UPPDRAG 2018

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

UPPDRAG 2018

Inlägg av Hylander »

UPPDRAG

INNAN MATCHEN
1. Utväxla armélistor och hälsa.
2. Slumpa ett Eternal och ett Maelstrom uppdrag.
3. Definiera terräng.
4. Välj Warlord Traits, Psychic Powers, etc (Detta får göras inför varje match)
5. Slå varsin tärning. Vinnaren börjar placera ut Maelstrom-objektiv udda nummer, den andra spelaren placerar sedan jämna nummer
6. Spelaren som började sätta ut objektiv slumpar fram vilken Deployment Map som skall användas och väljer Deployment Zone.
7. Spelaren som inte valde Deployment Zone börjar ställa upp en enhet. Spelarna turas sedan om att ställa ut varsin enhet.
8. Spelarna slår varsin tärning, vinnaren väljer om denne vill gå först eller inte. Spelaren som deployade färdigt först får +1 på detta slaget.
9. Slå för Sieze the Initiative (valfritt för spelare som går tvåa).
10. Skaka hand och önska lycka till. Börja matchen!

RAPPORTERING AV MATCHEN
Den spelaren som har tagit 8 eller mer poäng av moståndaren vinner matchen och då rapporteras 2-0 i segrarens favör.
Annars anses matchen blivit oavgjord och då rapporteras 1-1 i matchen-

HOUSE RULES
* GWs betaregler SPELAR VI MED sånär regeln om wobbly models i ruiner/fortifikationer. Wobbly models gäller allt.
* Har en motståndare inga modeller på bordet (borträknat flyers), så räknas alla modeller denna har i reserve (och alla flyers) som detroyed, men matchen spelas klart för VP. Detta kollas efter varje battleturn inte playerturn.


SEKUNDÄRA UPPDRAG (1 VP vardera)
Dessa finns i alla uppdrag.

Slay the Warlord
First Blood
Linebreaker



ETERNAL WAR (Max 9 VP differens)

1. Retrieval
Markör 1-4 är värda 3 VP

2. No Mercy ("Kill Points 2 VP")
Varje spelare får 2 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.


3. The Scouring
Efter markörerna har placerats, slumpa fram två objektiv. Det ena är värt 4 VP, det andra 1. Alla andra är värda 2 VP.

4. Big Guns Never Tire
Markör 1-4 är värda 3 VP. Heavy Support får Objective Secured från Chapter Approved.
Varje enhet från Heavy Support som förstörs från motståndaren är värd 1 VP

5. Revelation
Markörerna placeras ut dolt och avslöjas precis innan första player turn. Detta innbär också att man inte behöver placera dem i ordning. Markör 1 & 2 är värda 1 VP, 2 & 3 värda 2 VP och 3 & 4 värda tre VP.

6. The Relic
Placera ut en markör för reliken i mitten av slagfältet. I slutet av slaget får den som bär modellen 9 VP. Om ingen modell bär reliken får den spelare vars modell som står närmast reliken 4 vp.
En infantry modell kan plocka upp reliken, genom att ställa sig i baskontakt med den. Modellen kan bära nu bära med sig reliken, men tappar den om modellen dör eller flyr. Man kan inte heller gå ombord på en Transport, lämna slagfältet eller förflytta sig längre än 9” av någon anledning.

7. Front-Line Warfare
OBS! Välj deployment före utplacering av objektiv. Första objektivet (1 resp 2) SKALL sättas i egna deploymentzonen. Det andra objektivet (3 resp 4) skall läggas i den neutrala zonen.
Det sista objektivet (5 resp 6) läggs ut var som på spelplanen.
Att hålla ett objektiv i sin egna zon ger 1 VP.
Att hålla ett objektiv i motståndarens zon ger 4 VP.
Att hålla objektiv 3 och 4 ger 2 VP vardera.
Objektiv 5 och 6 ger inga VP utan är endast till för Maelstrom.

8. Resupply Drop.
Inför tredje rundan väljer den första spelaren 3 objektiv som är Alfa objektiv. De övriga tre blir Beta objektiv. Första spelare slumpar sedan fram ett av de tre Alfa objektiven som blir värt 4 VP att hålla i slutet av matchen. Inför den andra spelarens tredje runda så slumpar den spelaren fram ett objektiv av Betorna som är värt 4 VP i slutet av matchen.

9. Scorched Earth
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Man kan välja att förstöra objektivet därefter och om det finns i motståndarens deployment zone så får man d3 VP.

10. Dominate och Destroy ("Kill Points 1 VP")
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Varje spelare får 1 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.


11. Ascension
I slutet av varje playerturn får spelaren 1 VP för varje objektiv som spelaren kontrollerar. Characters som håller ett objektiv i flera rundor kommer att få kummulativa poäng för detta. T.ex. första rundan de håller så 1 VP, andra rundan 2 VP, tredje 3 VP o.s.v.

12. Roving Patrol
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst hälften av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra dylika reserver). Alla enheter som nu är i reserv, deepstrike (el dylikt) undantaget se nedan, kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Enheter i deepstrike lyder endast och helt under de nya deepstrike-reglerna enligt septembers FAQ 2018
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,3 är värda 3 VP


MAELSTROM (Max 9 VP differens)

1. Cleanse
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.

2. Lost Contacts
I början av varje spelares runda drar den spelaren lika många kort som man håller objectives, dock minimum 1. Runda 1 drar man alltid 3 kort. Man får max ha 6st aktiva kort.

3. Tactical Escalation
I början på sin runda drar man tills man har lika många kort som den aktuella rundans nummer.
I början av slaget, innan slaget börjar väljer varje spelare ett typ av objektiv, till exempel Take and Hold. Den spelaren får ett extra poäng för att klara objektiv av den typen, men tappar ett poäng om man slänger kort av den typen.

4. Spoils
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Bägge spelarna kan klara ”Secure Objective X” kort som motståndaren har på handen. Man får endast slänga dessa kort genom att använda Command Points.

5. Cloak and Shadows
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag är korten dolda tills man klarar dem.
Om man skjuter på något som är längre än 18” bort får man -1 på att träffa.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Flares (1CP) Välj en enhet från fienden. I resten av rundan får man inte minus på att skjuta på den på grund av Cover of Darkness.

6. Dreadlocks
Runda 1 drar man 6 kort. Nästa runda får man max ha 5 kort, runda 3 max 4 kort osv. Om man har för många kort får man slänga kort tills man har rätt antal, om man har för få drar man.
Crap Card (1CP): Släng ett kort du just drog och dra ett nytt.
New Deal (3CP): Släng hela handen och dra en ny, endast i första rundan.

7. Kill Confirmed ("Kill Points 1 VP")
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort. Kort som avseer att fiende enheter skall förstöras får inte slängas på något sätt. Kort som avseer att fiende enheter skall förstöras men där man inte kan, på något sätt, klara kortet får slängas på de vanliga sätten. Varje spelare får 1 VP för varje enhet som förstörs från motståndaren.

8. Targets of Opportunity
I början av varje spelares runda kastar spelaren alla sina kort som spelaren inte lyckats klara i föregående runda. I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Second Chance (2CP)
Använd detta stratagemet i början av din tur. Du väljer ett kort du inte behöver slänga. Detta innebär att du kommer ha 4 kort på handen i denna turen.

9. Tactical Gambit
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har fyra aktiva kort.I början av din turn nominerar du ett antal: 1,2,3 eller 4 (EJ 0). Detta är så många kort du tror dig klara under DIN tur. Om du klarar antalet eller fler så får du så mycket extra poäng som du nominerat. Misslyckas du får motståndaren denna poängsumma.

10. Race to Victory
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort. Spelet slutar i slutet av den "battle round" i vilken någon av spelarna klarat av att lösa 10 kort. Om ingen spelar når detta så spelas matchen som vanligt i 5 rundor med 3+ för en 6e och 4+ för en 7e.

11. Sealed Orders
Korten skall vara DOLDA i denna matchen tills de klaras eller slängs.
Runda 1 drar man 6 kort. När man tömt handen för första gången så får man fylla på den med 5 kort. Andra gången med 4 kort osv.
I detta uppdrag kan följande Stratagem användas:
Acceptable Losses (1CP)
Använd detta i slutet av din runda och släng up till 3 kort.

12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst hälften av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra dylika reserver). Alla enheter som nu är i reserv, deepstrike (el dylikt) undantaget se nedan, kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Enheter i deepstrike lyder endast och helt under de nya deepstrike-reglerna enligt septembers FAQ 2018
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Mortarion »

Några frågor:

The Relic: Kan man välja att släppa reliken (förutom att fly) eller lämna över den till någon annan modell? Som det står nu kan man inte det, men det är bäst att kolla.

Special Reservs: Som jag läser den är det bara den första spelaren som måste dela upp sin armé. Stämmer det? Eller ska båda spelarna dela upp sina arméer?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av refabricated »

Maelstrom 9:
Gissar man hur många man klarar före eller efter man ser sina kort?

Maelstrom 10:
Är inte detta(ursäkta ordvalet) ett skitmission? Tvärt avsluta matchen känns inte så roligt. Är det inte bättre att säga "den som först når 10 klarade kort får 4 extra VP".
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Neth_Oni »

Vi körde först att klara 10 fick 3vp extra på smackdown. Jag tror det funkade, inte hört något från spelarna iaf :)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Hylander »

Mortarion skrev:Några frågor:

The Relic: Kan man välja att släppa reliken (förutom att fly) eller lämna över den till någon annan modell? Som det står nu kan man inte det, men det är bäst att kolla.
Man kan inte lämna över den.
Special Reservs: Som jag läser den är det bara den första spelaren som måste dela upp sin armé. Stämmer det? Eller ska båda spelarna dela upp sina arméer?
Båda skall dela upp sina arméer. Skall kolla över skriften på den...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:Maelstrom 9:
Gissar man hur många man klarar före eller efter man ser sina kort?
Eftersom det är din runda så väljer ju du ordning vilket innebär att du troligen vill kolla på korten ;)
Maelstrom 10:
Är inte detta(ursäkta ordvalet) ett skitmission? Tvärt avsluta matchen känns inte så roligt. Är det inte bättre att säga "den som först når 10 klarade kort får 4 extra VP".
Kanske men jag vill att vi skall försöka hålla det likt GWs grunder så nära det går.
Sucka, tvinga fram ett leende och kör.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Newyn »

Tactical gambit, om den ska köras enligt gw så gissar man före man drar kort.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Serpent »

Hur står det i Tactical Gambit - betta innan du drar kort eller inte? Att veta vilka kort du har är en sjukt stor fördel.

Edit: Newyn kom före. Heja Newyn!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Newyn »

Som gw har skrivit gissar man hur många innan du drar.
Så ordingen blir, Säg hur många du ska klara sen drar du upp till 4 kort.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Hylander »

Newyn skrev:Som gw har skrivit gissar man hur många innan du drar.
Så ordingen blir, Säg hur många du ska klara sen drar du upp till 4 kort.
Sant, förtydligar.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar