IC och outflank genom infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Lillen

IC och outflank genom infiltrate

Inlägg av Lillen »

En enhet med infiltrate joinas med en IC utan infiltrate. Får enheten outflanka?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: IC och outflank genom infiltrate

Inlägg av Katarsis »

"An Independent Character without the Infiltrate special rule cannot join a unit of Infiltrators during deployment."

Så, nej.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Men dom blir väl infiltrators först när de infiltrerat?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Men det är väl regeln Infiltrate som ger dem möjligheten att outflanka, eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Lillen skrev:Men dom blir väl infiltrators först när de infiltrerat?
Fast vad menar du i så fall att mitt citerade regelstycke betyder?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

Katarsis skrev:
Lillen skrev:Men dom blir väl infiltrators först när de infiltrerat?
Fast vad menar du i så fall att mitt citerade regelstycke betyder?
en "infiltrating unit" är väl en enhet som använder sin förmåga till att göra en infiltrate deployment. det går juh att sätta en karaktär i reserv med en enhet, har den enheten då infiltrate så kan man välja att de ska anlända som outflankers som vanligt. regelboken ligger i källaren så jag har inte kollat några regelcitat för det här dock, det är bara vad orden "infiltrating unit" betyder som jag intresserade mig av.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

En IC kan inte joina en enhet med Infiltrate during deployment om han inte själv har Infiltrate.

En IC kan joina en enhet antingen i deployment, eller genom Reserves.

Enheten och ICn sättas i reserves istället för att använda Infiltrateregeln. Då får enheten Outflank, och då finns det ingen begränsning för det för ICn, eftersom det räcker att en modell ur enheten har Outflank så får hela enheten det. Detta funkar även åt båda hållen, där en IC med Outflank sätts i reserves kan ge det till en enhet som normalt inte får Outflanka (t.ex Space wolf med Saga of the Hunter).

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ancalagon skrev:En IC kan inte joina en enhet med Infiltrate during deployment om han inte själv har Infiltrate.

En IC kan joina en enhet antingen i deployment, eller genom Reserves.

Enheten och ICn sättas i reserves istället för att använda Infiltrateregeln. Då får enheten Outflank, och då finns det ingen begränsning för det för ICn, eftersom det räcker att en modell ur enheten har Outflank så får hela enheten det. Detta funkar även åt båda hållen, där en IC med Outflank sätts i reserves kan ge det till en enhet som normalt inte får Outflanka (t.ex Space wolf med Saga of the Hunter).
Där ser man.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Okej så man får sättas i reserv med enheten och komma in.

Och då gäller det även om en boss går med snikkrot?

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

I teorin finns det outflank reserv, Deep strike reserv och "vanlig" reserv.

Under deployment kan man deklarera att en enhet eller karaktär ska outflanka och då hamnar man i outflank reserv. en enhet eller karaktär som inte kan outflanka kan inte hamna i outflank reserv. så det går inte att outflanka med enheter/karaktärer som inte kan det i sin egen rätt.

Du kan inte heller ändra dig mitt i en match, har du lagt en enhet i reserv kommer den in från din bordskant, har du valt deep strike reserv så kommer enheten att deep strika och de som ska outflanka kommer in från en av sidorna. Du kan inte flytta enheter mellan, ""vanlig "reserv", "Outflank reserv" och "Deepstrike reserv"
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Skriv svar