståndare ta en shot”, hemkört vevas runt utan problem, det dricks alkohol innan lunch, etc... Av de 120 spelare som deltog i helgen torde åtminstone några procent ha negativa minnen och erfarenheter av alkohol, kanske för egen del, kanske för andras. Vissa kanske har valt att helt avstå? Det är inte en festvecka på Ibiza eller en helg i Prag...

Jag vill inte predika, jag vill inte döma. Jag vill att vi tillsammans faktiskt tänker på våra medspelares helhetsupplevelse. För många år sedan slutade en av våra bästa Eldarspelare helt med 40K på turneringsscenen efter en match mot en klart alkoholpåverkad motspelare en allhelgonahelg.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Ris & Ros

Inlägg av Enochia »

Jag som kapten av ost, krig, död är en av dom som dricker under TTT, förmodligen är vi det gänget som dricker mest under matcherna.
Jag har aldrig tvingat en motståndare att ta en shot.
Jag har aldrig blivit så full under matcherna att det borde innebära en negativ upplevelse för min motståndare.
Jag förstår dock att detta är min subjektiva bedömning och jag brukar alltid fråga min motståndare om dom vill ha något att dricka, vid ett nej så respekterar jag det och skulle aldrig få för mig att tjata.
Är det folk som har problem med mitt alkoholintag så är alla välkomna att prata med mig under nästa TTT.
Jag vill inte att folk ska känna sig exkluderade för att jag dricker men det är så mycket lättare att göra något åt det under själva helgen än i efterhand.
Vi är alla vuxna människor och vissa av oss har en annan syn på alkohol än andra och det är bra, skulle vara hemskt om alla var som oss.
Vill någon prata direkt med mig om detta så är ni välkomna att kontakta mig antingen genom PM här, eller genom dom sociala medier jag pratar med många av er.

Ros.
Sjukt bra käk, lokal, personal och uppstyrt.

Ris
Inget som är värt att lyfta

/ Kalle
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Pellesvall
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 maj 2018, 18:06

Re: Ris & Ros

Inlägg av Pellesvall »

Tagit bort kommentaren. Insåg att den inte tillförde något. :)
Senast redigerad av 1 Pellesvall, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Ris & Ros

Inlägg av Serpent »

Pellesvall skrev:
08 nov 2019, 11:09
Serpent skrev:
08 nov 2019, 06:57
Negativt:
-Stenfotad hantering av FAQ:n. Uppmuntrade folk att spela grisiga listor som inte följer de officiella reglerna.
-Nullzoneuppdraget är verkligen trist...
-Inget vegetariskt i Foodtrucken. Kom in i 2000-talet. SÄRSKILT med förbeställning.
-Terrängen skulle verkligen må bra av att uppdateras. Fler träd till skogarna. Lite fler fönster i övervåningarna på de nya ruinerna.
-Nån sorts cap på de bästa flygarna skulle behövas. Jag mötte sammanlagt sju alvflygplan på två slag. Det var inte en direkt positiv upplevelse.


Positivt:
-Lång och trevlig matpaus. Vi gick ned till hamburgerstället som blev vandaliserat på fredagkvällen där de hade goda burgare och trevlig öl.
-Positivt överraskad av appen.

En verkligen viktig sista punkt:

Kan vi -försöka- sluta romantisera överdriven alkoholkonsumtion? Det står ”sköt det snyggt” i instruktionerna. Ändå pratar vi om att ”tvinga motståndare ta en shot”, hemkört vevas runt utan problem, det dricks alkohol innan lunch, etc... Av de 120 spelare som deltog i helgen torde åtminstone några procent ha negativa minnen och erfarenheter av alkohol, kanske för egen del, kanske för andras. Vissa kanske har valt att helt avstå? Det är inte en festvecka på Ibiza eller en helg i Prag...

Jag vill inte predika, jag vill inte döma. Jag vill att vi tillsammans faktiskt tänker på våra medspelares helhetsupplevelse. För många år sedan slutade en av våra bästa Eldarspelare helt med 40K på turneringsscenen efter en match mot en klart alkoholpåverkad motspelare en allhelgonahelg.
Frågan om vegetariskt är redan noterad som förbättring.

Terrängen är vi i TOK också med på som något att förbättra.

Angående att just du fick möte alvflyg och inte gillar det så är det kanske något ni får tänka på i pairingen. Visar gillar spela flyg, vissa gillar spela knights, vissa gillar möta flyg, vissa inte, vissa gillar möta knights, vissa inte.

Kommentaren om alkohol är något vi kan få med tydligare i förhållningsreglerna.
Skönt att få ett svar som mer eller mindre säger "det är ditt problem". ;) Vi var fler än jag i laget som fick möta flyghorder, och ingen av oss var väl lyriska över match-ups där. Men visst kunde jag ha haft en soppa som kunde ta hand om flygare också. (Jag hade nog fortfarande tyckt att det var trist och något enahanda...)

Punkt 1 & 2 har jag också sett andra påpeka, vill bara fylla på så att vi ser att vi är fler som har tänkt samma sak. Vill TOK ha hjälp med terräng i framtiden så tycker jag att det är självklart att vi ska bidra med terräng så gott det går. Dessutom en bra anledning till att få bygga lite nytt!

En sak jag glömde lägga till i "Ris"-delen:
- Uppropet. Det skulle vara bra om det inte förutsattes att alla varit där förut och visste exakt hur allt fungerade. Några lag var väl nya? Exkludera inte dem, utan kör all info på allvar. Det är kanske inte askul att behöva gå fram och outa sig själv som ovetande till arrangörer. (Och Hylander behöver artikulera mer, men det tog vi redan på dagen... ;) )

...och en Ros till:
- Mycket av de nya ruinerna såg riktigt coola ut! Stora och snygga! Väldigt lovande för framtiden. :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Ris & Ros

Inlägg av fauh »

RIS:

Har egentligen bara lite smågrejer men något ska man ju säga.

* lite MER variation på terrängen mellan borden för att göra val av bord mer taktiskt signifikant. Tyckte även att en del terrängbitar var lite väl stora. Hade ett par bräden där man kunde gömma 3 flygplan, 2 raiders. 3 ravagers och typ 3 venoms bakom. Hade även en terrängbit på ett annat bord där min motspelare hade kunnat gömma 3 knights bakom. Tycker personligen att man inte ska kunna gömma varken knights eller flygare och speciellt inte multipla bakom samma bit.
* jag gillar konceptet bakom random missions men hade velat se lite mer tanke bakom dem. Kanske hade gått att skriva ihop 12 missions med bra blandning av maelstrom och eternal på varje och sen dra 5 av dem istället för att slå eternal och maelstrom individuellt.

ROS:
* foodtruck var genialiskt!
* appen funkade över förväntan
* jätteskönt att se att ni inte hoppat på ITsnooze missions utan faktiskt fokuserar på roliga matcher!

Mvh Bastupatte

waldahl
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 jan 2018, 12:56

Re: Ris & Ros

Inlägg av waldahl »

Vilket datum tror ni nästa är?

Skriv svar