Sida 1 av 1

Chariots

Postat: 10 jun 2013, 09:40
av DHettNeck
En fråga som diskuterades i helgen.

Om en chariot är i combat och går sönder är karaktären då låst i combat? Enligt de vanliga fordonsreglerna så blir passagerare inte låsta i combat, Men chariots är lite speciella eftersom passageraren faktiskt redan är i combat från början.
Fighting from a chariot
While a Chariot cannot strike blows in close combat, it's an
excellent fighting platform for its rider. Accordingly, the rider
of the Chariot is treated as being in base contact with all
enemy models that are themselves in contact with the
Chariot. This means that the Chariot's rider can both strike, and
be struck by, such models. Note that, as a vehicle, the Chariot
(and its rider, whilst embarked) cannot be locked in combat.
Min feta markering tycker jag tyder på att han är låst i combat, då det tillägget annars aldrig skulle kunna göra något.

Jag ser det så här:
1) Modellen är i combat eftersom den får slåss/bli slagen på.
2) Charioten dör innan striden är över.
3) När striden är slut så är modellen inte längre embarked och är därför inte längre "immun" mot locked in combat.

Vad säger ni andra?

Re: Chariots

Postat: 10 jun 2013, 09:56
av Ancalagon
" the rider of the Chariot is treated as being in base contact with all enemy models"

Detta talar nog mer för det. Han räknas som i baskontakt. Om Charioten går sönder står det inget om att han slutar vara i baskontakt. Enheten som slår sönder hans chariot borde således fortsätta vara i baskontakt med honom även efter. Väldigt ofta vid liknande regler står det specifika regler för hur modeller ska deployas efter, tex som vid Transports där enheten inne i bilen egentligen är en annan enhet. Här är Rider och Chariot en enda enhet. Enda som händer när charioten går sönder är att just den enheten ändrar en del attribut och hädanefter spelas annorlunda.

Det sista fetmarkerade stycket säger egentligen ingenting om just den närstriden, utan egentligen bara att charactern kan låsas i närstrid efter att charioten gått sönder, till skillnad från innan då det inte går att låsa upp dem.

Re: Chariots

Postat: 10 jun 2013, 11:49
av Katarsis
Q: If a Chariot is Wrecked or suffers an Explodes! result in close
combat, does the rider remain locked in combat with the unit they
were fighting? (p82)
A: No, they perform an Emergency Disembarkation.

Re: Chariots

Postat: 10 jun 2013, 11:53
av DHettNeck
Katarsis skrev:Q: If a Chariot is Wrecked or suffers an Explodes! result in close
combat, does the rider remain locked in combat with the unit they
were fighting? (p82)
A: No, they perform an Emergency Disembarkation.
Då var det ju löst. Hade helt missat den :oops:

Re: Chariots

Postat: 10 jun 2013, 11:56
av Ancalagon
DHettNeck skrev:
Katarsis skrev:Q: If a Chariot is Wrecked or suffers an Explodes! result in close
combat, does the rider remain locked in combat with the unit they
were fighting? (p82)
A: No, they perform an Emergency Disembarkation.
Då var det ju löst. Hade helt missat den :oops:
+1