Cover från area terrain?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
John_F

Cover från area terrain?

Inlägg av John_F »

Kan man claima cover från area terrain om motståndaren står i samma area terrain? Och analogt om man skjuter med ordnance barrage, får man cover save från area terrain?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Cover från area terrain?

Inlägg av Katarsis »

Ja på båda. Man får automatiskt en coversave så länge man står i area terräng och denna coversave kan användas till typ allt förutom närstrid. Barrage räknas som att skottet kommer från hålet på blasten och ignorerar inte cover per se.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

NIB

Inlägg av NIB »

Vanliga monster får ju cover saves från area terräng numera. Men hur är det med flygande monster (Swoop mode) som befinner sig i area terräng? Jag fick det rulat mot mig i en turnering (alltså domaren bestämde att swooping FMCs inte får cover saves). Blev jag tagen i tvåan?

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Ja det blev du fmc får cover precis som vanligt. Däremot vehicles får inte cover av area terrain bara för att stå i den de måste vara täckta till 25%

Användarvisningsbild
Flogger

Cover från area terrain?

Inlägg av Flogger »

NIB skrev:Vanliga monster får ju cover saves från area terräng numera. Men hur är det med flygande monster (Swoop mode) som befinner sig i area terräng? Jag fick det rulat mot mig i en turnering (alltså domaren bestämde att swooping FMCs inte får cover saves). Blev jag tagen i tvåan?
Det blev du verkligen!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

kraftman

Inlägg av kraftman »

Jag har hört att vissa spelat med att man måste få cover av fysisk terräng för att få cover i area terrain och någon hade spelat med 4+ cover om dom hade fysiskt cover, men 5+ om dom "bara" stod i area terrain.

Men hur spelar majoriteten och hur ska det spelas på turneringar ? Ska man behöva gå igenom det innan varje match eller räcker det att säga att en ruin är area terrain t.e.x. ?

Jag har tolkat det som att area terrain allitid ger cover om man nuddar basen (om man inte bestämt innanför väggarna el. dyl.). Det här gäller bara infanteri, men jag antar att det gäller 25% täckt fordon också !?

Användarvisningsbild
Flogger

Cover från area terrain?

Inlägg av Flogger »

kraftman skrev:Jag har hört att vissa spelat med att man måste få cover av fysisk terräng för att få cover i area terrain och någon hade spelat med 4+ cover om dom hade fysiskt cover, men 5+ om dom "bara" stod i area terrain.

Men hur spelar majoriteten och hur ska det spelas på turneringar ? Ska man behöva gå igenom det innan varje match eller räcker det att säga att en ruin är area terrain t.e.x. ?

Jag har tolkat det som att area terrain allitid ger cover om man nuddar basen (om man inte bestämt innanför väggarna el. dyl.). Det här gäller bara infanteri, men jag antar att det gäller 25% täckt fordon också !?
I en ruin så är det 4+ om du är täckt, 5+ annars. Så spelar vi det iaf, tror det är Enligt regelboken men är inte helt hundra då jag inte har den framför mig.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Area ger alltid 5+, även basen på ruiner. Är man däremot täckt av ruinen i sig får man 4+.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kraftman

Inlägg av kraftman »

Konstigt att ni tycker så när det står:

"Models in area terrain recieve 5+ cover save, regardless of whether or not they are 25% obscured." på sidan 91.

När jag tog upp det här med Mattias så tyckte han att så gällde.

Det finns ju speciella regler för ruiner men det är ju ganska vanligt att man spelar ruiner som area terrain med 4+ cover så då gäller samma sak om man inte kommer överrens om annat.

Det står under ruiner att om det finns en bas så ska man låta basen vara area terrain, men jag antar att för enkelhetens skull så brukar man låta hela terrängbiten vara area terrain.

Jag hittar inget i reglerna om olika typer av saves inom samma terrängtyp. Uppge gärna en referens om ni hittar det !

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

kraftman skrev:Konstigt att ni tycker så när det står:

"Models in area terrain recieve 5+ cover save, regardless of whether or not they are 25% obscured." på sidan 91.

När jag tog upp det här med Mattias så tyckte han att så gällde.

Det finns ju speciella regler för ruiner men det är ju ganska vanligt att man spelar ruiner som area terrain med 4+ cover så då gäller samma sak om man inte kommer överrens om annat.

Det står under ruiner att om det finns en bas så ska man låta basen vara area terrain, men jag antar att för enkelhetens skull så brukar man låta hela terrängbiten vara area terrain.

Jag hittar inget i reglerna om olika typer av saves inom samma terrängtyp. Uppge gärna en referens om ni hittar det !
Det är basen på ruinen som är area terrain, och area terrain ger 5+ cover. Är man sen täckt av ruindelar så får man 4+ eftersom dessa ger 4+.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar