Look out sir
Look out sir
Kan man göra look out sir till en modell utanför LOS? Vilket cover får den om karaktären står i det öppna och modellen som får träffen står bakom 4+ cover?
Jag har flera gånger kört att tyranten står i det öppna och en livvakt i area terräng eller utanför LOS. Har jag kört helt fel?
Jag har flera gånger kört att tyranten står i det öppna och en livvakt i area terräng eller utanför LOS. Har jag kört helt fel?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: Look out sir
Från regelboken:
"This can even be a model that is out of range or line of sight of the Shooting attack."
Du måste ju LOSa till den närmaste så du kan inte välja men ställer du den närmaste bakom cover ser jag inga problem med det. Cover avgör man när wounden väl allokerats (dvs efter LoS) så ser inga problem med att du tar cover save.
"This can even be a model that is out of range or line of sight of the Shooting attack."
Du måste ju LOSa till den närmaste så du kan inte välja men ställer du den närmaste bakom cover ser jag inga problem med det. Cover avgör man när wounden väl allokerats (dvs efter LoS) så ser inga problem med att du tar cover save.
Look out sir
Har man olika saves i enheten (som i detta fall) så slår man ju LoS först och då får absolut guarden cover (från skytten som vanligt så måste inte vara area)
Står hela enheten i typ area(har samma save för att vara tydlig) så kan du ju slå alla saves först och LoS sen. För att spara tid.
Står hela enheten i typ area(har samma save för att vara tydlig) så kan du ju slå alla saves först och LoS sen. För att spara tid.
Nej, är det minst en character i enheten slår man alltid en i taget, inte allt på en och samma gång oavsett om de har samma save eller inte. Det blev ändrat i FAQn.
Sen finns det såklart sätt att slå LOS fler i taget om det gäller multi-wound characters/models för att spara nån sekund.
Däremot kan den du spelar mot välja att skjuta Focus Fire på de utan Cover. Då får du inte allokera wounds till modeller i Cover. Då ignorerar man modeller som står i annat cover än det man valt. Så då kan man Snipa ut din Hive Tyrant. LOS kan gå att kringgå detta så att du får allokera om woundet, men modellen kommer inte kunna få sitt cover save även om den står bakom en vägg.
Sen finns det såklart sätt att slå LOS fler i taget om det gäller multi-wound characters/models för att spara nån sekund.
Däremot kan den du spelar mot välja att skjuta Focus Fire på de utan Cover. Då får du inte allokera wounds till modeller i Cover. Då ignorerar man modeller som står i annat cover än det man valt. Så då kan man Snipa ut din Hive Tyrant. LOS kan gå att kringgå detta så att du får allokera om woundet, men modellen kommer inte kunna få sitt cover save även om den står bakom en vägg.
Källa på det? LOS är inte en allokering utan bara en förflyttning av ett wound. Focus fire begränsar bara vilka modeller som kan få ett wound allokerat på sig.Ancalagon skrev:LOS kan gå att kringgå detta så att du får allokera om woundet, men modellen kommer inte kunna få sitt cover save även om den står bakom en vägg.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Look out sir
Jag tror verkligen att man kan LOS bort Wounds till folk i cover och ta saves. Även under focus fire.
Sen angående los och saves så spelar ordningen extreeemt liten roll när det är samma save rätt igenom.
Sen angående los och saves så spelar ordningen extreeemt liten roll när det är samma save rätt igenom.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
+1LillePer skrev:Jag tror verkligen att man kan LOS bort Wounds till folk i cover och ta saves. Även under focus fire.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Katarsis skrev:Källa på det? LOS är inte en allokering utan bara en förflyttning av ett wound. Focus fire begränsar bara vilka modeller som kan få ett wound allokerat på sig.Ancalagon skrev:LOS kan gå att kringgå detta så att du får allokera om woundet, men modellen kommer inte kunna få sitt cover save även om den står bakom en vägg.
En "Reallocate" skulle nog jag klassa som allokering.
Men låt oss säga att den wounden inte blir omallokerad till en ny modell med hjälp av LOS utan helt enkelt bara tar skadan istället.
Då kommer modellen bakom cover inte kunna få något cover save, oavsett om man skjutit Focus Fire eller inte, eftersom Cover saves räknas från att en modell fått ett wound allokerat till sig. Om nu LOS inte allokerar om ett wound, så kommer ALDRIG ett wound från LOS ge något cover save, utan bara vara baserat på den modellen som faktiskt tar första woundet.
Oh, det där är väll lite väl RAW. Det skulle betyda att man inte får ett coversave för att vara bakom terräng eftersom man då måste få ett wound allokerat på sig. Men att man får ett coversave bakom andra modeller eller i area terräng eftersom man då bara måste vara ett "target".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Raw eller "lite väl RAW"? Antingen är det RAW eller inte, inte finns det väl olika grader hellerKatarsis skrev:Oh, det där är väll lite väl RAW.
Låt oss säga följande exempel:
En Farseer står utanför en skog, och är joinad till en enhet med Pathfinders inne i skogen. Jag skjuter Focus Fire på enheten, och väljer då bara modeller i det öppna.
Är det då fair att han tar en wound eftersom han är närmast, LOSar till dem inne i skogen som tar det på sitt cover save? Det tycker då inte jag.