UPPDRAG 2018

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Mortarion »

Enligt min mening blir det dock ett mycket bättre uppdrag om man bettar efter att man har dragit kort. Men jag förstår om ni vill spela så nära GW-varianten som möjligt.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av refabricated »

Hylander skrev:
refabricated skrev:
Maelstrom 10:
Är inte detta(ursäkta ordvalet) ett skitmission? Tvärt avsluta matchen känns inte så roligt. Är det inte bättre att säga "den som först når 10 klarade kort får 4 extra VP".
Kanske men jag vill att vi skall försöka hålla det likt GWs grunder så nära det går.
Sucka, tvinga fram ett leende och kör.
Kan inte detta skapa en del konstiga och oönskade situationer?
a; Jag leder rätt stort, kommer vinna matchen men står ännu inte på alla knappar. Jag måste nu medvetet undvika att kalra maelstrom för att förlänga matchen.
b; Jag ligger efter och kan klara ett par kort. Men det kommer tvinga upp mig på 10, så jag behöver välja att inte klara nått av korten för att få en runda till och chansen att senare komma ikapp.
Visst är ovanstående fall osannolika, men jag ser ett mission som i de flesta fall gynnar en som INTE lyckas genomföra det och som bara riskerar att skapa mindre glad stämning.

GWs missions bygger ju på att man VINNER när man klarar 10 kort, det översätts mindre bra när man går från win/loss till en skala 0-20.

Är det inte bara bättre att ta till sig uppdragets själ samt anpassa det till vår verklighet?

Ser rätt mkt ned-sida i missionet och i princip ingen uppsida. Under vilka omständigheter skapar detta mission en trevlig 40k upplevelse? Spelares trivsel måste väl ändå väga tyngre än GWs trycksvärta?
Men anser ni att detta mission skapar mer glädje än sura miner så kör.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Newyn »

Mortarion skrev:Enligt min mening blir det dock ett mycket bättre uppdrag om man bettar efter att man har dragit kort. Men jag förstår om ni vill spela så nära GW-varianten som möjligt.
Har kört båda varianterna, att betta efter man sett kort kändes meningslöst. Eftersom man har fram till sin nästa turn på sig att klara korten är det stor chans att klara åtminstone 1 kort.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev: Ser rätt mkt ned-sida i missionet och i princip ingen uppsida. Under vilka omständigheter skapar detta mission en trevlig 40k upplevelse? Spelares trivsel måste väl ändå väga tyngre än GWs trycksvärta?
Men anser ni att detta mission skapar mer glädje än sura miner så kör.
Jag kan hålla med till viss del men jag vill inte öppna pandoras ask och skriva om saker utan hålla det så när GW som möjlig. Smaken är som baken och snart skall nästa sak fixas för att det skall passa allt å alla i denna postmoderna upplevelse bejakande tid. Not on my watch.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Newyn »

Kort 66,warlord ska göra något, räknas de 2 som ett eller två klarade?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av refabricated »

Fler frågor på kort 66.
Om man drar det tillsammans med ngt som warlord aldrig kan göra (supremacy eller domination t.ex.) drar man då ett nytt kort till 66 eller kastar man hela rasket och drar ett helt nytt?

Eller betalar man CP för att göra detta? Och isf. kan jag välja att behålla 66 för att drra ett nytt "upp-till"-kort?

Ex.
Drar 66 plus supremacy. Warlord kan inte göra detta. Jag betalar CP för att kastra supremacy och drar ist secure nr3.
Eller, kastar jag 66+supremacy när jag pyntar CP?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Hylander »

Newyn skrev:Kort 66,warlord ska göra något, räknas de 2 som ett eller två klarade?
refabricated skrev:Fler frågor på kort 66.
Om man drar det tillsammans med ngt som warlord aldrig kan göra (supremacy eller domination t.ex.) drar man då ett nytt kort till 66 eller kastar man hela rasket och drar ett helt nytt?

Eller betalar man CP för att göra detta? Och isf. kan jag välja att behålla 66 för att drra ett nytt "upp-till"-kort?

Ex.
Drar 66 plus supremacy. Warlord kan inte göra detta. Jag betalar CP för att kastra supremacy och drar ist secure nr3.
Eller, kastar jag 66+supremacy när jag pyntar CP?

Kort nr 66 är endast ett kort. Att spelaren drar ett kort till ur leken skall inte tolkas som en vanligt maelstroem dragande av kort utan att det bara slumpar fram vad kort nr 66 skall göra.

Så att dra om kort eller dylikt påverkar inte slumpen om vad nr 66 skall göra. Det enda man kan ändra är att dra om just kortet nr 66 med hjälp av stratagems.

Helt enligt gängse standard gäller:
Kort spelaren inte kan klara är inget som tas hänsyn till, utan det är stratagems som måste användas för att dra nytt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Nero
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 jan 2018, 19:47

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Nero »

12. Roving Patrol
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,3 är värda 3 VP

12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Anser själv att dessa mission inte hör hemma på turneringar, WH40K är redan ett tärningsspel med mycket slump och dessa mission gör många gånger att matchen vinns eller förloras innan man ens börjat helt beroende på slumpen, överväg gärna att inte använda dessa

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Nora »

Nero skrev:
12. Roving Patrol
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
Objektiv 1 skall placeras i mitten av brädet. Objektiv 1,2,3 är värda 3 VP

12. Recon
Special Reservs: I deployment innan något har blivit utsatt: Spelaren som skall sätta ut första enheten delar upp sina enheter i tre lika delar, så lika det går. T.ex. 14 enheter blir 5-5-4. Sedan slumpas vilken del som deployas med normala regler (minst av dessa på bordet resten får vara i deepstrik eller andra vanliga reserver). Alla enheter som nu är i reserv, antingen genom att vara i de två andra grupperna eller som spelaren valt att sätta i t.ex. deepstrike kommer komma in turn 1 på 3+. Om de inte lyckas göra det så kommer de in automatiskt turn 2. Reserverna som då kommer in får sättas upp i din deployment zone helt inom 6" av en bordskant. Enheter som sitter i transporter slås endast för transporten och de kommer in sittande i transporten.
I början av varje spelares runda drar den spelaren kort så de har tre aktiva kort.
Anser själv att dessa mission inte hör hemma på turneringar, WH40K är redan ett tärningsspel med mycket slump och dessa mission gör många gånger att matchen vinns eller förloras innan man ens börjat helt beroende på slumpen, överväg gärna att inte använda dessa
Håller med här

Nero
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 jan 2018, 19:47

Re: UPPDRAG 2018

Inlägg av Nero »

En snabb fråga. Hur ser ni på detta?
Q: When a unit that can Fly declares a charge move against a
unit that is on the upper levels of a ruin, do I need to include
the vertical distance when making the subsequent charge move
for the unit?
A: No. A unit that can Fly effectively ignores vertical
distances when making a charge move. Note though that
the charging unit must still be within 12" (measured
directly ‘base-to-base’, i.e. diagonally) to be able to
declare the charge in the first place
Är så vitt jag vet det ansett som ett "loophole" då det t.ex. möjliggör 2" charges från deep strike både upp och ned ifrån byggnader

Skriv svar