Charges med avlånga baser

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Charges med avlånga baser

Inlägg av refabricated »

Finns det en standard för vad man får och inte får göra med de avlånga baserna?
Spammar lite frågor och scenarier:

- Initial charger, får han gå i sidled? Med bredsidan först, avsikten e att blocka stuff.
- Nästa kille/bike, går i sidled basar flera saker samt blockar stuff
osv.

- Initial charger, man skall gå närmsta möjliga väg. Får man då rotera basen eller måste den flyttas in i samma vinkel som den står i från start? Dvs. om jag står med bredsida mot den pryl som e närmst, kan jag då i chargemoven rotera den och flytta in kortsidan först?

Personligen så skulle jag gärna se att man alltid tvingades att flytta in kortsidorna mot den modell man vill charga. Men för att det skall bli så måste sweFAQ hitta på lite mer regler.
Vad tycker folk och hur spelar folk?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Lillen

Re: Charges med avlånga baser

Inlägg av Lillen »

Låt folk flytta sina baser hur dom vill. Att man chargar "sidleds" ser inte jag något problem med. (Verkar inte som GW har fram, bak eller sidor på sina baser)

Ser inte problemet i att folk får låsa sig i assult om de vill. Varför ska vi sparka lite till på assult arméer än vad GW redan gjort?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Gyllene regeln i regelboken är ju "no holding back".

Om man flyttar på ett sådant sätt att man medvetet ställer sig i vägen för andra modeller så att färre kommer in i närstrid tycker jag absolut att man håller tillbaka.

oavsett tycker jag sånt där fjanteri och meck är fånigt och förstör hela känslan i spelet. Jag skulle vänligt be min motståndare charga ordentligt, och få in maximalt med modeller mot maximalt antal modeller.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Så länge man följer stegen ser inte jag problemet. Det är faktiskt svårare att lyckas med en multicharge nu än vad det var förut.

Eller kanske assult förstör spelet och vi alla borde lägga ner det för att satsa på skytte arméer istället för dom är mindre brutna och är mycket roligare att spela/möta.

Tycker det är sjukt snyggt när folk lyckas med en trixig charge och är värd kredd i min bok. Än de som dyker upp och kastar 200+ tärningar i skyttefasen och hoppar tillbaka i assultfasen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Gyllene regeln i regelboken är ju "no holding back".

Om man flyttar på ett sådant sätt att man medvetet ställer sig i vägen för andra modeller så att färre kommer in i närstrid tycker jag absolut att man håller tillbaka.

oavsett tycker jag sånt där fjanteri och meck är fånigt och förstör hela känslan i spelet. Jag skulle vänligt be min motståndare charga ordentligt, och få in maximalt med modeller mot maximalt antal modeller.
Men hur känner du ifall man "fulchargar" för att kunna låsa två enheter istället för en. Man kanske kan få in alla sin modeller i bas med fler motståndare om man chargar lite på snedden. Är det ok?

Jag tycker att man får flytta dom hur man vill så länge man följer punktlistan och ingen del av modellern går längre än vad man rullade (den första modellen som flyttar tycker jag dock måste gå i så samma vinkel som möjligt som den står).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:
Ancalagon skrev:Gyllene regeln i regelboken är ju "no holding back".

Men hur känner du ifall man "fulchargar" för att kunna låsa två enheter istället för en. Man kanske kan få in alla sin modeller i bas med fler motståndare om man chargar lite på snedden. Är det ok?

Jag tycker att man får flytta dom hur man vill så länge man följer punktlistan och ingen del av modellern går längre än vad man rullade (den första modellen som flyttar tycker jag dock måste gå i så samma vinkel som möjligt som den står).
Så länge man maximerar antalet modeller som kommer i bas med maximalt antal modeller spelar det mig ingen roll om du chargar fler än en enhet. Men jag vill inte se några konstiga "jag springer in i sidled med min bike för att komma i bas med två, då slipper jag flytta in kille #2 för nu står ju #1 i vägen, vilket han inte hade gjort om jag sprungit rakt in med fronten först" :)

egge

Inlägg av egge »

Egge charges!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

War_Cry

Inlägg av War_Cry »

egge skrev:Egge charges!
+1

Användarvisningsbild