Blandade frågor
Blandade frågor
Om Yriel är använder sitt öga när han är en del av en challenge. Är det bara partnern i challengen som kan skadas?
Om inte, hur allokeras Woundsen?
Om en transport sprängs, hur allokeras woundsen?
BrB:
Explodes!: The unit suffers a number of Strength 4, AP- hits
equal to the number of models embarked. Resolve these as
for shooting hits, except that the controlling player allocates
any wounds caused...
Innebär det att den som kontrollerar den skadade enheten väljer en modell som är närmast som får alla woundsen allokerade till sig och savear/slår för look out sir fram tills woundsen är slut eller den dött, varpå den modellen kontrollerande spelare utnämnt till näst närmast får fortsätt på samma sätt?
Om inte, hur allokeras Woundsen?
Om en transport sprängs, hur allokeras woundsen?
BrB:
any wounds caused...
Innebär det att den som kontrollerar den skadade enheten väljer en modell som är närmast som får alla woundsen allokerade till sig och savear/slår för look out sir fram tills woundsen är slut eller den dött, varpå den modellen kontrollerande spelare utnämnt till näst närmast får fortsätt på samma sätt?
Re: Blandade frågor
Jag brukar ju spränga chimeras men 10 gubbar i. Ofta 3 plasmor och 1 sergeant. Då rullar jag to wound på 3+, woundar 7st och då tar han saves, alla på 5+. Klara 3st och då dör 4. Då väljer han vilka fyra som dör, såklart vanliga lasgun-nissar.MITTZ skrev:Om en transport sprängs, hur allokeras woundsen?
BrB:
any wounds caused...
Om jag hade woundat 10st och han hade klarat 2 saves så hade 8 dött, då väljer han att behålla de två han vill, oftast två plasmor.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Yriel och Challenges: Jag tycker nog att man bör kunna skada dem utanför en challenge med attacker som inte direkt är närstridsattacker. FAQn säger:
Q: Can Wounds caused by a character in a challenge only be allocated to the opposing character in the challenge? (p64)
A: Yes.
Så då får man försöka luska ut vad som är "Wounds caused by a character in a challenge" och det tycker jag är närstridsattacker. Jag tycker också att det blir enklare att spela så (allt som är extra sker som vanligt oavsett challenge). Annars blir en del konstigt, ta Doom of Malantai t.ex. i en challenge.
Flogger har typ rätt vad gäller exploderande fordon, enda felet är att man egentligen nog i ordning skall allokera wounds och sedan slå saves. Det kan t.ex. bli skillnad beroende på hur många som dör (dör 9 kanske man vill ha sergeant kvar endast men dör 7 kanske man tar tre plasma kvar om man fick välja så).
Q: Can Wounds caused by a character in a challenge only be allocated to the opposing character in the challenge? (p64)
A: Yes.
Så då får man försöka luska ut vad som är "Wounds caused by a character in a challenge" och det tycker jag är närstridsattacker. Jag tycker också att det blir enklare att spela så (allt som är extra sker som vanligt oavsett challenge). Annars blir en del konstigt, ta Doom of Malantai t.ex. i en challenge.
Flogger har typ rätt vad gäller exploderande fordon, enda felet är att man egentligen nog i ordning skall allokera wounds och sedan slå saves. Det kan t.ex. bli skillnad beroende på hur många som dör (dör 9 kanske man vill ha sergeant kvar endast men dör 7 kanske man tar tre plasma kvar om man fick välja så).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Fast då kan man väl börja med att rulla 6 lasgun saves och klarar man 3st så rullar man 3 till lasgun saves och då dör enbart lasguns? Om man däremot inte klarar 3st så får man börja ta wounds någon annanstans?Katarsis skrev:Flogger har typ rätt vad gäller exploderande fordon, enda felet är att man egentligen nog i ordning skall allokera wounds och sedan slå saves. Det kan t.ex. bli skillnad beroende på hur många som dör (dör 9 kanske man vill ha sergeant kvar endast men dör 7 kanske man tar tre plasma kvar om man fick välja så).
- Lottomannen
Hur är det med Typhus och hans fjärt? Det borde väl kunna vara samma scenario?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Jag kanske var otydlig. Vad jag menade var att om man vet att det kommer dö nio modeller så kanske man väljer att ha sergeanten kvar, medan om man vet att det kommer dö sju modeller så väljer man att döda av sergeanten till förmån för en extra plasmagun.
Kanske ett bättre exempel: Abbadon och fyra Temrinators i Land Raider som sprängs och får fyra wounds på sig. Chaosspelaren tänker att det max blir ett wound om han rullar fyra saves samtidigt och lägger alla på Abbadon. Katastrof! Fyra ettor och Abbadon dör! Hade han fått slagit savesen först hade Abbadon inte dött eftersom chaosspelaren då antagligen hade allokerat tre på Terminators och ett på Abbadon (eller något sådant). Därför är det viktigt att nominera en modell (eller grupp av likadana modeller) som närmast, slå saves, plocka bort modeller och upprepa tills wound poolen är tom.
Kanske ett bättre exempel: Abbadon och fyra Temrinators i Land Raider som sprängs och får fyra wounds på sig. Chaosspelaren tänker att det max blir ett wound om han rullar fyra saves samtidigt och lägger alla på Abbadon. Katastrof! Fyra ettor och Abbadon dör! Hade han fått slagit savesen först hade Abbadon inte dött eftersom chaosspelaren då antagligen hade allokerat tre på Terminators och ett på Abbadon (eller något sådant). Därför är det viktigt att nominera en modell (eller grupp av likadana modeller) som närmast, slå saves, plocka bort modeller och upprepa tills wound poolen är tom.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Wordingen är typ identisk så bet bör väll ge samma ruling.Lottomannen skrev:Hur är det med Typhus och hans fjärt? Det borde väl kunna vara samma scenario?
Typhus funkar såhär:
Q: If Typhus is engaged in a Challenge and chooses to use the
Destroyer Hive, do you centre the template over him and resolve hits
as normal against all units with models under the template, or
does the Destroyer Hive only hit the model against which Typhus is
fighting his Challenge? (p61)
A: It hits all units with models touched as normal.
Super! Då spikar vi det som prejudikat!Flogger skrev:Typhus funkar såhär:
Q: If Typhus is engaged in a Challenge and chooses to use the
Destroyer Hive, do you centre the template over him and resolve hits
as normal against all units with models under the template, or
does the Destroyer Hive only hit the model against which Typhus is
fighting his Challenge? (p61)
A: It hits all units with models touched as normal.
- Lottomannen
Hur plockar man casualties? Som om det vore en barrage?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K