Chariot charge

Regelfrågor och förslag på husregler
Gonka Koff

Chariot charge

Inlägg av Gonka Koff »

Vad händer om en chariot (exempelvis command barge) skjuts ner av overwatch, -får Lårrden charga ut ur vraket då?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
kombat

Re: Chariot charge

Inlägg av kombat »

finns nog inga regler för det men gut-feeling säger nej, då det egentligen inte är lorden som gör chargen utan charioten, sen har charioten regler som ger lorden tillåtelse att slåss.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Aha, jag vill mer tycka att det är en enhet som försöker charga, så även om charioten pajjar så finns det fortfarande en modell i enheten kvar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

De är så klart olika enheter. Men varför skulle inte karaktären få charga själv när han trillat ut så länge det är assault vehicle.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Gustav skrev:De är så klart olika enheter. Men varför skulle inte karaktären få charga själv när han trillat ut så länge det är assault vehicle.
Håller med. Kärran chargar, den dör. Sen skall man deklarera nästa charge och jag ser inget problem med att lorden då chargar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag tycker inte att karaktären får göra en charge då han gör en disembarkation "...in the usual manner..." när fordonet går paj och man får inte göra en chagre efter disembark (om det inte ässault vehicle).

Rimlighet säger (imho) att det samma gäller vid vehicle explodes, men jag hittar inget skrivet bortom allt rimligt tvivel (någon annan kanske vet bättre?).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

kelaino skrev:Jag tycker inte att karaktären får göra en charge då han gör en disembarkation "...in the usual manner..." när fordonet går paj och man får inte göra en chagre efter disembark (om det inte ässault vehicle).

Rimlighet säger (imho) att det samma gäller vid vehicle explodes, men jag hittar inget skrivet bortom allt rimligt tvivel (någon annan kanske vet bättre?).
Jag tror spelets alla chariots är assault vehicle.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Ah, jag kollade necron-codex för unit type, det var dumt av mig, skulle kollat regelboken så klart, demon-codex. :oops:

Kan omformulera mig lite då; helt OK att göra en charge då charges deklareras en efter annan (inte alla samtidigt) och karaktärer är en separat enhet från kärran, givet att det är ett assault vehicle (vilket verkar vara standard då många, alla?, är open topped).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Jonas

Inlägg av Jonas »

Kom ihåg att andra resultat fortfarande gäller, så att om charioten även blivit stunned så blir även lorden det.
Om jag inte har fel?

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Men shaken/stunned påverkar bara skytte. Så lorden kan charga, vinna närstriden, bli chargad, overwatchskjuta, vinna nästa närstrid och sen får han inte skjuta för att han har varit stunned hela tiden. :)

Skriv svar