TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Flogger

Re: TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Snälla!!!! - Skippa sub-kompen.. då blir det åtminstånde upplägget lite vettigare.

Håller helt med Jimmy här! Komp 17-25, HELA kompskillnaden i aktiv komp men ingen subkomp.

Detta hade varit bäst så slipper man bli överraskad på plats. Men Olof och Tröger har ju propsat för hur dåligt de (och vi andra) designat mallen och att den inte fungerar o.s.v. så ni känner väl att ni måste göra något för att täppa igen eventuella hål, men tycker det är synd att ni inte ger mallen en chans utan subkomp.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Mallar funkar i regel inte utan subkomp. Subkomparna skulle efter turneringen skicka en lista till mallgruppen för att täppa hålen de hittat=lite bättre mall nästa vända.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
Poet skrev:Snälla!!!! - Skippa sub-kompen.. då blir det åtminstånde upplägget lite vettigare.

Håller helt med Jimmy här! Komp 17-25, HELA kompskillnaden i aktiv komp men ingen subkomp.

Detta hade varit bäst så slipper man bli överraskad på plats. Men Olof och Tröger har ju propsat för hur dåligt de (och vi andra) designat mallen och att den inte fungerar o.s.v. så ni känner väl att ni måste göra något för att täppa igen eventuella hål, men tycker det är synd att ni inte ger mallen en chans utan subkomp.
Problemet är inte att mallen funkar dåligt på den kompen (visst några få hål hittas alltid, men det är ok, saker missas i subkomp också). Jag tror på mallen och tycker det är orättvist när du säger att jag hävdat att den är dåligt (det har jag aldrig gjort).

Grejen är snarare att det blir väldigt tråkiga och spammig listor på komp 23+, detta tycker västkust folket inte om och därför subkompar dom sånna listor mha "rolighets-komp". Märk väl att mallens spann numera bara går mellan 1-24 (för att över 24 blev det väldigt tråkiga spamlistor).

Helt ärligt tror jag mallen är redo att köras utan subkomp och att mallen träffar lika rätt (±2) som subkompen kommer göra när det kommer till att bedömma hårdheten.
Olof skrev:Mallar funkar i regel inte utan subkomp. Subkomparna skulle efter turneringen skicka en lista till mallgruppen för att täppa hålen de hittat=lite bättre mall nästa vända.
Jag tror mallen funkar utmärkt utan subkomp så länge man släpper "flera av samma enhet" => "automatiskt lägre komp" tänket.

Jag förstår att man vill ha möjligheten att sub-fixa eventuella hål, men detta borde snarare göras i undantagsfall än som regel om mallen nånsin ska testas ordentligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

mtz

Inlägg av mtz »

Alltså. Nu räker det snart va? Nu är upplägget bestämt. Sluta tjata. Passar det inte så åk inte på turneringen. Och håll kompmalls diskussioner i dom trådarna som har med det att göra.

Så kanske det går att hitta information som har med turneringen å göra och inte bara 1000 nya förslag på vad var och en vill ha för upplägg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

mtz skrev:Alltså. Nu räker det snart va? Nu är upplägget bestämt. Sluta tjata. Passar det inte så åk inte på turneringen. Och håll kompmalls diskussioner i dom trådarna som har med det att göra.

Så kanske det går att hitta information som har med turneringen å göra och inte bara 1000 nya förslag på vad var och en vill ha för upplägg.

+1
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

mtz skrev:Alltså. Nu räker det snart va? Nu är upplägget bestämt. Sluta tjata. Passar det inte så åk inte på turneringen. Och håll kompmalls diskussioner i dom trådarna som har med det att göra.

Jag tror folk tycker det är ok att komma med åsikter i en tråd som heter "TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info" där samtidigt det inte finns någon "spikad" version i första posten utan bara massa diskussioner.

När det kommer ut spikade regler lär diskussionen nog upphöra (jag hoppas den gör det iaf).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh

Inlägg av fauh »

För att fylla i så bör man väl följa rekommendationerna för hur kompmallen skall användas om den ska användas utan någon slags subkomp.

Active Comp

At the end of each battle, the result of each game is affected by the difference in comp score between the players. The easiest way of doing this is to give bonus victory points to the player with the higher comp score. The amount of bonus VP per comp difference must be varied in accordance with the missions used during the tournament. This is the fairest system where the pairing of opponent is taken into consideration, and players that face stronger armies are compensated more than players that face weaker armies. Note that there might be a good idea to have a minimum and a maximum allowed comp score to avoid too much difference in army strength (a span of, at most, 5 is recommended, for example 10-15) in order to create even and fun games.

Gällade upplägg är väl att komp påverkar BP? (dvs det som resultatet av skillnad i VP ger)

Exempel

Abraham och Bejamin spelar mot varanda. A har komp 22 och B har komp 17. Skillnaden är 5 komp i A:s favör. Resultatet i matchen blir vinst till B med 10 VP. Efter kompjustering på VP så blir det +5 VP för A och skillnaden blir 5 VP istället. Slutresulat: 12-8 till B. Om man istället gör kompjustering på BP blir det istället en skillnad på VP på 10 som ger 15-5 till B och sedan en justering på BP som ger +5 till A och -5 till B och ett resutat på 10-10.

Det subkomp är tänkt att göra är väl att "straffa" listor som verkar vara för "bra" på att ta VP för sin komp för att på så sätt komma undan att man vinner matcher inte på skicklighet utan på att hitta saker som går ut på att förlora så lite som möjligt och vinna på komp.

Med detta i åtanke ska det kanske vara fokus på att kompa upp listor på 17 men som inte är så optade och kompa ner listor som börjar röra sig mot 22+ men som är tydligt designade på ett sådant sätt att man inte ska kunna vinna stort mot dem. (Listor typ med bara massa scouts med camocloaks som go-to-groundar på objectiv i cover etc.)

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Nu är det väl så att folk i alla trådar, vill uttrycka sin åsikt, om du tittar på Fantasia, Licon osv osv så hittar du SAMMA diskussioner, det finns alltid olika viljor och ideer, gör väl inget att folk uttrycker sig i dessa trådar, det är så klart upp till arrangörerna att avgöra vad man ska köra för komp och hur man vill ha sitt spelupplägg och det är upp till spelaren att avgöra om hen vill komma och deltaga - alla förstår det och man behöver inte uttrycka detta i samma andetag som man säger åt folk att skärpa sig. Oftast är det inte ett problem och spelare fogar sig till spelupplägg, men det finns också turneringar som inte lyssnat på den trogna spelarskara som kommer år efter år och som på grund av det sjunkit från 60 spelare till 15.

Generellt så ju större och ju mer historik en turnering har, ju mer röster kommer höjas. Jag personligen åker ALDRIG på sub comp turneringar, och tycker att Gothcon är en av de sämsta turneringsupplevelser jag haft. När man då väljer subjektiva element i den för mig roligaste turneringen på året så måste jag omvärdera subcomp eller välja att stå över den roligaste turneringen jag vet.

Det finns hela spektrat av spelare där ute och att säga "neh grabbar nu räcker de" är ju inte så konstruktivt. Jag och flera andra spelare som försöker vara ultra kompetativa gillar inte subjektiva element och inte heller listor som går ut på att inte spela spelet i 6 turns. Jag förstår OCH respekterar alla andras åsikter i detta och har därför valt att inte gå in i långa debatt artiklar om detta.

Tok teamet kommer köra sin grej och jag är säker på att det blir grymt, men jag tycker det är bra att röster höjs både för och emot alla former av komp och upplägg.

Mvh

Pappa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

keiko76

Inlägg av keiko76 »

Tänkte byta subkomp snacks-ämnet med att efterfråga en plats i ett lag.
Har för tillfället inget lag att spela i och söker trevliga goa, lite homoerotiska, skäggiga, bearbacks, öldrickande män att hänga med en helg.

Jag spelar både orker och demoner och CSM , jag är ganska medelmåttig, jag har kvalitetstärningar, är duktig på att måla (lite skryt) är rätt snygg och social.
Har flera klara listor på komp 17 som kan vara stökiga och jag bor i Göteborg, ursprungligen från Stockholm, uppväxt i Norrland och född i Chile.

Jag har även en snygg bil att åka i.

/De Palma

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

keiko76 skrev:Tänkte byta subkomp snacks-ämnet med att efterfråga en plats i ett lag.
Har för tillfället inget lag att spela i och söker trevliga goa, lite homoerotiska, skäggiga, bearbacks, öldrickande män att hänga med en helg.

Jag spelar både orker och demoner och CSM , jag är ganska medelmåttig, jag har kvalitetstärningar, är duktig på att måla (lite skryt) är rätt snygg och social.
Har flera klara listor på komp 17 som kan vara stökiga och jag bor i Göteborg, ursprungligen från Stockholm, uppväxt i Norrland och född i Chile.

Jag har även en snygg bil att åka i.

/De Palma
Skulle jag haft en plats att erbjuda hade jag nappat direkt... Men tyvärr blir det ingen bal på slottet i år...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar