Hallå,
efter att ha läst lite på forumet och pratat med lite folk verkar det vara förvirring gällande "Phased Reinforcements".
Men läser man regelboken hittar man detta:
"In a complete game turn, each player gets a player turn, divided into movement, shooting and assault phases. One game turn therefore comprises two player turns - one for each player. Whenever a rule refers to "a turn" it always means "player turn" unless it specifically refers to a "game turn"
Med andra ord: Det finns två "player turn" per "game turn" inte tre eller fyra på grund av allies. Bara din turn och din motståndares turn. Allies spelas i din egen turn. redan här borde man inse att man inte kan deepa in sina necrons direkt efter sina allies med hjälp av "Phased Reinforcements".
Men för att göra det än tydligare kan man skriver ut det med fet stil ovan i regelbeskrivningen för Zahndrekhs "Phased Reinforcements", då får man:
If Zahndrekh is on the battlefield, any number of units in reserve that are able to Deep Strike can choose to enter play in the enemy player turn, via Deep Strike, immediately after any enemy unit has arrived from reserve, normaly during the enemys movement phase.
Jag tycker det känns självklart att allies inte har en egen "turn" och att både RAW och RAI är att "Phased Reinforcements" inte går att använda när allierade kommer in från reserv.
Ber om ursäkt om ni redan löst denna diskussion här på forumet.
Zahndrekh och Deep strike
Zahndrekh och Deep strike
Jag är inte dryg, jag bara låter så.
Re: Zahndrekh och Deep strike
Jag håller helt med dig. Mycket av problemet är jj löst iom att GW plockade bort deep strike från nightscythe och doom scythe med så de kan inte ta in med phased reinforcement längre
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med om att det inte funkar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Skönt, då är vi alla överens.
Hade fått intryck av att det fanns oenigheter.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.