@Komp
"Komp - vi har inte bestämt oss än. Dock vill vi ha ett mjukare spelklimat där både veteran och nybörjare kan känna att man har en chans. Någon sorts form av restriktion kommer således att tillämpas."
Är av meningen att komp _bara_ ger veteraner fördelar... Visst slipper man en och annan stomp, men ju mer restriktioner det finns desto svårare är det att bygga 'bra' list ==> Fördel veteraner.
Visst att man sällan blir tablad r3-4, men 20-0:orna kommer man inte undan.
Med det sagt så har jag lite önskemål om kompen. Helst skippa den helt, men det händer väl aldrig. Så...
Jag ser gärna tröskelkomp.
1; Det är lätt att bygga listor mot det. Gynnar nybörjare mer än veteraner då de slipper fundera på inom vilket kompspann man skall försöka sikta in sig i och hur det kommer påverka matcher.
2; Det är lätt att bygga en restriktions-mall, iaf i förhållande till andra mallar och tiden är lite knapp. ETC äter upp mkt tid och sedan kommer Summerfight där Flabbermallen skall används så den kommer äta andra goda tänkares tid.
3; Resultat rapportering blir lättare. Marginellt, men lättare. Det blir även lättare att följa andras matcher hur de går.
4; Det är enligt min mening roligare om alla springer i samma hage.
5; Det har väl varit tröskel komp i olika former de senaste gångerna och det har ju funkat fint. Sen har vi väl alla olika åsikter om vart ribban skall ligga. Men det hör inte hit, strama åt tröskeln bara.
6; Det är den mest nybörjar-vänliga typen av komp. "Kalle 8 år har samlat ihop sina vänner: Lisa, Lotta och Pär. De skall på turneringen för första gången och har ingen aning om vad komp är. Men de har fått ett papper som tydligt säger vad de får och inte får ta med, och sedan slipper de bry sig om fenomenet komp. Detta tycker de är bättre än det där jobbiga dokumentet där man var tvungen att räkna matte innan, under och efter varje match."
Näst sämst e väl aktiv komp med mall. Iaf då det inte finns ngn komp-mall ens påbörjad. Tror inte det byggs en bra speltestad mall på några månader.
Sist, undvik för allt i världen subjektiv komp!
1; Lycka till att korrekt och objektivt bedömma ~120 listor där de dels skall jämnföras mot varnadra, dels skall laget få en komp efter att de enskillda listorna kompats och sedan skall alla lag vägas mot alla andra lag. Där man måste ta hänsyn till vilka codexar som kombinerats, hur de synergerar med varandra(ställ/slag komposition) och hur det står sig mot andra lag.
2; Det är så jäkla lätt att felkompa saker och det kan verkligen ställa till det för turnerings upplevelsen.
3; Vill ni vara nybörjarvänliga så är det inte så kul om man på sin första turnering får skitkomp, torskar alla matcher pga detta då man inte hade 12000pts space marines att bygga lista med. Osannolikt, men det skadar inte att förebygga. Subkomp måste vara det minst nybörjarvänliga alternativet. Kanske in listbyggar-mässigt, men upplevelsemässigt är riskerna stora.
4; (oseriöst) Sub-komp är djävulens påhitt för att tvinga oss att köpa hyll-modeller snarare än spel-modeller.
Detta är iaf vad mina erfarenheter och åsikter säger. Och till alla misstänksamma(är själv en sådan) där ute, jag säger inte detta ur egenintresse. Då skulle jag skriva spaltmeter till förmån för okompat. Jag tror helt enkelt mer på enkel komp framför komplicerad och jag anser att GW iom alla ny-släpp har balanserat spelet bra mkt mer än vad folk ger dem cred för. Imo så har spelbalansen aldrig varit så bra som den är nu och därför tror jag enkel komp räcker långt.
Highlander är intressant, men spela isf riktig highlander. Har du bara ett troopchoise så får du väl ta till allies...
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 29 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag ska inte säga för mycket men jag tror aldrig i världen det blir subkomp, för ingen orkar med att gör det. Men jag ser väldigt gärna att det applicerar någon sorts restriktioner på en av årets bästa turneringar.
@Tröger
Håller du inte alltid med mig? Trodde vi hade en pakt
Tycker du har fel iaf, en komplicerad mall som lägger strama band är lätt att bryta eftersom det finns mkt att dra i. Om man inte lagt ned ~10-12 månader på formulering och speltestning. Ngt man inte hinner med nu eftersom GW släpper nya saker så snabbt.
En enkel mall är svårare då den faktiskt släpper igenom det mesta.
@generellt
Mitt största problem med komp är att alla listor blir likadana(och rätt fantasilösa). Skall bli kul att ser hur fantasifullt Summerfight kommer bli...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!