Frag cannons och overwatch

Regelfrågor och förslag på husregler
SnuffyN

Frag cannons och overwatch

Inlägg av SnuffyN »

Är det 1T3 eller 2T3 på overwatch med Frag cannon.

Användarvisningsbild
Lillen

Re: Frag cannons och overwatch

Inlägg av Lillen »

2d3 spelar jag det som när jag möt den. Och med heavy flamer blir det 1d3+2d3

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Outch..

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Tackar! 1d3+2d3 gillart

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Finns väl dock inget regelstöd för det? I reglerna står det bara att Template vapen gör d3 hits på Overwatch... inget om att det är d3 hits per skott den skjuter i vanliga fall.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Overwatch skjuts precis som en vanlig skytteattack för det vapnet modellen har, dvs 2 skott på rapid fire range, assault 3 skjuter tre skott. Downside är att du bara träffar på 6a för du måste skjuta snap shots.

Template vapen kan inte skjuta snapshots, utan istället träffar automatiskt d3 hits. Det man måste tänka på är att just denna är också ett Assault vapen och skjuter som ett sådant också, dvs Assault 2 blir 2 skott. Ett template vapen som skjuter två skott bör således göra dubbelt så mycket skada som ett templatevapen som skjuter hälften så många gånger :)

Användarvisningsbild
rallerex

Inlägg av rallerex »

Ancalagon skrev:Overwatch skjuts precis som en vanlig skytteattack för det vapnet modellen har, dvs 2 skott på rapid fire range, assault 3 skjuter tre skott. Downside är att du bara träffar på 6a för du måste skjuta snap shots.

Template vapen kan inte skjuta snapshots, utan istället träffar automatiskt d3 hits. Det man måste tänka på är att just denna är också ett Assault vapen och skjuter som ett sådant också, dvs Assault 2 blir 2 skott. Ett template vapen som skjuter två skott bör således göra dubbelt så mycket skada som ett templatevapen som skjuter hälften så många gånger :)
med den logiken kan det väll lika gärna vara den d3 man slår x2 som 2d3or?
Rouge Trader

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

rallerex skrev:
Ancalagon skrev:Overwatch skjuts precis som en vanlig skytteattack för det vapnet modellen har, dvs 2 skott på rapid fire range, assault 3 skjuter tre skott. Downside är att du bara träffar på 6a för du måste skjuta snap shots.

med den logiken kan det väll lika gärna vara den d3 man slår x2 som 2d3or?
Jo, på sätt och vis. Skillnaden är egentligen att de båda attackerna kan få olika resultat om du slår 2d3 istället för 1d3 och dubblar den. Annars skulle du kunna slå 1 tärning för t.ex rapid fire och sen dubbla effekten av det, vilket såklart blir fel :)

För mig är det logiskt. Effekten av en template attack = 1d3, effekten av 2 template attacker: 2d3. Sen om alla andra spelar eller tänker likadant eller inte gör mig egentligen detsamma hehe

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

2 st D3
En bild säger mer än 1000 kaniner

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Helt klar 2D3 hits
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Skriv svar