TOK37 - 9e mars

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander

Re: TOK37 - 9e mars

Inlägg av Hylander »

Joakim skrev:Skall göra en jättedålig lista som sådär kom men som bara jag fattar hur man spelar och alltid försöka byta lista!!!
sweet!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Joakim skrev:Skall göra en jättedålig lista som sådär kom men som bara jag fattar hur man spelar och alltid försöka byta lista!!!
typ Bikes ;)
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

frigobben

Inlägg av frigobben »

Gustaf Friberg vill gärna vara med!

Skall det vara alternativ komp skulle jag gärna ha lite hjälp med det, för jag är fortfarande relativt clueless när det kommer till kompen, i synnerhet min egen. Skulle vara skönt att höra från någon annan. Har mina förslag till GC-listor i en separat tråd.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Den alternativa kompen kommer, förhoppningsvis göra att du lättare kan kompa dina egna, och andras, listor framöver. Tanken är ju att man skall diskutera fram kompen i varje match. En bestämer den och den andra kan då välja att byta lista om man är missnöjd.

Gött att du kommer och spelar, förresten!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge

Inlägg av egge »

Tyvärr har jag blivit inbokad på dop. Måste därför hoppa av. :(
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

egge skrev:Tyvärr har jag blivit inbokad på dop. Måste därför hoppa av. :(
Hoppas det är som Gudfader annars är prion åt helsike...

frigobben

Inlägg av frigobben »

Hylander skrev:Den alternativa kompen kommer, förhoppningsvis göra att du lättare kan kompa dina egna, och andras, listor framöver. Tanken är ju att man skall diskutera fram kompen i varje match. En bestämer den och den andra kan då välja att byta lista om man är missnöjd.

Gött att du kommer och spelar, förresten!
Idén med alternativ komp är lika enkel som genial och jag tror precis att det kommer få den effekt du eftersträvar. Jag behövde mest lite hjälp på traven av någon oberoende i förväg.

På tal om kompen, jag antar att det är tänkt att man skall kompa sin egen och den andra listan oberoende av vilken matchup man spelar för stunden? (Och inte hur man tror den förväntade matchenbilden kommer bli). Det kan ju vara ganska stor skillnad eftersom det finns bra och dåliga matchups även om kompen är samma. Osäker på om min fråga är tydlig nog, men jag kan gärna förtydliga om det behövs.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Nej jag förstår hur du menar. Jag föreslår att du inför en match tänker:

1. är min bätre eller sämre
2. Hur mycket poäng i matchen kan det skilja i ett vanöligt slag => Detta skall ni modifiera slutresultatet med.

Din fråga är kanske att du vill ha lite hjälp i just detta bestämmande ovan. Det finns inget som hindrar att du frågar kompisar om vilken komp det bör vara (Diskutera tom med motståndaren!) Oavsett hur många som lägger sig i så har ju motståndaren möjligheten att byta om han tycker kompen blivit till hans listas nackdel. Lika så kan du ju alltid fråga eller diskutera om en satt komp. Detta för att ni båda skall försöka komma så nära idealet som möjligt.

Nu kan väl kanske inte jag eller någon annan räv snacka om var enda lista inför varje rond så det bästa är väl kanske att diskutera innan med kompisar vissa typer av listor och hur de generellt på verkar ju det du skall spela. Spelar du nids så är ju inte en GK horde eller venom spam någon höjdare tex. Medan en immobile elite lista med få dyra enheter rätt najs att möta.

Hoppas detta gett lite uppslag och är aningens ett svar på din fråga.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Det är bara jag som är lite grön fortfarande och inte mött alla raser än, exv Dark Eldar och Tau. Jag har väl viss koll dock. Det kommer bli kul, och det är det viktigaste!

Jag tolkar dig som att det är matchup-beroende ändå? Så om jag med mina Nids möter venomspam, hypotetiskt, så bör jag få handikapp i den matchen, även om dessa båda listor i en vanlig turnering hamnat på samma komp?

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Det 'r så det ska tolkas tror jag.. Att man bara kollar på dom 2 listorna som möts just i det slaget...

Skriv svar