TOK 26 - 4:e december 2010

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
evr

Re: TOK 26 - 4:e december 2010

Inlägg av evr »

Rofugos skrev:;)
Tyst med dig. :cry:

Henke

Inlägg av Henke »

Nefrums skrev:det är en ball ide, men det kommer bli en lotto turnering som avgörs av kompen på de listor man råkar få möta. Har man otur och möter listor som är snällare än sin egen så kan man inte vinna, man måste ha tur och få möta hårdare listor än sin egen för att kunna vinna.
Jag förstår hur du resonerar men... i så fall kommer alltid den person med högst komp att vinna så länge den person vinner alla matcherna. Är inte det lite vad komp går ut på? Ju högre komp desto sämre armé och ju mer skicklighet krävs.

Jag kan känna lite att de som klagar på systemet är de som alltid spelar stenhårda lågkompade listor, är med i toppen och alltid vinner sina matcher... MEN inte vinner turneringen för andra hårda listor gör samma sak men lottas mot "poängmässigt" bättre motstånd.

Känns lite som att folk glömmer bort att de kan spela med högre kompade och på så sätt öka sina chanser till att möta listor som de får högre poäng mot. Dessutom så måste det ju finnas någon form av tur för att vinna en turnering. Om det är tur med tärningar, motståndares skicklighet eller motståndarens komp kan kanske kvitta. Det som folk klagar på är dock den enda sak man själv kan påverka.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det jag menade med lotto är att det inte bara är ens egen komp som påverkar, uatn till lika stor del kompen på de motståndare man råkar få.

Det hade varit bättre med ett system där det bara är ens egen komp som spelar in.

Säg att två spelare med samma komp ligger lika och båda vinner sina matcher. Hur de ligger till efter matchen avgörs då beroende på vilken komp deras motståndare hade.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Nefrums skrev:det jag menade med lotto är att det inte bara är ens egen komp som påverkar, uatn till lika stor del kompen på de motståndare man råkar få.

Det hade varit bättre med ett system där det bara är ens egen komp som spelar in.

Säg att två spelare med samma komp ligger lika och båda vinner sina matcher. Hur de ligger till efter matchen avgörs då beroende på vilken komp deras motståndare hade.
Precis, om du hade ett svårare motstånd, så hamnar du högre än den som hade en, i teorin, lättare match.

Att ha ett system där bara din egen komp spelar in, tex att kompen läggs på i efterhand, gör att det inte finns någon större anledning till att inte ha en så hård lista som möjligt.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Även om det låter skumt att som Jeppa säga att det blir för mycket lotto med vad man möter, i ett tärningsspel, måste jag nog faktiskt hålla med han...

Skippa kompen och förbjud för hårda listor helt enkelt? Subjektiv komptröskel kör vi med på Gast ibland och det funkar bra.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Det Jeppa menar är följande: två spelare kommer till turneringen med samma komp, vi kallar dom J och A. J möter motståndare med jättesnälla listor medan A möter motståndare med ganska tuffa listor. Båda vinner alla sina matcher ändå eftersom dom är mycket skickligare spelare än övriga (men drawar mot varandra).

Då kommer A vinna turneringen, trots att de vunnit samma mängd matcher och har samma komp. Om J hade mött motståndare med hårdare listor hade han säkert ändå vunnit sina matcher, men han hade otur och fick möta dåliga och högkompade listor, vilket gör att han inte kan vinna.

egge

Inlägg av egge »

Fast är det inte så i vanliga turneringar också? Om två personer spelar lika bra och har samma komp så kommer den som har haft hårdare motstånd vinna. Är det inte ett vanligt inslag i turneringar? Jag har flera gånger kommit trea för att jag inte hållit mig på toppen medan de som höll sig där och bara mötte hårda motståndare drawade mot de bästa och blir omsprungna av inkompetenta mig. Att två exakt lika duktiga spelare med samma komp inte möter likadant motstånd och därmed har olika poängmöjligheter är väl en verklighet i alla turneringar.

Vidare blir väl samma resultat om de två med samma komp vinner alla sina matcher lika mycket på en stegrande skala som på en skala med mindre steg? Det är givetvis större chans att det fungerar så men samtidigt är det sjukt skönt att ha enkla steg på en en dagars turnering med 4 matcher.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det skulle gå lika bra och generera samma resultat att lägga på kompen efter turneringen.

Ex:
två spelare, en med ett mer i komp än den andra möter fyra andra spelare. säg för enkeheten skull att de fyra spelare den ena möter har samma totala komp som de den andre möter.
Då kommer den spelare med ett mer i komp att ha två poäng mer. Detta hade man kunnat upnå även utan att blanda in motsåndarens komp i det hela.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Henke

Inlägg av Henke »

Jocke Rapp skrev:Det Jeppa menar är följande: två spelare kommer till turneringen med samma komp, vi kallar dom J och A. J möter motståndare med jättesnälla listor medan A möter motståndare med ganska tuffa listor. Båda vinner alla sina matcher ändå eftersom dom är mycket skickligare spelare än övriga (men drawar mot varandra).

Då kommer A vinna turneringen, trots att de vunnit samma mängd matcher och har samma komp. Om J hade mött motståndare med hårdare listor hade han säkert ändå vunnit sina matcher, men han hade otur och fick möta dåliga och högkompade listor, vilket gör att han inte kan vinna.
Borde inte detta gå att fixa genom att inför varje omgång kolla den medelkom som varje spelare mött. I Jockes fall om J har mött folk med medel 14,5 i komp efter två matcher och A mött folk med 10,5 i medel så; I omgång 3 ska A och J lottas mot en lista med 16 komp och en lista med 8 komp. J borde då möta 8 komp listan och J ska möta 16 komp listan.

Detta borde funka om man har t.ex. grupper av 6 personer istället för att 1:an möter 2:an osv rakt av.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Nefrums skrev:det skulle gå lika bra och generera samma resultat att lägga på kompen efter turneringen.

Ex:
två spelare, en med ett mer i komp än den andra möter fyra andra spelare. säg för enkeheten skull att de fyra spelare den ena möter har samma totala komp som de den andre möter.
Då kommer den spelare med ett mer i komp att ha två poäng mer. Detta hade man kunnat upnå även utan att blanda in motsåndarens komp i det hela.
Detta är väl precis det vi uppnår med vårt system ?

Säg att A har 11 i komp och B 10.

A möter 12, 8, 3, 13 vilket ger honom -0.5, +1.5, +4, -1 = +4 poängs justering
B möter 9, 4, 15, 8 vilket ger +0.5, +3, -2.5, +1 = +2 poängs justering

Skriv svar