Infiltrate ic med enhet utan infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Vi diskuterade detta lite på Ulricehamn och vi tror nog att det inte är tillåtet att till exempel infiltrera wraithguards med shadowsun.

För enligt regelboken kan karaktärer börja med enheter på två sätt: antingen så börjar de i reserv injoinade med en enhet. (Då kan man t.ex. Outflanka sagda enhet)

Det andra sättet är att icn deployas i coherrency med en redan deployad enhet. Vilket man inte kan göra med enheten som ska infiltrera (de har ju inte infiltrate förrens karaktären är med dem och han kan inte joina förrens de är deployade)

Kan gräva fram lite citat sen. Men tänkte slänga ut dessa tankarna först.

Användarvisningsbild
kombat

Re: Infiltrate ic med enhet utan infiltrate

Inlägg av kombat »

Låter ok, har aldrig egentligen gillat att man kan infiltrera vilken enhet som helst

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller med om att det är så regelboken säger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris

Inlägg av Fenris »

Då tar vi det en nivå till... får en IC med infiltrate joina en enhet med infiltrade och tex outflanka med den enheten, eller måste de då rulla in sig separat. Om IC tex råkar vara Illic Nightspear som dessutom får ploppa upp lite var han vill får han ta med sig en enhet med infiltrate dit han själv ploppar?

Att ta med vilken enhet som helst håller jag med om att det är för mycket.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fenris skrev:Då tar vi det en nivå till... får en IC med infiltrate joina en enhet med infiltrade och tex outflanka med den enheten, eller måste de då rulla in sig separat. Om IC tex råkar vara Illic Nightspear som dessutom får ploppa upp lite var han vill får han ta med sig en enhet med infiltrate dit han själv ploppar?

Att ta med vilken enhet som helst håller jag med om att det är för mycket.
Ja, en Character med infiltrate kan deploya tillsammans med en outflankande/infiltrerande enhet. Den enda begränsningen är att characters utan regler inte får det.

Illic har ganska specifika regler för sin deployment. För att en enhet ska få deployas tillsammans med honom på det sättet måste det stå specifikt att man får det.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

FYI- inte för att det är något vi måste anpassa oss efter men, ETC har rule:at tvärt emot gällande exempelvis Shadowsun.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Jonke

Inlägg av Jonke »

LillePer skrev:Det andra sättet är att icn deployas i coherrency med en redan deployad enhet.
Min markering i citatet ovan. Det står inte redan i regeltexten, det gjorde det i 5th ed men inte i 6th (sid 39, independent characters rutan). Det står att en IC kan starta spelet redan med en enhet. Antingen genom att deployas med den eller genom att sättas i reserv med den.

Som jag läser regeln går det att vid deployment säga "Commander deployas tillsammans med tactical squad A" och sedan sätta ner alla på bordet. Dvs det krävs inte att först deploya tacticals och sedan deploya commandern.

Reglerna är inte solklara och det här diskuteras en del men jag tycker att det ofta avfärdas allt för självklart att det funkar som i 5th ed.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Papa D skrev:FYI- inte för att det är något vi måste anpassa oss efter men, ETC har rule:at tvärt emot gällande exempelvis Shadowsun.

/D

Men de tycker också Enfeeble stackar och att flyers inte får skjuta på det inom 9" så tycker verkligen inte vi ska rätta oss efter det ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Absolut som du säger Jonke. Redan var mitt eget tillägg för att förtydliga det som texten säger. För att den kräver att du deployar icn i coherrency med en enhet.

Det är omöjligt om enheten inte redan är deployad.

Mr_riot

Inlägg av Mr_riot »

Funderade på outflanken ex slaanesh lord med steed, kan de eller kan de då inte outflanka med en enhet?

Skriv svar