Ris & Ros TOK42

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Ris & Ros TOK42

Inlägg av refabricated »

Ros:
- Organisation osv. Som vanligt flyter allt på i varberg.
- Lokalen, bra med utrymme att manövrera på och nära till mataffär.
- Variationen av deltagare. Allt från veteraner till nya talanger(hade själv nöjet att stifta bekantskap med Jonathan Wahlbeck). Riktigt kul att se lite unga talanger i ett spel som annars mest spelas av 30+ gubbar :D

Ris:
- Ventilationen, var den ens igång?
- Terräng, var det inte väldigt mkt golfbanor? Imo bör _alla_ ha minst en terrängbit som tillåter folk att helt gömma saker av razorbacks storlek.

3 vs 4 matcher
Det e nice att bara spela 3 matcher per dag, tröttsamt att klämma in 4... Men ur tävlings synpunkt så är det bättre med 4 matcher.
Med 3 matcher så blir det inte så mkt ett spel där man måste vinna mot de bästa spelarna utan snarare blir det ett race i att ta så mkt poäng som möjligt i de 2 första matcherna och hoppas man har en hygglig matchup i 3:e.
Man kan även se det såhär:
22 deltagare => 11 obesegrade efter match 1, => 5.5 obesegrade efter match 2 => 2.75 obesegrade efter match 3. Med 4 matcher kommer man (troligen) bara ha en obesegrad vid turneringens slut.

Så, 3 matcher är bekvämare. 4 är bättre ur tävlings synpunkt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Fenris

Re: Ris & Ros TOK42

Inlägg av Fenris »

Ros
+ Bra och rymlig lokal så att man kunde gå runt spelborden.
+ Bra organiserat med tydliga uppdrag och målningskrav.
Ris
- Dålig AC.
- +1 på för mkt golfbanor och för lite LOS-block.
- Uppdragen gjorde att OS (objective secured) enheter var relativt meningslösa.
- Inga brickor att flytta sina gubbar mellan borden med.

3 vs 4 matcher:
Som dit resande tog det från klockan 7 på morgonen till kl 24 på kvällen, så 4 matcher hade inte varit möjligt utan övernattning.
Det var dessutom dåligt med tid då det är många nya regler i 7th ed, som tur är hade jag med mig mat, något jag inte hade hunnit in på willys för att köpa. Ur tävlingssynpunkt tycker jag nog ändå 2 dagars med 6 matcher skulle ge bäst balans.

Sen tycker jag det är lite tråkigt att om det går bra i första matchen, så får man möta någon som det gått bra för i första matchen, och tvärtom, detta gör match 2 väldigt svår om man förlorat första, då bägge spelarna är revanschsugna.
Jag trodde att det skulle slumpas oavsett tidigare matchresultat, vilket vore mer rättvist.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Max

Inlägg av Max »

Får säga att jag inte är helt nöjd med terrängen, två av borden jag spelade på var lite väl tomma, det andra hade två berg som täckte halva bordet. Men gillar variation.

Sen med objective secured var viktigt i i alla fall sista matchen för mig, det känns som om ju jämnare det är desto viktigare blir det, klart att det känns meningslöst om man sitter på tre objektiv när resten av armén jagar det sista av motståndet, men om man båda har kvar grejer på slutet kan det vara extremt relevant att kunna springa fram med en liten trupp eller en bil som kan åka in och antingen ta objektivet eller denya en annan secured....

PatrikTorp

Inlägg av PatrikTorp »

Ros:
+ Bra uppdrag och det var kul med lapparna som man endast fick använda en gång.
+ Arrangemanget flyt på fläckfritt
+ Deltagarna, skönt gäng gubz och kidz :)
+ 3 matcher. Jag orkar inte spela 4, speciellt inte med nytt regelsläpp nyligt...

Ris:
- Borde spelat mycket bättre och faktiskt gjort mina Imperial fists lite rättvisa :)

Hur kul som helst och jag kommer gärna tillbaka!

/Torp

Skriv svar