Självklartevr skrev:Kan man anmälla sig innan den 28:e för att boka en plats, men skicka in armélistan först 28:e?Anmälan med armélista mailas till tok.40k©gmail.com senast den 28:e november.
TOK 26 - 4:e december 2010
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
-
Michael Carl
Re: TOK 26 - 4:e december 2010
-
Johannesson
Om det råkar bli så att alla spelare i första omgången möter en annan spelare med samma komp, är inte de enda möjliga resultaten i runda ett 0, 10 samt 20 i så fall?Jo, men det löser sig säkert med att resultatet justeras av kompdifferensen i varje match. Kommer att finnas vissa tiebreakers som avgör om man hamnar på lika resultat.
Lottas även andra rundan i så fall med hjälp av kompen i andra hand (inom grupperna med 0, 10 respektive 20 poäng)?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
-
Michael Carl
Det är korrekt att i de första två matcherna, så kommer nog resultaten att bli ganska lika, men det kommer nog sprida sig lagom bra i slutet.Johannesson skrev:Om det råkar bli så att alla spelare i första omgången möter en annan spelare med samma komp, är inte de enda möjliga resultaten i runda ett 0, 10 samt 20 i så fall?Jo, men det löser sig säkert med att resultatet justeras av kompdifferensen i varje match. Kommer att finnas vissa tiebreakers som avgör om man hamnar på lika resultat.
Lottas även andra rundan i så fall med hjälp av kompen i andra hand (inom grupperna med 0, 10 respektive 20 poäng)?
-
Johannesson
Vad jag egentligen var mest intresserad av är om kompen även används till lottningen efter första rundan. Det står nämligen i infon bara att kompen används första rundan och därefter matchresultatet. Om man vinner med en snäll lista mot en annan lika snäll lista och får 20 i första, riskerar man då direkt att få möta en superond lista som också vann med 20 mot en annan superond lista?
Blir det inte också enormt avgörande vilken komp man råkar få? I princip avgör det ju mer än hur skickligt man spelar, när man inte kan vinna olika mycket. Säg att två listor, en med komp 12 och en med komp 13 möter varsin komp 10 lista i runda fyra. Snubben med komp 12 totalt dominerar sin motståndare pga briljant spelande och får 21vs-1 (eller 20,5vs-0,5, beroende på vad som menas med att justeras med halva kompskillnaden), medan den andra vinner sin match för att matchen tar slut runda 5 och motståndaren hade missat att gå tillräckligt nära ett objective i en annars grymt jämn match. Snubben med komp 13 får då 21,5vs-1,5. Och snubben med 12 lär ju knappast bli så glad, särskilt inte om denne börjar tycka att hans lista blev något hårdare bedömd än den andres. Känns lite fel att hur skickligt man spelar har väldigt liten betydelse jämfört med vilken komp man råkar bli tilldelad. Jag har inget emot subjektiv komp eller ±2 typ i densamma, men med detta upplägget blir den väldigt viktig, eftersom man inte kan tjäna poäng på att spela extra skickligt, utan bara på att möta mer lämpliga komp-listor än andra gör. Eller har jag missförstått något vad gäller poängräkningen?
(hint: funderar på försöka dra ihop några kompisar och vara med, inte så långt till varberg...)
Blir det inte också enormt avgörande vilken komp man råkar få? I princip avgör det ju mer än hur skickligt man spelar, när man inte kan vinna olika mycket. Säg att två listor, en med komp 12 och en med komp 13 möter varsin komp 10 lista i runda fyra. Snubben med komp 12 totalt dominerar sin motståndare pga briljant spelande och får 21vs-1 (eller 20,5vs-0,5, beroende på vad som menas med att justeras med halva kompskillnaden), medan den andra vinner sin match för att matchen tar slut runda 5 och motståndaren hade missat att gå tillräckligt nära ett objective i en annars grymt jämn match. Snubben med komp 13 får då 21,5vs-1,5. Och snubben med 12 lär ju knappast bli så glad, särskilt inte om denne börjar tycka att hans lista blev något hårdare bedömd än den andres. Känns lite fel att hur skickligt man spelar har väldigt liten betydelse jämfört med vilken komp man råkar bli tilldelad. Jag har inget emot subjektiv komp eller ±2 typ i densamma, men med detta upplägget blir den väldigt viktig, eftersom man inte kan tjäna poäng på att spela extra skickligt, utan bara på att möta mer lämpliga komp-listor än andra gör. Eller har jag missförstått något vad gäller poängräkningen?
(hint: funderar på försöka dra ihop några kompisar och vara med, inte så långt till varberg...)
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 29 gånger.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
det är en ball ide, men det kommer bli en lotto turnering som avgörs av kompen på de listor man råkar få möta. Har man otur och möter listor som är snällare än sin egen så kan man inte vinna, man måste ha tur och få möta hårdare listor än sin egen för att kunna vinna.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Johannesson
Läste 21 sidor om eftersnacket ang komp-bedömningen från GC häromdagen (kul läsning på ett tragiskt sätt...), och en sak jag noterade var att alla visste förutsättningarna innan de åkte dit, men klagade ändå. Så jag tänker påpeka saker nu innan istället. Håller med Jeppa, men det är nog inte för sent att fixa det.
Gillar nämligen spelschemat.
Gillar uppdragen, eftersom variation förnöjer och det här känns annorlunda än vad jag vanligen spelar (inte vad de går ut på, utan att spelarna har olika mål). Dessutom väldigt bra att man måste använda alla och det inte finns fem att välja mellan så man kan välja bort ett.
Gillar att olika turneringar använder olika former av komp/kompfritt, så subjektiv komp funkar för mig. Dock har jag ett par funderingar kring om listor ska bedömas enbart sett till sig själv, eller jämfört med andra anmälda listor. Stod inget i infot om vilket system som kommer att användas här.
Det som jag absolut inte kan tänka mig att spela med är poängsystemet i matcherna, dock. Ni får gärna förklara mer om hur ni tänker vad gäller poängen, för jag ser det som ospelbart på en turnering som det ser ut nu. Vill inte låta för negativ, men det är lite viktigt för mig om jag ska spendera tid och pengar att det känns rättvist. Något moment som premierar skickligt spelande borde läggas till, anser jag.
Gillar nämligen spelschemat.
Gillar uppdragen, eftersom variation förnöjer och det här känns annorlunda än vad jag vanligen spelar (inte vad de går ut på, utan att spelarna har olika mål). Dessutom väldigt bra att man måste använda alla och det inte finns fem att välja mellan så man kan välja bort ett.
Gillar att olika turneringar använder olika former av komp/kompfritt, så subjektiv komp funkar för mig. Dock har jag ett par funderingar kring om listor ska bedömas enbart sett till sig själv, eller jämfört med andra anmälda listor. Stod inget i infot om vilket system som kommer att användas här.
Det som jag absolut inte kan tänka mig att spela med är poängsystemet i matcherna, dock. Ni får gärna förklara mer om hur ni tänker vad gäller poängen, för jag ser det som ospelbart på en turnering som det ser ut nu. Vill inte låta för negativ, men det är lite viktigt för mig om jag ska spendera tid och pengar att det känns rättvist. Något moment som premierar skickligt spelande borde läggas till, anser jag.
-
Michael Carl
Jag är medveten om problemen som ni nämner ovan och har funderat lite på olika varianter, men denna lösning är den jag har känt är vettigast.
Anledningen till att uppdragen ser ut som de gör är att jag ville testa att spela med uppdrag som bara har Vinst/Oavgjord/Förlust och se vad som händer. Min första tanke när jag började planera var att bara ge 2/1/0 poäng i matcherna och spela helt utan komp, men eftersom vissa inte kan hålla sig i okompade turneringar och spelar det värsta de kan, så kändes det inte helt roligt.
Efter lite funderingar fram och tillbaka på olika varianter, så kändes detta som det vettigaste alternativet även om kompen kommer spela lite mer roll än i de flesta turneringar, men det är bara att spela en lagom hård lista och se till att vinna alla dina matcher, så skall du nog ha segern som i en liten ask.
Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan lösa det på ett bra sätt, så kan jag mycket väl tänka mig att ändra upplägget lite
I kompbedömningen så tas det viss hänsyn till hur hårda de andra anmälda listorna i turneringen är.
Anledningen till att uppdragen ser ut som de gör är att jag ville testa att spela med uppdrag som bara har Vinst/Oavgjord/Förlust och se vad som händer. Min första tanke när jag började planera var att bara ge 2/1/0 poäng i matcherna och spela helt utan komp, men eftersom vissa inte kan hålla sig i okompade turneringar och spelar det värsta de kan, så kändes det inte helt roligt.
Efter lite funderingar fram och tillbaka på olika varianter, så kändes detta som det vettigaste alternativet även om kompen kommer spela lite mer roll än i de flesta turneringar, men det är bara att spela en lagom hård lista och se till att vinna alla dina matcher, så skall du nog ha segern som i en liten ask.
Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan lösa det på ett bra sätt, så kan jag mycket väl tänka mig att ändra upplägget lite
I kompbedömningen så tas det viss hänsyn till hur hårda de andra anmälda listorna i turneringen är.
-
Johannesson
Liten anmärkning kring att det har viss betydelse hur hårda de andra listorna är vad gäller kompen. Det innebär att man inte har någon som helst referens för vad som är en lagom hård lista, eftersom det fullständigt beror på andras listor (för övrigt en sak som många tycks ha missförstått i GC, då de trodde deras listor skulle hamna kring viss komp och glömde att det fullständigt bestämdes i relation till övriga listor). Säg att någon skickar in en varierad lista utan de ondaste valen, men med några bra saker, en tanke bakom valen och en viss chans mot det mesta och således förväntar sig medelkomp (om jag har förstått saker rätt). Nu kommer problemet med att övriga spelare kanske bestämmer sig för något mjukare listor och helt plötsligt hamnar listan i botten. Eller så spelar alla det ondaste de vet och listan får högst komp, men förlorar alla matcher och får lite tröstpoäng. Inte heller vad spelaren hade hoppats på... Även fyra av de andra spelarna blir sura eftersom de var tvungna att möta det som plötsligt var en högkomplista och får mindre poäng än övriga vinnare.
Själv förordar jag alltid att kompskillnaden ska läggas in på något fyndigt sätt i själva matchen. Den som har mjukare lista ska liksom få några straffsparkar innan matchen börjar och sen förvalta det. Två listor som kompar lika och spelas lika skickligt slutar då förhoppningsvis oavgjort, eftersom ingen hade någon fördel. Även två listor som inte kompar lika, men spelas lika skickligt, slutar då förhoppningsvis oavgjort poängmässigt eftersom, om kompen är rättvisande, den starkare listan har varit mer effektiv och därmed hämtat in försprånget den andra listan fick, men eftersom båda spelat lika skickligt så reflekteras det i poängen som delas, även om det kanske står fler enheter kvar på spelplanen från den starkare listan. Sjukt svårt att balansera, men hade någon lyckats hade jag gråtit en tår av lycka.
Själv förordar jag alltid att kompskillnaden ska läggas in på något fyndigt sätt i själva matchen. Den som har mjukare lista ska liksom få några straffsparkar innan matchen börjar och sen förvalta det. Två listor som kompar lika och spelas lika skickligt slutar då förhoppningsvis oavgjort, eftersom ingen hade någon fördel. Även två listor som inte kompar lika, men spelas lika skickligt, slutar då förhoppningsvis oavgjort poängmässigt eftersom, om kompen är rättvisande, den starkare listan har varit mer effektiv och därmed hämtat in försprånget den andra listan fick, men eftersom båda spelat lika skickligt så reflekteras det i poängen som delas, även om det kanske står fler enheter kvar på spelplanen från den starkare listan. Sjukt svårt att balansera, men hade någon lyckats hade jag gråtit en tår av lycka.
-
Michael Carl
Det är sällan en lista får sämre komp då alla andra spelar jättesnälla listor, det som kan hända är att någon enstaka person spelar en lista som är mycket värre än de andra i turneringen vilket gör att andra listor kan justeras uppåt lite.Johannesson skrev:Liten anmärkning kring att det har viss betydelse hur hårda de andra listorna är vad gäller kompen. Det innebär att man inte har någon som helst referens för vad som är en lagom hård lista, eftersom det fullständigt beror på andras listor (för övrigt en sak som många tycks ha missförstått i GC, då de trodde deras listor skulle hamna kring viss komp och glömde att det fullständigt bestämdes i relation till övriga listor). Säg att någon skickar in en varierad lista utan de ondaste valen, men med några bra saker, en tanke bakom valen och en viss chans mot det mesta och således förväntar sig medelkomp (om jag har förstått saker rätt). Nu kommer problemet med att övriga spelare kanske bestämmer sig för något mjukare listor och helt plötsligt hamnar listan i botten. Eller så spelar alla det ondaste de vet och listan får högst komp, men förlorar alla matcher och får lite tröstpoäng. Inte heller vad spelaren hade hoppats på... Även fyra av de andra spelarna blir sura eftersom de var tvungna att möta det som plötsligt var en högkomplista och får mindre poäng än övriga vinnare
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Precis, det är inte som att den hårdaste listan får komp 1 och den snällaste komp 20 och alla andra däremellan. Oftast hamnar ju nästan alla listor mellan 7-14.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015