Husregler?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Husregler?

Inlägg av Mortarion »

Kommer några husregler att gälla på TTT utöver de som står i uppdragen?
Några exempel där jag vet att Varbergsturneringar tidigare har haft specialregler:

- Vad händer om man drar ett Tactical objective som man inte ens teoretiskt kan klara under resten av matchen?
- Om ett Tactical objetive ger d3 victory points, slår man tärningen eller blir den alltid en tvåa?
- Kör ni skogar enligt regelboken, så att positionen av de faktiska trädmodellerna spelar roll?
- När det är en kvart kvar av matchen, spelar man på som vanligt, eller får man inte påbörja fler rundor?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Husregler?

Inlägg av refabricated »

Nu är jag ingen arrangör, men jag spelar mkt i Varberg.

Tac-obj
Tidigare fick man kasta, nu har man commandpoints för att lösa denna typen av kort.
Står det d3 så är det d3, samma filosofi som ovan, du har command points...

Skogar
Positionen av träd spelar ingen roll.

Tid
Mest osäker på denna.
Officiellt är jag rätt säker på att svaret är "15min inga mer rundor", men om det är 15min kvar, FI inte har några modeller => rundor tar 30s. Så brukar det inte vara några problem att lägga 2 av 15min på att knuffa runt de sista gubbarna.
Skulle säga att detta kokar ned till sportsmanship och är till för att motverka slowplay. Lättast är väl att hämta dommare i gränsfall.

Att starta en konvetionell runda(där båda spelare är aktiva i alla faser) kommer aldrig vara ok, att göra "finishing moves"(samvete avgör väl detta) bör vara ok.

Men jag är INTE arrangör.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Husregler?

Inlägg av Apocswe »

Om motståndaren inte har modeller kvar så vinner man med 2-0.

JonasRademar
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 maj 2015, 12:20

Re: Husregler?

Inlägg av JonasRademar »

Kan passa på att ta upp en punkt här i förväg så vi slipper potentiellt bråka om det på plats:

5st tyranid listor har genestealers; varav en har tydligt skrivit ut "Rending Claws & Scything Talons"
Rending Claws ingår ju i modellen så det är inte så konstigt. Scything Talons däremot är en "köp till för 0 poäng" grej.

Så vi andra 4 med stealers; iom det finns situationer när man vill använda ST istället för RC. Jag har nog aldrig aktivt valt det på min lista - det är något som de helt enkelt alltid har nu för tiden. Jag förutsätter att ingen kommer sätta sig emot ifall man använder ST på sina stealers i de få situationer där man vill, även om de defakto inte har det skrivet på listan.

Eller? Snudden på obstinat beteende att bråka om det, men allt kan hända när folk får guldfeber på turnering.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Husregler?

Inlägg av Mortarion »

refabricated skrev:Nu är jag ingen arrangör, men jag spelar mkt i Varberg.
Tack för input. Jag skulle dock gärna vilja att en arrangör kan bekräfta hur det är.
Skogar
Positionen av träd spelar ingen roll.
Då har man alltså en husregel för detta, då trädmodellerna enligt regelboken påverkar om icke-infanteri kan få cover. Så om det är så vore jag tacksam om någon arrangör kunde skriva ut hur den regeln funkar. Räknas fordon och liknande aldrig som 50 % obscured? Alltid som 50 % obscured?
Tid
Mest osäker på denna.
Officiellt är jag rätt säker på att svaret är "15min inga mer rundor", men om det är 15min kvar, FI inte har några modeller => rundor tar 30s. Så brukar det inte vara några problem att lägga 2 av 15min på att knuffa runt de sista gubbarna.
Skulle säga att detta kokar ned till sportsmanship och är till för att motverka slowplay. Lättast är väl att hämta dommare i gränsfall.
Att starta en konvetionell runda(där båda spelare är aktiva i alla faser) kommer aldrig vara ok, att göra "finishing moves"(samvete avgör väl detta) bör vara ok.
När man en gång i tiden införde "15 min=inga fler rundor" så var det just för att motverka bedömningar av den typen. I praktiken ledde bedömningarna till att vissa spelare "tjatade till sig" en extra runda medan andra inte gjorde det. Den som tjänar på att det blir en runda till kommer i princip alltid att tycka att man hinner en runda till. Jag hoppas verkligen att det finns en tydlig regel om detta.
5st tyranid listor har genestealers; varav en har tydligt skrivit ut "Rending Claws & Scything Talons"
Rending Claws ingår ju i modellen så det är inte så konstigt. Scything Talons däremot är en "köp till för 0 poäng" grej.

Så vi andra 4 med stealers; iom det finns situationer när man vill använda ST istället för RC. Jag har nog aldrig aktivt valt det på min lista - det är något som de helt enkelt alltid har nu för tiden. Jag förutsätter att ingen kommer sätta sig emot ifall man använder ST på sina stealers i de få situationer där man vill, även om de defakto inte har det skrivet på listan.
Uppgraderingar ska alltid stå i listan, oavsett vad de kostar. De som inte har valt det kanske inte har Scything talons på sina modeller. Många av de gamla modellerna har ju inte det.

JonasRademar
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 maj 2015, 12:20

Re: Husregler?

Inlägg av JonasRademar »

Resonerar folk verkligen så? Jag vet inte om jag låst mig själv i tankegångarna att man spelar spelet för att det är kul, och det då är vansinne att påpeka sånt. Gratis uppgradering som underförstått är auto-include och/eller endast tillför. Tex Shas'ui för firewarriors som får ta en gratis pistol om den vill, men bara kommer på papper med ett gevär. Jag hade inte blinkat om någon pangade med sin pistol utan att ha skrivit på listan.

Men jag får väl äta upp ett minus o målning då som inte markerat mina stealers på papper att de har scytal, för det har modellerna.

(Ja, jag förstår att det kan bli otydligt med wysiwyg, men det finns grader i helvetet)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Husregler?

Inlägg av fauh »

Mortarion skrev: Uppgraderingar ska alltid stå i listan, oavsett vad de kostar. De som inte har valt det kanske inte har Scything talons på sina modeller. Många av de gamla modellerna har ju inte det.
Och de som har nya som kommer med ST men inte skrivit det i sin lista, får de WYSIWYG minus också? Eller hur är det med folk som inte limmar på Frag och Krak granater / boltpistoler på alla sina Marines?

Låt folk slå med sina ST på sina Stealers. Det känns som att det är typ 1/10 matcher det betyder något.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Husregler?

Inlägg av Mortarion »

Jag är inte heller arrangör, så jag vet inte vad som kommer att ge minus. Men att man skriver ut uppgraderingar som man kan välja om man har eller inte tycker jag är självklart. Oavsett om de är no-brainers. Det finns ju massa saker i åttonde som man alltid tar, men det är schysst att meddela motståndaren att man har gjort tillvalet.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Husregler?

Inlägg av Hylander »

Oj, har varit inaktiv ett tag verkar det som :)

Alla frågor kommer att besvaras på plats under introduktionen. Väl mött allihopa!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar